Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rese
så jeg håber, der er en ørn eller to her på debatten, der kan hjælpe mig med et par spørgsmål

Jeg er den glade ejer af et Samsung UE40JU6465U (Samsung 6-Serie UHD-4K), der kører trådløst over min ruter, hvilket giver mig mulighed for at anvende mit TV til internet trafik, som suplement til min laptop.

Min adfærd på nettet samler mange cookies og andre små filer, og jævnligt renser jeg de ting ud af min laptop, hvilket er gavnligt. Der samles også cookies m.m. op på mit Samsung TV, hvilket leder mig til mit første spørgsmål

Hvordan kan jeg slette cokies på mit Samsung Smart TV ??

Jeg har fundet fremgangsmåder gældende for andre Samsung Smart TV, men de kan ikke bruges til min Samsung - og jeg har researchet mig grå hår i hovedet uden held, vedrørende at finde vejledning til min Samsung model (ehh)!

Er der et lyst hoved eller to, der ved noget om den ting?

mvh RESE
Jeg ved ikke om skærmen som sådan producerer cookies i traditionel forstand (ligesom browsere), men mange af dine aktiviteter spores og sendes af sted til statistisk brug. Der var jo en stor sag på et tidspunkt om Samsungs optagelse af stemmer og hvordan de videresendte disse til tredjepart.

Nu har jeg ikke lige en af 2015-modellerne foran mig, men et sted, hvor du kan starte, er nok at slå stemmestyringen helt fra. Et andet sted er at fravælge sporing. Som sagt ved jeg ikke præcis hvor den lille i menuen, men der skulle gerne være et punkt i menuen, hvor man kan fravælge at sende brugerinformation eller lignende.
Af Rese
Samsung bruger i 40" 6-serie deres egen Samsung browser, og flere gange adviseres jeg om, at hvis jeg vil fortsætte med at være på x page, accepterer jeg, der lagres cookies på min maskine (TV i dette tilfælde).

Der er hverken stemmestyring eller camera på UE40JU6465 - ihvertilfælde ikke på den version jeg har købt.

Jeg skal nok ind til den Samsung browser på en måde, for at få slettet cookies og andre filstumper der samles op, men jeg kan ikke finde en brugbar vej, der giver mig adgang til browseren, og det er den løsning jeg efterspørger.

LG Smart TV (WebOS) har en vejledning til at rydde op for browser cookies, temporary internet files, browsing history ...etc

* Open the Web Browser app.
* Click on the Menu button > Settings.
* Click on the Clear Browsing Data.
* Click on OK to confirm

Det er sådan en vejledning jeg søger til min Samsung

Jeg har i mit browser window i øverste højre hjørne en (jeg kalder det en knap til at klikke på) knap dekoreret med 3 streger over hinanden, og når jeg går ind i det univers, den knap giver adgang til, kan jeg slette nogle browser data, men ikke cookies og midlertidige internetfiler.

Rese
Af Rese
Nu lagde jeg lidt op til, at jeg havde mere end et spørgsmål vedrørende mit Samsung Smart TV, og det har jeg - det næste spørgsmål hænger lidt sammen med det første!

Hvis der gemmes cookies m.m. i min Samsung Browser, må der være en harddisk i mit TV - det burde der også være, hvis mit TV skulle være i stand til at optage en udsendelse (det har jeg endnu ikke forsøgt mig ud i) - men modsat på min desktop og min laptop er der absolut tavst i mit TV ...

Mit TV må være bestykket med en (større) Flash Disk (måske) - for den siger absolut intet.

Hvis jeg nu havde haft disse spørgsmål i butikken, hvor jeg handlede TV, kunne jeg have spurgt den unge mand der solgte mig et Smart TV - han vidste en hel del - men det er ikke situationen nu - og jeg har fundet flatpanels.dk med de kvaliteter der følger med (så nu spør´ je bar´) !!

Ved du noget om, hvad der eventuelt sidder af harddisk i Samsung´er?

Rese
Af Rese
Nu fandt jeg så frem til, hvordan jeg sletter cookies og browser historik på mit Samsung Smart TV - UHD - 4K - Model: UE40JU6465U

* Åbn browservindue
* Menu (i fanebjælken)
* Indstillinger
* Personoplysninger
* Ryd oversigt
* Slet browserdata

Der er endvidere flere anvendelige indstillinger, hvor man kan markere sig til, hvordan browseren skal agere, og jeg vil anbefale, at man lige gør sig selv den tjeneste at lave sin egen lille browser opsætning.

Der er også oplysning om, at browseren er en Samsung Smart TV-webbrowser version 1.0.0.1123 (TizenBrowser)

copyright 2014 Samsung Electronics Co., Ltd.

Rese
Rese skrev:Samsung bruger i 40" 6-serie deres egen Samsung browser, og flere gange adviseres jeg om, at hvis jeg vil fortsætte med at være på x page, accepterer jeg, der lagres cookies på min maskine (TV i dette tilfælde).
Altså når du bruger browseren i skærmen? Ja okay, så taler vi naturligvis cookies i traditionel forstand, men jeg ved ikke hvor meget der gemmes. Jeg ved desværre heller ikke hvor/om de kan slettes.

Min egen holdning er, at browsere i Smart TV ikke er nogen behagelig oplevelse. Apps giver noget mere mening ift. at styre sagerne på en tv-skærm, men det er selvfølgelig klart, at der ikke er apps til alle tjenesterne. I disse tilfælde er det apps, der sender indsamlede oplysninger om din adfærd videre og ofte er det ret uklart hvad der præcis indsamles.