Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Skal have nyt TV. Mit 60" plasma skal skiftes til en 2015 model.
Jeg har hele tiden været sikker på jeg skulle have et 65" meeen efter jeg har tjecket lidt priser kan jeg se 55" er ½ pris af 65".

Nogle der har erfaringer med at gå lidt ned i størrelse i forhold til deres tidligere TV? Vil 55" virke småt... Og er 65" bare så meget federe?

Jeg vil gerne have mit tv kan vise HDR, men hvordan ser jeg det på specifikationerne?

Hvilken smart tv platform er bedst på 2015 TV?
Jeg er meget en google-mand, men læser at google-TV 2015 ikke fungerer optimalt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mbm skrev:Jeg vil gerne have mit tv kan vise HDR, men hvordan ser jeg det på specifikationerne?
Hvis du skal have ordentlig udnytte af HDR, så skal du have OLED eller et bagbelyst LCD med local dimming-teknologi. De andre modeller i mellempris-klassen kan forstå og læse HDR-formatet fra skiver og streamingtjenester, men de har ikke hardwaren til at kunne gengive det optimalt.

Personligt vil jeg helt klart anbefale et OLED-tv, hvis HDR tæller højt på din ønskeliste. Det er en markant bedre billedoplevelse og nu kommer indholdet jo her i 2016.
Af mbm
Rasmus Larsen skrev:
mbm skrev:Jeg vil gerne have mit tv kan vise HDR, men hvordan ser jeg det på specifikationerne?
Hvis du skal have ordentlig udnytte af HDR, så skal du have OLED eller et bagbelyst LCD med local dimming-teknologi. De andre modeller i mellempris-klassen kan forstå og læse HDR-formatet fra skiver og streamingtjenester, men de har ikke hardwaren til at kunne gengive det optimale.

Personligt vil jeg helt klart anbefale et OLED-tv, hvis HDR tæller højt på din ønskeliste. Det er en markant bedre billedoplevelse og nu kommer indholdet jo her i 2016.
hmmm ok troede LCD også kunne HDR... Jeg ved ikke om det er et must for mig, men ville gerne have den nyeste billedteknologi med nu når jeg skal have nyt tv... Synes bare jeg læser at ikke alt er godt med OLED.

Ser lige prismæssigt er OLED slet ikke noget jeg gider..

Er der ingen fornuftige LCD med HDR kan fåes til 10K ?
Af NFB
Hvilke 55" LCD 4K eller OLED 4K tv med HDR er på markedet nu?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mbm skrev:Synes bare jeg læser at ikke alt er godt med OLED.
Ingen perfekte tv-skærme derude. LCD'erne har jo også udbredte problemer og modsat OLED, så er der ikke rigtig udsigt til at de problemer bliver løst med årene (nu har det været sådan i et årti).
mbm skrev:Er der ingen fornuftige LCD med HDR kan fåes til 10K ?
Der er masser af fornuftige 55" LCD'er til under 10.000, men bare ingen som kan gengive HDR særlig overbevisende :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
NFB skrev:Hvilke 55" LCD 4K eller OLED 4K tv med HDR er på markedet nu?
Alle LG's OLED-tv med 4K understøtter også HDR. Den billigste er 55EG920V, der var nede på 19.999 under januarudsalget:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-3085138/ ... ign-Priser

Hvad angår LCD med HDR, så mener Samsung og Sony jo at kunne understøtte det på næsten alle deres 4K-modeller. Panasonic ditto med deres CX800. Reelt er HDR kun hardware-understøttet på Samsung JS9505-serien og Sony X94C-serien. Philips har det i deres nye 9600-serie (som muligvis er droppet?) og LG har det første på LCD i 2016-programmet.
Af Waqas
For at dit TV kan modtage HDR korrekt skal det opfylde nogle krav:

10 bit signal processing
540/1000 (OLED/LCD) nits peak brightness
0.0005/0.05 (OLED/LCD) black level
SMPTE ST2084 EOTF
90% DCI P3 colour
Af mbm
Rasmus Larsen skrev:
Alle LG's OLED-tv med 4K understøtter også HDR. Den billigste er 55EG920V, der var nede på 19.999 under januarudsalget:

Hvad angår LCD med HDR, så mener Samsung og Sony jo at kunne understøtte det på næsten alle deres 4K-modeller. Panasonic ditte med deres CX800. Reelt er HDR kun hardware-understøttet på Samsung JS9505-serien og Sony X94C-serien. Philips har det i deres nye 9600-serie (som muligvis er droppet?) og LG har det første på LCD i 2016-programmet.
samsung og sony "mener" at understøtte det.
er det ikke noget som kan testes?
Af Waqas
mbm skrev:
Rasmus Larsen skrev:

Hvad angår LCD med HDR, så mener Samsung og Sony jo at kunne understøtte det på næsten alle deres 4K-modeller. Panasonic ditte med deres CX800. Reelt er HDR kun hardware-understøttet på Samsung JS9505-serien og Sony X94C-serien. Philips har det i deres nye 9600-serie (som muligvis er droppet?) og LG har det første på LCD i 2016-programmet.
samsung og sony "mener" at understøtte det.
Sony er blevet testet til at have 715 cd/m2, http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd75x940 ... 314160.htm
Af WhatTheShitLana
Jeg mindes at have læst at samsungs tv som er produceret med "quantum dot technology" sku være HDR, men er ikke 100% på at det gælder alle! deres quantum dot TV ???
udover det, oled jep jep jep.
og ved ikke med alle de andre producenter, medmindre HDR er direkte reklameret på et produkt.

Personligt mener jeg at HDR er mere en salgsgimmick ala 3D XD da LG løb fra alle andre med deres WRGB Oled, måtte de finde et nyt koncept at "brillere" med, Jeg gider for eksempel ikke sidde og se TV med solbriller fordi mit TV lyser mere op end en klasse 5 sol XD
Med det sagt, så tror jeg dog at et TV der er HDR capable er et produkt der samtidigt har bedre komponenter, altså bedre kvalitets komponenter, som muligvis i det mindste kunne oversættes til længere levetid, men måske får man bare burn in effekt hurtigere... WHO know's right, vi må se hvad der sker "slut på personlig mening og teori :P"

mvh mig :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mbm skrev:samsung og sony "mener" at understøtte det.
Vi har allerede testet Sony X85C og Samsung JU7505, hvor de hævder at kunne gengive HDR. Dengang vi testede var før de frigav opdateringen, men allerede dengang kunne vi konstatere, at hardwaren ikke var til HDR. Man vil nok se en snert af HDR-effekt, hvis man sætter en UHD Blu-ray-film på, men det er ikke rigtig HDR.
Waqas skrev:Sony er blevet testet til at have 715 cd/m2, http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd75x940 ... 314160.htm
Men det er jo X94C. Jeg tænkte på X85C og X90C, hvor Sony hævder at understøtte HDR efter en firmware-opdatering. X94C har rigtig nok hardwaren til at understøtte HDR.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
WhatTheShitLana skrev:Personligt mener jeg at HDR er mere en salgsgimmick ala 3D
I mit hoved er HDR det største billedmæssige fremskridt siden vi gik fra SD til HD. Måske endda større, hvis branchen ikke når at få udvandet det inden det overhovedet kommer igang.

HDR tager jo fat i hele kæden fra kameraoptagelser til studieredigering til distribution til fremvisning på skærme. Det er en ret markant billedmæssigt forbedring, der også dækker over større farverum.
Af Waqas
Rasmus Larsen skrev:
mbm skrev:samsung og sony "mener" at understøtte det.
Waqas skrev:Sony er blevet testet til at have 715 cd/m2, http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd75x940 ... 314160.htm
Men det er jo X94C. Jeg tænkte på X85C og X90C, hvor Sony hævder at understøtte HDR efter en firmware-opdatering. X94C har rigtig nok hardwaren til at understøtte HDR.
Min pointe var netop at, hvis topmodellen med det ypperste som Sony kan præstere, fra 2015 ikke kan levere nok lys, så skal man ikke regne med at de andre i serien er bedre.