Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Købte LG´s plasma "flagskib" 2010: 60PZ950.

Har kigget lidt på nye 65" UHD TV i prislejet 10-15K (tilbud)
Det er efterhånden en del fra både LG og Samsung bla.

LG 65UF860V

Hvordan er dette sammenlignet med mit PZ950 ?
Brugeravatar
Af hans123
6 år gammel plasma kontra nyt lcd.

Jeg syntes de nye lcd er meget tæt på i sort niveau, og har meget mere lys på skærmen, her halter plasma.

Men du kommer selv til at afgøre om det er godt for dig.
Kender flere gamle plasma folk som har skiftet til lcd fordi de er blevet rimlig gode.
Af mbm
Var lige en tur i elgiganten og kiggede på flere 4K lcd.
Synes generelt de så meget grynede ud.
Både ved bluray og netflix 4K, Youtube 4K.
Jeg havde en forventning om Det ville være meget bedre.
Desværre havde De ikke tv signal på skærmene.
Kom så.hjem og tændte mit plasma. Det ser meget jævnere ud i billedet. Mere blødt og behageligt billede.
Tænker Jeg venter et par generationer mere inden jeg skifter ud.
Af mbm
hans123 skrev:ELgiganten er ikke det bedste sted at vurdere tv.

De står alle i butiks mode, ingen mulighed for at se tv signal og masser af uønsket lys i butikken.
Det er jeg med på. Havde dog forventet at out of the box billedet var markant bedre.
Kan de indstilles til ikke at være grynede men stadig skarpe?

70 % af mit tv brug er tv signal. Her er billede faktisk rigtig godt på mit plasma.
Er nervøs for det bliver værre med et 4K lcd
Out-of-box billedet er ofte ekstremt dårligt. Jeg tror det som du oplevede med grynethed skyldes, at skærmene har haft ret markant "skarphedsforbedring" på. Det skulle gerne løse sig, når du kommer hjem og får rettet indstillingerne til :)

Mht. tv-signaler, så vil 4K-opløsning jo ikke give nogen forbedring pt. Der er ingen tv-kanaler der sendes ud i højere end 1080i - de fleste HD-kanaler kun i 720p. Og jeg ser ikke at det sker over en bred kam i nærmeste fremtid.

Mht. til LG tv'et du har kig på, så vær opmærksom på, at selvom dit LG plasma-tv ikke gengiver kulsort sort, så vil UF860V nok alligevel være et skridt ned på lige det punkt. Den har et IPS-panel, så sortniveauet er ret svagt.
Af mbm
og den interne opskalering fra 720/1080 til 4K gør det billedet hverken bedre eller dårligere end på et 1080 native TV?
Jeg har også et Sony 65X8505C i kikkerten. Det TV anbefales jo af Flatpanels.
Efter min mening og baseret på mine tests igennem årene, så gør opskalering til 4K ikke billedet bedre. Det sørger bare for at billedet vises i fuld størrelse.

Der findes naturligvis dårlige og gode opskaleringer, men de gode gør det "korrekt", altså får billedet til at se ud som det gjorde på en HD-skærm. Der hvor opskalering / de-interlacing har større betydning er, når man taler SD-indhold og interlaved indhold, som er noget sværere at behandle. SD-opløsninger går jo ikke nødvendigvis lige op i 4K-opløsning, så derfor skal opskaleringsprocessen tage nogle forhold i mængde.

720p og 1080p går derimod lige op i 4K (3840x2160):
1280x720 x3 = 3840x2160 pixels
1920x1080 x2 = 3840x2160 pixels