Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DonS
Hej. Sidder og kigger på prisen 11.111 kr for LG 55EC930V (OLED), og overvejer dette imod LG 55UF950V (UHD) som dog koster 14.999.

Nogen der har erfaringer med OLED'en fra LG? Den er godt nok buet, men synes ikke det er meget. Dog har 950V to tunere mener jeg. Det skal primært bruges til TV og netflix og i sjældne gange lidt PS4. For mig er det skarpe billede det vigtigste (og designet). Har hørt de er lidt motion problemer ved gaming, men som dog kan reduceres ved mode-indstillingerne.
Af Dk11706
Hvis du alligevel overvejer at bruge 15.000, så kan du lige så godt gå efter LG 55EG910v som er afløseren til 55EC930v. Det kan fås til ca. 14.000 i Bilka og vil helt sikkert komme andre steder til samme pris inden Januar er ovre.

Jeg venter selv på at 55EG910V rammer 14.000 igen, så skal jeg have et. Min største bekymring ved køb af OLED er alle de dårlige ord de får med på vejen. Men efter lidt research og have et hjemme i et par dage så er min opfattelse at de dårlige sider stadig er LCD overlegent på de samme punkter.

Jeg er personligt helt vild med det billedet det præsentere, god dybe i billedet, og suveræne betragtningsvinkler. Et HD billedede på OLED slår et 4K på et samsung 9000 serie hvis du spørger mig, måske ikke når du står lige foran, men prøv at flytte dig 15 grader til siden, så bliver det helt mat. Men smag er selvfølgelig forskelligt.

Vedr. LG UHD, så finder du ikke en anmeldelse hvor de ikke sviner deres sort niveau til.
Af Allan M.
Jeg købte et LG EG910V den 27. December, og jeg er helt vild med det. Sandt så har oled nogle problemer Bl.a. tint, det er meget tydeligt, også på deres 2015 model. Ved hurtigere bevægelser eller panoreringer så halter tv'et også lidt efter visse lcd'er. Men det er min opfattelse at det er lg's teknologi som gør dette, og dermed vil det også kunne ses på led'er (jeg er dog ikke sikker). Men til 14.000kr. Så synes jeg at jeg har fået et fantastisk tv trods nogle små hiccups (det har alle tv alligevel) Jeg ville klart vælge oled over led modellen du foreslår.
Af DonS
Ok. Spændende. Er det 3-3.500 kr værd at vælge 910'eren over 930'eren?
Og Har I erfaringer med hvordan det er at sidde 1-2 meter til højre/venstre for LG's buede skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1-2 m i hvilken afstand til skærmen. Det er ret essentielt om du sidder 40 cm eller 4 m fra skærmen og rykker dig 2 m til siden... ;)
Af DonS
Torben Rasmussen skrev:1-2 m i hvilken afstand til skærmen. Det er ret essentielt om du sidder 40 cm eller 4 m fra skærmen og rykker dig 2 m til siden... ;)
Mente 1-2 meter i direkte afstand til skærmen, men f.eks. siddende skråt til højre eller venstre (frem for lige for midten). Hvis lige midt for er 90 grader i vinkel på midten af skærmen er skråt til højre ca 45 grader vinkel
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du vil få optisk forvrængning af billedet hvis du ikke sidder lige præcis i den afstand, som svarer til krumningsradius på skærmen - som er noget ala 5 m. I praksis er det ikke så synligt når du sidder ned - også selvom du bevæger dig ud til siden - men det er ret synligt når du står højere end skærmen.
Af DonS
OK. Tror jeg ville sidde ca 4 meter fra skærmen midt for, og 2 meter fra skærmen når man sidder til højre/venstre for skærmen (sofagruppe).

Er det pengene værd at bruge 3-4000 kr på at købe et 55EC910V fremfor et 55EC930V? og hvad med i forhold til 55UF950V (UHD). Jeg kan se at 930'eren er en af jeres anbefalede TV
Af HCJ
Hej skrevet det her for en rum tid siden om mine oplevelser med OLED ....men desværre intet svar:

Hej Jeg har været i Power og købe et OLED TV, desværre fandt jeg ud af da jeg fik det hjem at der var en træls elektrisk summen eller støj fra bagsiden af TV `et .....mine ører er meget støjfølsomme og da jeg først havde hørt lyden kunne jeg slet ikke holde ud at høre på den mere, den blev stærkere og svagere alt efter hvad jeg så på TVèt.
Jeg returnerede TVèt i Power og derfter gik jeg på nettet for at se om jeg bare havde været uheldig.

Jeg fandt dette i testen herinde på siden LG 55EC930V (OLED-TV)

"Vi oplevede derudover en svag buzzing fra TV’et, som steg proportionalt med mængden af lys. Det var ikke så markant en lyd som mange måske har oplevet på plasma-skærme gennem årene, men der var en svag summen fra strømforsyningen, som kunne høres på godt en meters afstand hvis der ikke var andre lyde i lokalet."

OK det var så det samme oplevelse med det her OLED TV

Jeg kiggede testen af 4K modellen LG EG960V (4K OLED)
og fandt dette
"Vi oplevede desværre en højfrekvent hyletone fra TV’et når andelen af oplyste pixels oversteg ca. 30% og tonen var hørbar i 4 m afstand. "

Og mit spørgsmål til jer der kender eller har OLED tv er nu om alle OLED tv har den lyd eller Jeg samt dem der har testet de 2 modeller her har været uheldig ????

Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... HyPj3vM.99
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonics model havde ikke dette problem, så det er ikke specifikt for OLED. Det handler nok mest af alt om underdimensioneret hardware idet OLED har et meget uens strømtræk da strømforbruget er proportionalt med mængden af lys, som jo konstant varierer. Det kræver en del af strømforsyningen at holde trit.
Af Dk11706
Ja, det er desværre en trist tendens producenterne har fået med at spare så meget på komponenterne at vi skal døje med hyletoner :(

Fænomenet kaldes coil-noise/coil-noise og skyldes at som tidlige nævnt at nogle komponenter arbejder på grænsen af hvad de kan eller at de vibrerer grundet dårligt design/kvalitet.