Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket fjernsyn ville du anbefale?

Hej alle,

jeg søger folk der har erfaringer med de to nævnte tv, og lidt hjælp til at vælge (andre forslag er også velkomne).

Samsung 32M87BD @ hifipriser.dk

Phillips 32PFL7332 @ hifipriser.dk

Siddeafstand = 2 - 2,5 meter
Brug = primært tv signal og DVD-afspiller (hdmi tilslutning), samt måske pc tilslutning i ny og næ, for sjov.
Krav = skal være lige så flot at se på tændt som slukket. Roligt billede.

Jeg har set phillips' "in action" i Fona, hvor jeg var meget tilfreds med billedet, og designet i sin helhed. Samsungs har jeg ikke set IRL, men har hørt meget godt om det. Flatpanels anmeldelse er jo også god, omend det er flagskibet 47" der er anmeldt, og specs ikke er helt de samme.

Der er lidt over 1.000 kr. til forskel i prisen mellem disse to fjernsyn, og det skal selvfølgelig tages med i betragtning, selvom prisen ikke er altafgørende (smertegrænsen er ikke nået), men vi skal ikke glo på det mere end et par timer om dagen, og da vi kommer fra et meget gammelt billedrørsfjernsyn, er stort set alt en klar forbedring :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du set nogen af disse modeller fremvise et analogt TV signal? Mange bliver temmelig skuffede når de ser et LCD TV vise dårlige analoge kilder og mine egne erfaringer med Samsungs modeller er ikke postive når det kommer til TV.

Har du afskrevet plasma TV?
Af bjoernbertelsen
Phillips tv'et var et tv-signal de viste i Fona, omend jeg ikke er klar over om det var analogt. Men det var klart bedre end flere af de andre modeller.

Men du siger at Samsungs tv-signal ikke er noget at råbe hurra for?

Plasma har jeg afskrevet i den forstand at det er mindre udbredt end LCD, og oftest er større end 32". Correct me if Im wrong. Er Plasma bedre at se tv på?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, plasma er meget bedre at se TV på. De fås ned til 37" hvis du eksempelvis ser på et Panasonic PV70. De koster lige under 10000 kr. Du må bestemt ikke afskrive denne teknologi på forhånd - den er langt fra død og til dit formål vil jeg mene at det er langt det bedste bud.

Hvis der blev vist en film på skærmene i fona, kan du godt gå ud fra at det ikke var fra TV. De fleste LCD TV (og især de billige) er utroligt skuffende når det kommer til analoge kilder.

Overgangen fra et gammelt CRT TV kan sagtens gå hen IKKE at blive bedre hvis du vælger et LCD TV der ikke gengiver analoge kilder ordenligt.
Af bjoernbertelsen
Det var ikke en film, det var tv. Tror endda det var tv2 nyhederne. Men ved så ikke om det var tilsluttet en digital tuner, eller om det var det analoge signal. Hvoromalting er, der var stor forskel på skærmene.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen af de to har, så vidt jeg kan se, DVB-T tuner, så det kan ikke have været digitalt TV på den ene og ikke på den anden. Hvis du er godt tilfreds med kvaliteten af LCD TV'et så er alt selvfølgelig fint, men jeg nævner blot at du også bør se et plasma-TV idet billedet vil være bedre til TV brug.
Af evhra7077
Samsungs M8 serie har indbygget dvb-t tuner..
Det har alle samsungs nye modeller, også selv de billige..!

Og skal da lige siges at jeg synes M8 står rigtig fornuftigt på analog tv, men ikke svarene til plasma..
Af bjoernbertelsen
Tja, nu har jeg siden igår kigget på et par plasma tv.

Var forbi en Fona igen, og så på nogle fjernsyn for at sammenligne. Faktisk var det igen et Phillips LCD der så bedst ud, og vel at mærke på det analoge tv signal (denne gang sikrede jeg mig, og den var god nok). Selv de plasma fjernsyn der var at sammenligne med, så grimmere ud.

Det vil altid være lidt kornet, men hvis jeg stillede mig i den afstand som jeg som minimum vil komme til at sidde fra fjernsynet, kunne man intet se - og det kunne man på plasma'erne og de andre lcd'er.

Her var der tale om et lidt dyrere Phillips, nemlig 32PFL7562D til 9.999, men som kan fås til 7-8k over nettet. Og det er også fremtidssikret med indbygget tuner.

32PFL7562D @ pricerunner.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fremtidssikret er nok et ord du bør bruge med omhu. Der er ikke noget der er fremtidssikret som sådan - DVB er ikke i sig selv en garant for kvalitet.
Af Rolfiboy
Yakken, kører med DVB-C og kan ikke genkende det du siger, hvilket ikke er første gang. Ja ok konservative udmeldinger er skam fine nok hvis man ikke ved hvad der sker i fremtiden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... så du mener altså at DVB er et kvalitetsstempel i sig selv? Eller har du læst andre ting ud fra min kommentar?
Af Rolfiboy
DVB overgår et analogt signal, at du sidder og siger at man ikke skal forvente at DVB er et kvalitets stempel i sig selv kan ikke være mere forkert i forhold til et analogt signal, så længe man kører digitalt hele vejen, og der ikke skal konventeres frem og tilbage hen af vejen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der sidder en DVB-T tuner i TV'et og før der kommer et ordenligt DVB-T udbud så kan jeg slet ikke følge din argumentation. Du kan tage et par danske kanaler og lidt tysk/svensk TV med sådan en fætter. Jo vist, så kommer der måske flere i fremtiden, men med al den snak om DVB-T2, MPEG4 mv. så kan jeg ikke se "fremtidssikringen" med DVB-T.

Min pointe er blot at man ikke skal tro at alt der er stemplet med DVB-T logoet er det samme som penge i banken. Hvis du alligevel ser TV over kabelnettet, så er det begrænset hvor sjov en DVB-T tuner er.
Af Rolfiboy
Idag skal man også mere betragte en fladskærm ligesom man betragter en projektor, det er et display apperat som omsætter et digitalt signal om til et billede og ikke en skid andet, så længe der er en HDMI indgang er den fremtidssikret nok, eftersom at der kommer mange forskellige udbydere af DVB-T og som hver især sikkert vil have deres dekodning og kort, ligesom man kender det fra DVB-C idag, Ja self kommer til at kunne tage alle de offentlige "gratis" kanaler som vi kan tage i dag, men derudover er alt afhængig af HDMI indgangen. Så jo fremtidssikringen er der.