Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvad mener du med kun LG? LG har smidt en masse milliarder i OLED, da de er de eneste, der kan producere med høj nok yield. De andre har selvfølgelig ingen interesse i at investere i samme grad i en teknologi som de stadig ikke kan producere med samme yield-niveau som LG. Hvis de får knækket den nød, skal de såmænd nok komme efter det.
PeterD skrev:
MickDK skrev: Jeg gad også virkelig godt prøve OLED hvis jeg kunne finde råd i budgettet.. :)
Ja, det er så lige det :) - har selv luret på 920v, men vil absolut helst have en flad model. Mit "problem" er at jeg er vant til 103" (lærred) og 55" er lidt ... fesent i forhold :D - men priserne skal nu nok falde, teoretisk kan OLED laves meget billigere end LCD. Men der går lidt tid endnu.
OLED er både nutiden og fremtiden , - og de bliver formodentligt billigere . AVForums har i deres sidste test af LG's topmodel haft specielt fokus på alle de rygtede problemer . Konklusionen er meget positiv, - og det ser næsten ud til at OLED teknologien allerede nu i ca 3. generation har færre issues end LCD/LED har efter 15 år på banen . .
Link til : https://www.avforums.com/review/lg-65ef ... view.12014

Og som nævnt : ". . . here on AVForums and this has allowed us to test the EF950V for a number of potential issues that have been reported in the past. In that respect, and despite what some owners may have experienced with previous LG OLEDs, we had no problems with lines on the screen, uniformity or tint issues, dead pixels or 'yellow bands'. Of course there's bound to be the odd faulty unit with any mass-produced item but we certainly didn't see any of these issues with our review sample. . "
Jeg talte med LG om priser på CES. De siger, at de pt. ikke kan producere nok til at møde efterspørgslen, hvilket er med til at holde priserne oppe. Hvis man kigger på f.eks. priskalenderen på Pricerunner, kan man se, at prisen ofte falder og stiger i ret store intervaller. LG fortalte mig, at prisen stiger til det høje niveau, når de ikke har lagervarer i Norden. Hvis de kunne få leveringer nok fra Korea, ville de allerede nu køre med konsistent lavere priser på flere af modellerne.

Lige pt. prioriteres USA over alle andre ift. leveringer fra Korea.
lennon skrev:Link til : https://www.avforums.com/review/lg-65ef ... view.12014

Og som nævnt : ". . . here on AVForums and this has allowed us to test the EF950V for a number of potential issues that have been reported in the past. In that respect, and despite what some owners may have experienced with previous LG OLEDs, we had no problems with lines on the screen, uniformity or tint issues, dead pixels or 'yellow bands'. Of course there's bound to be the odd faulty unit with any mass-produced item but we certainly didn't see any of these issues with our review sample. . "
Tak

Efter at have brugt meget tid på LGs OLED fjernsyn de sidste par måneder og fulgt med i diverse fora er min hypotese/konklusion lidt anderledes.

- Rød/grøn/rød tint er på alle modeller til og med 2014.

- Den flade 950 er lidt nyere og har færre problemer end den buede 960, bl.a. mindre gult

- Alle 2015 modellerne har stadig Vignetting (mørke områder specielt uden i siderne, samt lidt mørke bredde striber). Ved nedlukning (efter 2 timers brug) selvkalibrere skærmene og med tid skulle svinder dette hen. Yderst sjældent disse mørke områder ses under brug.

- Skærmene har stadig artifacts i skyggeområderne lige over sort, Præcis indstilling meget vigtig (kalibrering). Dette ses lettere på OLED pga det dybe sorte, og skyldes måske dårlige input.

- Linier, dead pixels, og burn-in ser ikke ud til at være et problem.

For dem der tester, er det vist ret åbenlyst at LG og andre finder gode eksempler der bliver sendt fra tester til tester, altså nøje udvalgte Test Eksemplarer.

Når man først kender til disse problemområder, er det ikke særligt svært hurtigt at teste udstillingsmodellerne i forretningerne.
- velvidende at ingen teknologi nogensinde vil være fejlfri, så synes jeg det er opløftende hvor langt OLED allerede er nået . Muligt,at der sendes specielt udvalgte samples fra leverandør til test - men det positive er i så fald, at der jo rent faktisk godt KAN produceres næsten fejlfri OLED TV . . .