Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg ved godt at det er et svært spørgsmål som man ikke kan svare sikkert på, men er der nogen har et bud på, hvordan priserne på OLED vil udvikle sig over de næste par år?

Jeg har ikke fulgt med i udviklingen, siden jeg i 2009 købte mit Panasonic V10. Der er jo sket meget siden, og ud fra hvad jeg har læst og hørt, så er OLED den mest lovende teknologi, sammen med UHD og HDR?

Jeg kan dog konstatere, at priserne på OLED modellerne er ret høje. Skal man have fat i high-end modellerne, dvs. dem der netop har UDH og HDR, lader det til at man skal på den gode side af 30.000 kr. Det er noget af en forskel ift. de 12.500 kr. jeg gav for mit V10, der på daværende tidspunkt var Pana's bedste plasma model.

Der vil naturligvis aldrig komme et "perfekt tidspunkt" at skifte TV, da udviklingen jo aldrig står stille, men umiddelbart fornemmer jeg, at det måske kan betale sig for mig at vente et år eller to, i håb om at OLED kan komme længere ned i pris, og teknologier som HDR bliver fintunet... Vil folk give mig ret i dette?

Fortsat god søndag derude :)
Du kan lige nu få LG 920 i 55" til kr. 20.000,- Den har hvad du efterspørger.

Priserne vil komme ned når yielden i produktionen (og i tilbageleveringen fra køberne) kommer ned. Og det er jo en løbende process.

HDR vil sikkert tage mange år at udnytte fuldt ud. 8 bit systemet udnytter jo heller ikke alle 256 niveauer på nuværende tidspunkt.
@KBW
Rigtigt, det havde jeg faktisk godt set, men glemt igen. Desværre er den buet, og man kan undre sig over, hvorfor en tilsvarende flad model skal koste så meget mere! Buet er udelukket for mit vedkommende.

@Mfede
Det kan man håbe - men hvad er årsagen til, at kun LG benytter OLED? Tager jeg fejl når jeg forventer, at det er den teknologi, der pt. ligner fremtiden?
Godt spørgsmål.

Sony og Panasonic lavede i 2012 en aftale om udvikling af OLED men allerede 18 måneder efter, blev aftalen revet itu, hvorefter begge udtalte at de ville fokusere på 4K teknologien.

Om fremtiden er OLED?

Ved bare at de købere der slog til på Elgigantens og LG OLED tilbud for et par måneder siden, langt fra var 100% tilfredse med skærmen...

Men jo mere og jo flere,der forsker i teknologien, jo billigere må man formode den bliver pga. konkurrence.

De kan også være konkurrenterne lige venter med at se hvor meget LG reelt tjener (indtægter-udgifter) på OLED eventyret?
Kan se Panasonic har lavet deres første OLED TV, så man kan håbe, at det små småt breder sig. Skal blive spændende at læse reviews af 2016 modellerne.
I det hele taget ser high-end modellerne bare ud til at være blevet sindsygt dyre ift. for nogle år siden. Panasonics nye LCD DX900 topmodel til ca. 45.000 kr. wow!
Hanga skrev:Kan se Panasonic har lavet deres første OLED TV, så man kan håbe, at det små småt breder sig. Skal blive spændende at læse reviews af 2016 modellerne.
I det hele taget ser high-end modellerne bare ud til at være blevet sindsygt dyre ift. for nogle år siden. Panasonics nye LCD DX900 topmodel til ca. 45.000 kr. wow!
Bare lige til info: Panasonics OLED-TV er lavet med panel fra LG.
PeterD skrev:Om fremtiden er OLED?

Ved bare at de købere der slog til på Elgigantens og LG OLED tilbud for et par måneder siden, langt fra var 100% tilfredse med skærmen...
Mit indtryk er at mange har været endog meget glade for deres OLED skærm. Du får det til at lyde som om ALLE kunder har været langt fra 100% tilfredse.
Oled er godt hvis man fokuserer på sort niveau. Problemet er at de ikke præsterer i områdel lige over sort, samt helt lyse billeder. Der er tint problemer, hvor f.eks 1/3 del af skærmen har rødligt skær, 1/3 grønt og resten hvidt. Det er ikke alle der bemærker det. Men så snart baggrunden er sandfarvet, så bliver det røde tint rigtig tydeligt. Og LG vil ikke anerkende det som fejl. Derfor bliver skærmene returneret. Hvis de ikke for bugt med de problemer, så tror jeg ikke det kommer til at gå i længden.
MickDK skrev:
PeterD skrev:Om fremtiden er OLED?

Mit indtryk er at mange har været endog meget glade for deres OLED skærm. Du får det til at lyde som om ALLE kunder har været langt fra 100% tilfredse.
Sorry.

Jeg gad også virkelig godt prøve OLED hvis jeg kunne finde råd i budgettet.. :)
-claus- skrev:Oled er godt hvis man fokuserer på sort niveau. Problemet er at de ikke præsterer i områdel lige over sort, samt helt lyse billeder. Der er tint problemer, hvor f.eks 1/3 del af skærmen har rødligt skær, 1/3 grønt og resten hvidt. Det er ikke alle der bemærker det. Men så snart baggrunden er sandfarvet, så bliver det røde tint rigtig tydeligt. Og LG vil ikke anerkende det som fejl. Derfor bliver skærmene returneret. Hvis de ikke for bugt med de problemer, så tror jeg ikke det kommer til at gå i længden.
Både tint-problemet og lysstyrken skulle være blevet forbedret på de nyeste modeller, så det lader til at det går i den rigtige retning. Med de milliarder LG for nyligt har postet i OLED, tror jeg klart, at det er en teknologi vi kommer til at se meget mere til.