Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

(tråden er delt op i to. Et med billeder af defekten, og et med spørgsmål til om jeg er for kræsen ifht. sortniveau og uniformitet)

Fotoalbum: http://imgur.com/a/SlYop

Jeg modtog et Samsung JU7005 55" i går som jeg nappede online ved Føtex den anden dag. Jeg fik satte skærmen til, og tjekkede for fejl. Jeg er ikke født under en heldig stjerne. Ligesom Panasonic skærmen som jeg købte for 5 måneder siden (og retunerede), så var/er der også fejl i denne skærm. :(

Jeg troede til at starte med, at der var et eller andet på skærmen - en dråbe der var tørret ind, der skulle vaskes af, da der var en lille cirkel. Det viste sig langt fra at være tilfældet. Da jeg kørte en test med alle forskellige farver samt hvid og sort, så afslørede den sorte skærm 4-5 af disse cirkler. Nogen mere udpræget grad end andre.

I hver af disse cirkler, på sort skærm, lyser pixels hvid, rød og grøn. Og man kan endda se det fra 2,5 meter ved de mest tydelige. Med det sagt, så ryger den tilbage i morgen! Da jeg købte den online, kan jeg også vælge at "blot returnere" skærmen og få pengene tilbage.

På trods af defekten, så kunne jeg jo lige så godt teste billedkvaliteten m.v., og må sige at jeg virker tilfreds på nær 2 områder - og jeg tror måske jeg er for kræsen, så her kommer I ind i billedet. Udover de to områder, så synes jeg det ser godt ud med de 4k ting som jeg har afspillet :)

Jeg har prøvet indstillinger både her fra siden, og fra rtings.com, og jeg synes altså ikke at være imponeret at sortniveauet. Jeg ved ikke om mine forventninger er for høje. Andre skriver at den har "deep inky black", og virker til at være godt tilfreds. Jeg synes dog ikke man kan kalde det sådan, når en sort skærm lyser rummet op. Er det niveauet som jeg må accepterer, når jeg ikke har penge til en OLED?

Derudover så ved jeg ikke hvad man kan forvente af clouding (hvis jeg ikke går galt i begreberne). En helt ensfarvet skærm, er ikke heeelt jævn i min optik, og det vil jo være det optimale.

Jeg har vedhæftet billeder af både defekten - der findes cirka 4-5 af disse cirkler, og dette er nok det mest tydelige eksempel. Cirka 3 er nogenlunde som den, hvor de sidste par stykker er lidt mindre.
Det er virkelig ærgeligt ikke at være tilfreds når du har undersøgt markedet så godt..

ÆV!

Vil give dig ret i at det LANGT fra er "inky black" den præsterer på dine billeder.

(Hvorfor er det ligefrem mørkeblåt? O-O )

Men hvad gør du så nu når hverken Samsung eller Panasonic åbenbart ikke duer?

Går efter et brugt plasma, med fare for Burn In?

Hvis DET du viser på billedet er stansarden for mange af priducenternes skærme år 2015/2016 er det da trist at plasmateknologien blev fuldstændig droppet pga. Indtjeningen ikke stod mål med udgifterne..

PS. Hvornår kommer OLED ned i et forhåndsvist normalt leje. Om 5 år?
Skal helt klart byttes

Købte selv en 7005 i Bilka og var faktisk øv til at starte med da ikke synes at billede og lyd var i nærheden af mit gamle plasma (kiggede på ju7005 og js8005) - men der er ikke fejl på panelet

Billedet er blevet rimeligt ok da jegprøvede med nogle indstillinger fra et uk site
Overvejer om jeg skal købe en kalibreringsdims med de er lidt dyre
Lyden skal nok igennem en soundbar eller anlæg for at blive bedre

NielsC
inky black og lcd-tv. De to ting hører bare ikke sammen.

Det er svært at vurdere ud fra dine billeder hvor galt det er. Hvis det er frustrerende i mørke film, f.eks. the dark knight rises, så vil jeg bytte det. Hvis det kun er "træls" når du har sort billede, så tror jeg du kan risikere at rende ind i en del LCD tv med tilsvarende problem.
Torben Rasmussen skrev:Et sortniveau på 0.05 cd/m2 er ikke kulsort, så det må du ikke forvente.
Det gør jeg egentligt heller ikke. Jeg ved godt det ikke er OLED, men havde måske forventet at en sort skærm ville lave mindre lys. Det mindre lidt som, kan man sige "måneskin". Kan det forventes af alle fladskærme? Nu har jeg jo travlet alle jeres reviews igennem, men om det er 0,04 eller 0,05 kan være svært for mig at oversætte rent visuelt. Og kan der være forskel på sortniveau fra panel til panel indenfor samme model?

Jeg vil sige at det øverste af billederne viser sortniveauet bedst IRL, hvor det nedenunder fremhæver lidt, hvordan der bliver kastet lys fra sig.

Hvad med clouding - vil man altid kunne se nogle ujævnheder i skærmene?
GI John skrev:Har også lige returneret mit JU7005, synes egentlig sort niveau og billedkvalitet var ok når det er et fjernsyn til 7000kr !!! men jeg skal bruge hovedtelefon udgangen og den virkede ikke :p
Bytter eller pengnene retur til et andet fjernsyn? :)
kronholm skrev: Hvis det er frustrerende i mørke film, f.eks. the dark knight rises, så vil jeg bytte det. Hvis det kun er "træls" når du har sort billede, så tror jeg du kan risikere at rende ind i en del LCD tv med tilsvarende problem.
Det er noget jeg kan leve med, hvis det er hvad man kan få for 7.000-8.000 kr. indtil OLED er kommet ned om nogle år (når næste fjernsyn skal købes). Jeg vil dog bare genre sikre mig, at det som det skal være - så godt sort som man nu kan forvente.
PeterD skrev:Det er virkelig ærgeligt ikke at være tilfreds når du har undersøgt markedet så godt..

Går efter et brugt plasma, med fare for Burn In?
Nej, jeg var egentligt ikke imponeret af min Pana TX-70 dengang jeg havde den. Jeg gider heller ikke at købe brugt. Det bliver det LCD - nok JU7005, der fungerer optimalt. Kulsort eller ej, hvis det er hvad man kan forvente. :)
Senest rettet af Stephan A 07 jan 2016, 09:31, rettet i alt 2 gange.
Torben Rasmussen skrev:Selve sortniveauet vil nok være ca. det samme fra TV til TV, men graden af clouding og dermed lyse plamager vil helt klart variere inden for samme model.
Kan du bedømme noget i forhold til det jeg har uploadet, om det er gennemsnitligt, bedre eller dårligere end gennemsnittet ifht. clouding?
Jeg var oppe og snakke med dem i Føtex igår (bor tæt på. Fik at vide, at jeg bare skulle komme op med det i dag, og så fik vi lavet en sag. Slæbte så fjernsynet der op i dag, og sørme så om ham jeg snakkede med i går ikke havde talt over sig. Jeg var ikke blevet gjort opmærksom på, at jeg skulle snakke med Bilka.dk/Føtex.dk's kundeservice i forhold til at oprette en sag. Så nu stod jeg altså der, og deres kundeservice var lukket - og ekspedienten kunne godt se at hans kollega havde klokket i den dagen forinden. Det endte med at de tog fjernsynet ud bagved, ville kontakte kundeservice imorgen og ringe til mig i forhold til det videre forløb - om jeg blev nød til at tage det med hjem igen for at blive afhentet der, eller om jeg skulle op og oprette en sag hos dem, og få afhentet det der. Og så stykket en vin i hånden for ulejligheden.

Lidt en uheldig situation og lidt for meget lovet af kollegaen, men yderst tilfredsstillende service af ham jeg snakkede med i dag - selvom situationen måske ikke er den optimale. :)