Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Jeg købte et Panasonic 49cx750 i sommers ved min lokale radioforhandler.
Jeg havde et 32" før, og havde glædet mig til at se fodbold på en større skærm.
Men da jeg skulle se den første fodboldkamp på det nye tv, blev jeg godt nok skuffet.
Det havde en masse lodrette striber eller bånd, på den ene side af skærmen, jeg kunne slet ikke undgå at lægge mærke til dem.
::l Jeg besøgte min radioforhandler og fortalte ham om problemet, han sagde at han ville komme og besøge mig for at se på det. Samme dag kom han, og han kunne med det samme se at den var helt gal.
Han sagde, at jeg ikke var den eneste der havde disse problemer, og at der var en skavank med 750erens ips panel.
Han foreslog at jeg kunne bytte det til et 50cx700 som har Va panel.
En uge efter fik jeg så cx700 hjem, og jeg kunne med det samme se, at det var meget bedre. Der var stadig lidt men ca. 85% bedre.
Her små 6 måneder efter er jeg dog stadig lidt irriteret over det.
Det er ellers et super tv, det er kun når jeg vil se fodbold, at jeg lægger mærke til det. Jeg ser det ikke ved håndbold ishockey og almindeligt tv kiggeri.
Fænomenet opstår når der panoreres hurtigt henover banen, gerne ved målspark og lange afleveringer. Der er dog forskel på, hvor slemt det er fra kamp til kamp.
Det er bare svært, at lade være med at kigge efter det, når man først har set det. Men hvis jeg koncentrer mig om at se fodbold er det ikke så slemt.

Nå, det var lidt information, nu til mine spørgsmål.

Har alle store fladskærme mere eller mindre disse banding/dse problemer ved panoreringer ?

Hvis der er andre der har et cx700, vil jeg rigtig gerne høre om i også har lagt mærke til banding/dse, og måske fortælle lidt om jeres erfaringer med billedet og billedindstillinger der kan mindske problemet.

Mine billedindstillinger:

True Cinema
Baggrundslys 15
Kontrast 75
lys 0
farve 50
skarphed 50
farvetemp varm2
gamma 2.2

alle de ekstra indstillinger har jeg slået fra, på nær adaptiv baglys som står på min.

Venlig hilsen
Jesper
Hmm..

Det her skriver hdtvtest ( Sorry hvis det bliver lidt langhåret...)

"The CX700 is equipped with some form of pseudo-local dimming which is controlled through the [Adaptive Backlight Control] option. Using our self-authored test video containing a small box crawling horizontally then vertically across a black screen, we worked out that eight vertical columns (each spanning the entire height of the panel) of separately dimmable zones were implemented."

"All three active [Adaptive Backlight Control] settings of “Min“, “Mid” and “Max” lowered black level on a full-raster black pattern to the same result of 0.004 cd/m2, but modified peak white (which was originally calibrated to 120 cd/m2) on a windowed pattern to 121 cd/m2, 118 cd/m2 and 89 cd/m2 respectively."

"As you can expect, enabling [Adaptive Backlight Control] distorted gamma tracking depending on what’s shown on screen."

Backlight/ Screen Uniformity:
"Despite its edge-lit LED configuration, the Viera TX-50CX700′s backlight consistency was pretty damn good: we didn’t observe any clouding or corner bleed in a dark room within the display’s [True Cinema] picture preset even before calibration.
We didn’t spot any banding or dirty screen effect (DSE) in panning shots either, although there’s a touch of darkening around the borders of the screen, which was most apparent on tonally uniform bright scenes."

Motion
"While the Panasonic TX50CX700B is specced to have a BMR (Backlight Motion Rate) of 800Hz, in reality the television’s motion processing wasn’t fantastic. Engaging [Intelligent Frame Creation] – even at the highest setting of “Max” – merely doubled motion resolution (as determined via the horizontally scrolling lines in Chapter 31 of the FPD Benchmark Software Blu-ray disc) to 600 lines from the LCD baseline of 300."

"To put this in perspective, most rival midrange and high-end 4K TVs from Samsung and Sony (as well as last year’s Panasonic Vieras) generally have no problem achieving motion resolution of 900 lines or higher with the help of motion-compensated frame interpolation (MCFI) or black frame insertion (BFI). What this means is that when there’s movement on screen, the CX700B’s detail and clarity will degrade to a greater degree than other 4K televisions."

"Our preferred [Intelligent Frame Creation] setting on the 50CX700 is “Min“. Even though [IFC] “Mid” didn’t manifest significant interpolation artefacts, it started introducing noticeable soap opera effect (SOE) to 24p films. Needless to say, [IFC] “Max” resulted in an unacceptable amount of motion glitches and SOE."

"HD"
Once we sat down and watched some high-def material on the 50in CX700, we were blown away by just how realistic everything looked, a testament to the supremely accurate greyscale and colours attained through calibration. Within the TV’s sweet zone (it’s a VA-type LCD after all, though its viewing angles were not the narrowest we’ve seen), not a single shade or hue came across as out of place throughout our review period. This authenticity was underpinned by some of the sultriest blacks we’ve witnessed on an LCD-based display without calling upon the help of local dimming."

"We’re not sold on the 50CX700B’s local dimming system which is activated via the [Adaptive Backlight Control] setting. On the one hand, it can improve blacks even more in low-light scenes, but because there are only 8 vertical columns of independently dimmable zones, blooming (the whole vertical strip would light up) is not uncommon due to lack of precision."

"The higher [Adaptive Backlight Control] intensities of “Mid” and “Max” also skewed gamma out of kilter depending on the APL (Average Picture Level). In the end, we decided to leave it off, but if you wish to use [Adaptive Backlight Control] to deepen low-APL blacks, don’t go beyond the lowest setting of “Min“.

Kan noget bruges?
Nogen der ved, om man kan få sit tv refunderet eller ombyttet pga banding / dirty screen effect, selvom der er gået over 14 dage?
Jeg har haft mit fjernsyn i 6 måneder nu, men det irritere mig stadig lidt.
Jeg har købt det i mit lokale panasoniccenter :)
Tvivler. Der skal vel være en defekt ved dit tv for at du kan få det repareret/ombyttet/returneret. Er det ikke bare nogle af kompromisserne ved lcd? Har du set en tilsvarende model hvor problemet ikke er der? Cx700/cxc725
Nej jeg har ikke set nogle tilsvarende modeller. Havde som sagt et cx750 før, og der var det helt håbløst.
Kan godt være at jeg bare skal ud og se andre lcd tv'er for at have noget at sammenligne med.
Jeg har netop min soundbar til reparation hos min radioforhandler.
Når jeg skal hente den, kan jeg jo passende se om han har nogle tilsvarende modeller stående. Ellers kan jeg også tage en tur i bilka for at se.