Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Schmidt84
Jeg spørger nok dumt, men de sorte bjælker i top og bund når man ser film. Nu så jeg en film på tv 5 den anden aften der var i 720i og der var der ingen bjælker, derefter skulle jeg lige tjekke og havde den liggende på min NAS i 1080 og når jeg afspillede den var der bjælker. Har aldrig tænkt over det før, men er det logisk ?

Mvh
Af eliassorensen
Det er helt logisk. Størstedelen af film er ikke optaget i 16:9 (som dit tv er i). Typisk er de optaget i noget a la 2.40:1. Når de vises i TV er de typisk blevet cropped til 16:9, så de passer på skærmen. Men ofte viser de dem også med bjælker.

Så din "1080p" film er højst sandsynligt i 1920x800 (altså 140px "kant" i top og bund).

Billede
Af eliassorensen
Du kan jo bare i dit mediecenter croppe det selv, ligesom de gør på TV. Så forsvinder lidt af toppen og lidt mere af siderne så bare. Men så fylder den det hele. Så du må gøre op med dig selv om du vil se hele billedet, og have bjælker, eller fylde hele TV'et ud, og miste noget af billedet :)
Af Schmidt84
eliassorensen skrev:Du kan jo bare i dit mediecenter croppe det selv, ligesom de gør på TV. Så forsvinder lidt af toppen og lidt mere af siderne så bare. Men så fylder den det hele. Så du må gøre op med dig selv om du vil se hele billedet, og have bjælker, eller fylde hele TV'et ud, og miste noget af billedet :)
Tja man vil jo gerne se det hele, så beholder det som det er nu. Mange tak for Jeres svar