Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, jeg står egentligt gerne og vil købe et fjernsyn nu, men har læst både artikler herinde, og andre steder om HDR.

Umiddelbart lyder det jo som om, at der er en forskel i samme omfang som da vi gik fra SD til HD, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Mit budget er, og vil fortsat være cirka 8.000 kr. Fremtiden er svær at spå om, men er det overhovedet også realistisk at få mere for pengen til sommer, indenfor det beløb end der er nu. Som eksempelvis Samsungs JU7005 eller JS8005, der måske kommer derned ad igen.

I må meget gerne kom med diskuterende inputs i forhold til HDR osv. Jeg forsøger at finde ud af, om det er noget man kan leve uden, eller bare må have når der kommer flere ting i HDR. Og om det er så en signifikant billedforbedrelse, hvis man som mig ikke kan købe toppen af poppen?

M.v.h
Ja, nu har jeg desværre skrevet en del om det famøse JS8005 herinde, men der er HDR support. Vil det give nogen nævneværdig forskel i forhold til eksempelvis et JU7005, eller i forhold til andre kommende modeller?

Jeg har godt læst om local dimming zones osv. hvor de f.eks. er ret store på JS8005. Jeg tror heller ikke på, at jeg vil få råd til at komme på HDR 1. klasse, men mine bekymringer går mere på, om jeg vil gå glip af nævneværdige billedforbedringer ved at købe nu (det JU7005 til 7.000 kr.) kontra at købe et fjernsyn der som minimum giver HDR support. Nu (fx js8005) eller når de nye skræme kommer omkring maj. Her tænker jeg på, at jeg forventer at bruge fjernsynet de næste 4-5 år (hvis det ikke går i stykker) og så købe et OLED når det er kommet ned i fornuftig leje :)
JS8005 er kantbelyst og jeg vil gå så langt som at sige, at HDR på sådan en skærm er rent marketings-lir. Det er fedt på OLED - ingen tvivl om dét - men det er ikke samme oplevelse på LCD selv med local dimming.