Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har ganske dårlige erfaringer med at kigge på LED-skærme, der flimrer (pga. pulse-width modulation, så vidt jeg kan læse), og da jeg installerede et "Blåt Lys Filter" på min smartphone, blev den ca. 100 gange mere behagelig at kigge på, så nu hvor jeg tænker på at udskifte mit gamle, analoge tv med et digitalt, ville jeg høre, om der er nogen, der kender til en model eller to, som er flimmerfri og gør brug af en eller anden teknologi, der gør, at dens blå lys er behageligt og skånsomt for øjnene.

Jeg har læst, at pc-skærme fra bl.a. AOC og BenQ gør brug af henholdsvis "Anti-Blue Light"- og "Low Blue Light Plus"-teknologi, men jeg har ikke læst om nogen fjernsynsskærme, der byder på den slags teknologier. Hvis nogen har, vil jeg derfor vældig gerne høre om det :)

Artikler om AOC-skærme:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 998240&rss
og
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1418801781

og om BenQ-skærm:
http://www.guru3d.com/news-story/benq-r ... nitor.html
Der skal nok findes nogle flimmer-frie TV-apparater derude. Jeg kan ikke se noget flimmer når jeg laver videotesten på mit Sony W905A (2013-model, Quantum Dot-bagbelysning) med min iPod Touch og jeg har ladet mig fortælle, at Sonys seneste UHD-modeller (X83) ikke benytter PWM men det gælder næppe alle mærker eller modeller. Det er næppe noget der er stor fokus på, omend man kan være heldig at finde det nævnt i artikler om brug af UHD TV (39"-49") som PC-skærm.

Hvad "low blue light" angår har jeg svært ved at forestille mig, at dette vil være et emne i forbindelse med TV-apparater. Det er - som jeg forstår det - mest af alt en gimmick man bruger til at sælge PC-skærme til kontorbrug, dvs. hvor man i skærmens firmware skruer ned for den (synlige) blå farve, hvilket resulterer i et varmere billede som nogle sikkert finder mere behageligt at se på i længden. Hvis man benytter WLED er der dog næppe tale om at man reelt skruer ned for det blå lys på baggrundsbelysningsniveau.
Der findes jo allerede filtre for blåt lys... Det er den røde og grønne subpixel. Det er naturligvis ikke helt skarpe filtre, så der vil være lidt udslip fra andre bølgelængder, men du kan jo selv skrue på hvor meget lys der slippes igennem de blå subpixels.
Tusind tak for svarene - jeg har ikke lige været herinde i nogle dage...

Det er nogle lidt tekniske ting, I har skrevet, så det må jeg muligvis læse noget mere om for at kunne forstå det rigtigt. Jeg kan selvfølgelig godt skrue ned for det blå lys på forskellige måder på min udmærkede Dell-monitor fra 2004 også, men fordelen ved de nyeste blåt lys-modvirkende teknologier fra AOC og BenQ, som jeg nævner ovenfor, skulle jo være, at det synlige blå lys bevares, mens det skadelige blå lys fjernes, hvilket jo lyder rimelig optimalt. Når jeg skruer langt ned for det blå lys på min Dell-skærm, føles det nemlig heller ikke særlig godt for øjnene. Men det kan være "den røde og grønne subpixel" er en mere avanceret måde at skrue ned for det blå lys på, som heller ikke reducerer det synlige blå lys?
Jeg ville ikke umiddelbart være helt så bekymret for lyset i dit TV, da du for det første sidder ret langt væk fra det, så %-delen af lyset der rammer dine øjne er langt mindre end fra din monitor og for det andet, så sidder du ikke ligeså koncentreret og glor på TV'et en hel arbejdsdag.
Tak, men jeg sidder nu rimelig tæt på mit tv, når jeg ikke tager linser eller briller på, hvilket jeg sjældent gør, når jeg er hjemme, så det er nu engang et sådant tv, der ville være optimalt for mig. Normale LED-fjernsyn er heller ikke særlig venlige mod øjnene, selvom man sidder langt væk, efter min mening. Det kan selvfølgelig have mere at gøre med flimmer end med blåt lys, men jeg sætter i hvert fald pris på min macula, og det gør eksempelvis min mormor også, efter hun har fået AMD og skal have indsprøjtninger i øjnene... Man kan evt. google "amd blåt lys" og læse om sammenhængen. Fx her: http://www.optikerforeningen.dk/Branche ... ewsId=1044

Synes, der var nogle producenter, der skulle tænke lidt mere over flimmer og blåt lys...
Jeg er enig i, at producenterne bør have mere fokus på ergonomien. "Flimmerfri" er relativt nyt i monitor-branchen, men jeg tror slet ikke det er noget der er på radaren i TV-afdelingerne. Og som du selv kan se, så er "blåt lys" endnu mindre kendt, så fremtidsudsigterne er nok ikke så lyse.
Tja, men det er da i hvert fald dejligt, at der er nogle monitor-producenter, der er begyndt at tænke på det, så der er vel håb for, at TV-producenterne følger trop før eller siden :)

Måske kan man købe en separat TV-tuner til sin monitor?