Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aalling
Hej på forummet

Jeg er ude efter oplysniner om køb af en RIGTIG grafiker-skærm!

Jeg er at den overbevisning, at skærmen er det vigtigste led i en grafikers værktøj. Men hvilken skærm skal jeg vælge. Jeg har læst mig frem til at man skal være meget opmærksom på hvilket panel der sidder i skærmen, og at de rigtige grafikerskærme er typisk baseret på NECs SA-SFT panel eller Hitachis S-IPS paneler.
Hvad angår leverandører skulle NEC, Eizo og Lacie være nogle seriøse spillere, men hvad siger I?

Det der virkelig betyder noget er selvfølgelig farveægtheden - skærmen skal kun bruges til grafisk arbejde (2D) - ikke spil eller andet.

Jeg har et Nvidia Quadro FX1000 (128 MB), og omkring 10.000-12.000 kr at gøre godt med (måske mere hvis det helt rigtige tilbud skulle dukke op).

OBS: Jeg har læst forrige tråde omkring dette emne, men syntes at de beskriver monitor i et lidt lavere prisniveau, og derfor tillader jeg mig at spørge selvom der i forvejen er skrevet en del om emnet...

Tak for kommentar.

Thomas

PS: Med fare for at blive udelukket for al fremtid vil jeg yndre følgende tanke: Jeg undre mig over at man ikke kan købe nye CTR-skærme mere. Jeg ved godt at udviklingen går i retning af TFT, men troede stadig man fik større farveægthed til en lavere pris i de gammeldags skærme (hvilken ikke ville gøre mig noget - jeg er kun ude efter kvalitet - ikke design eller pladsbesparelse). Er farvegengivelsen ligeså god på TFT som CTR? ::l
Af xenon
hej

"Er farvegengivelsen ligeså god på TFT som CTR? dry" - nogengange bedre f.eks. skulle den 30" store 305t fra samsung have 92% (mener jeg) og det overgår en crt's egenskaber... 305t skulle i det hele taget være rettet imod grafikere - og den gengiver farver rigtig godt direkte fra fabrikken - det er også værd at vide hvis du ikke har tænkt dig at hardware-kalibrere den selv... vent dog hellere til sidst på året hvis du overvejer 305t for der skulle samsung komme med en revideret version af den, der har (endnu) bedre backligting hvilket skulle give bedre uniformitet og vist også bedre farver overall...
Af Angel
Jeg kan ihvertfald ikke anbefale andet end LaCie 321. Sidder selv med den og bruger den stortset kun til grafisk design og web/flash animation. Skærmen giver en meget ren billedkvalitet. Ingen coating eller støj at ligge mærke til overhovedet.

Udover skærmens kvalitet har jeg fået en usædvanlig fed support som næsten ingen andre producenter tilbyder. Jeg havde et lille uheld sidste år, hvor der var mange tordenfluer, en 5-6-7 stykker, der var trængt ind bag glasset og valgte at dø derinde. Det var selvfølgelig belastende at se på. Det kan ske for alle fladskærme i dag. Men jeg sendte en mail til LaCie ang. problemet. Jeg fik en mail 2 dage senere, at der ALLEREDE var en ny LaCie 321 på vej fra Frankrig. Dagen efter stod den foran min dør :) Jeg skulle selvfølgelig bare sende den anden tilbage på deres omkostninger.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg handler mine TFT fladskærme hos LaCie fremover!

Men Samsung har også en spændende model med LED Backlight. Samsung XL20

Du kan læse mere om LED Backlight herinde, der giver et større farvespektrum i forhold til de traditionelle fladskærme med CCLF Backlight.