18 dec 2015, 14:05
Jeg stillede jo Peter et spørgsmål, og da hans svar og indlæg kommer langt omkring, gør mit også.
Når markedsandelen stiger og stiger over år, kan det også være udtryk for, at producentens brugere er tilfredse. Ellers skal der jo hele tiden findes nye “intetanende kunder”.
Hvis man kigger på listen af årets præmierede TVapparater på de mange både inden- og udenlandske testsider, hvilken producent ligger så nummer et?
At Samsung repræsenteres i så stort et omfang i murstensbutikkerne er vel både grundet kvalitet og ikke mindst, at butikken ikke bliver ramt økonomisk voldsomt af krav fra købere..
Købeloven retter ikke skytset ved en mangel mod selve producenten, men derimod mod butikken (sælger).
Selvfølgelig kan provision også gøre sit til at fremme salg, men med de mange apparater, der står herhjemme med mærket Samsung, har valg af fabrikat for mit vedkommende at gøre udfra viden og ikke fra overtalelsesforsøg fra smarte sælgere.
Når TVet går itu.
Det er desværre nødvendigt, at et tv går i stykker, når man har haft det i nogle år. Ellers kan hverken sælger eller producent og andre overleve. Vi har indenfor de sidste 50 år set en række eksempler på gode TVfabrikanter, der er bukket under. B&O er muligvis også på samme vej. Mig bekendt køber virksomheden LCDskærme hos Samsung.
Hvis ikke et TV et går i stykker, beholder mange i stedet tv'et eller sælger det videre og ødelægger dermed også nysalget.
Jeg glæder mig ind imellem over, at noget går itu, så kan der endelig købes noget nyt. Men når et TV er længe om at tænde eller er lang tid om at skifte kanal eller ikke kan optage - sådanne problemer æder sig langt ind i rygmarven og huskes. Gad vide hvor meget sådanne problemer vil komme til at koste Sony?
Men som vi så fornylig, hvor en far skulle købe tre TVs, så skulle apparaterne absolut være Samsung, idet styresystemet Tizen var noget, som selv børn kan bruge. Det er også noget der huskes.
Peter linker også til lytproblemet. Hvis du slår over på recordere, på - Samsung 46ES8005 tænder af sig selv - vil du kunne se, at en en simpel rådgivning betød, at vedkommende - endog selv - kunne udskifte til en pris af, mener jeg, 40 kr for nye lytter. Kontra det at hele tv’et skulle udskiftes. Der findes jo skræmmende eksempler på, hvordan forhandlere og reparationssteder udnytter denne situation. Årsag til at lytterne står af, menes at være underdimensionering (det hjælper altid at gå en dimension op), eller at lytten ikke har plads til afgivelse af varme. Men det er uanset en klar fejl.
Udviklingens hastighed
Hurtig og ny udvikling betyder altid fejl, vi ser det også med mange bil-tilbagekaldelser, men så længe fejlen kan rettes på et TV til under en halv liter fadøls pris, så går det vel ikke så galt.
En virksomhed som Danfoss tillader, at folk begår fejl, idet det fremmer udviklingen. De skal blot indrømme fejlen, så man lærer af den. Ellers bliver folk bange for at udvikle, hvilket svækker virksomheden.
Hvor er de tilfredse Samsungbrugere?
Hvorfor hører vi ikke om tilfredse Samsung brugere. Det synes jeg også vi gør. Nogle indleder ofte med at skrive at de er glade og tilfredse, men har et problem. Altså først, når man har noget at skrive om, kommer man frem.
Ingen aviser lever af kun at skrive gode nyheder. Nogle er ligefrem gået ned i foirsøget. Hvem gider læse gode nyheder, der ikke indeholder drama. Personligt er jeg glad for mit Samsung TVapparat JS9005, Ligeså glad som jeg var for mit F9005. Jeg har også andre mærker som jeg er tilfredse med.
De fleste skriver dog kun, når de er utilfredse og mange har tilmed svært ved at skrive og ønsker ikke at blotte sig.
Tilfredshedsundersøgelser ville være noget at forholde sig til, men producenters undersøgelser er noget som hverken forbrugere eller konkurrenter får adgang til.
Hvor stammer harmen fra?
At man er harmfuld over et TVmærke, kan virke ret komisk, hvilket det ikke er. At “hade” et TVmærke, som man endog ikke selv besidder eller kunne tænke sig at købe, fortæller i stedet om personens psykiske sammensætning fx om indestængt vrede og manglende tolerance. Mange bliver - eller er allerede enlig - grundet dette ubevidst tillærte, der stammer - ikke genetisk -, men skyldes social tillæring og skabes normalt ubevidst i barndommen af tæt tlknyttede rollefigurer. Derfor handler det om at forstå, hvorfor fremgangsmåden benyttes, men samtidig må den, der benytter denne overfor andre så ubehagelige kommunikationsmåde, være intelligent nok til at trække følehornene en smule tilbage.
“De intetanende”
At der skrives følgende: citat, ... men det stopper dem jo ikke i at sælge en masse skærme til intetanende kunder hjulpet godt på vej af en velsmurt marketingsmaskine. Citat slut
Vedkommende kan næppe have bedømt kvaliteten af det, han skriver. Ellers bør han prøve at læse det med en andens øjne.
Tror han virkelig, at Samsungs markedsandele vokser overalt, fordi der hele tiden kommer nye “intetanende kunder” til.
Så ville det netop være fantastisk med salgsstigningen, hvis man kunne opnå denne samtidig med, at alle utilfredse tidligere kunder ikke længere købte.
Eller kunne det tænkes, at stigningen viser en tendens til at mange gamle Samsungkunder igen køber nyt?
Mine krav til al elektronik er store. Alligevel har jeg købt en række nye eller fornyede produkter hos Samsung, fordi skærmkvalitet, softwarefunktioner osv ikke kun har virket, men er nye eller nyskabende, og hvor kvaliteten er højj på en række punkter. Både billed- og softwaremæssigt m.v..
Markedsandele og folk på flatpanels
Omkring markedsandele er produkter som Panasonic faldet helt ud af top10 salgslisten. Philips tør jeg slet ikke nævne. Sidstnævnte får jo nærmest klø mht kvalitet. Er det så sælgerne eller provisionen, der ikke er så god hos disse mærker?
Det virker, som om Peter, (der har jo om nogen lagt op til endnu en ny omgang diskussion om sit eget skriveri), besidder et indvendigt had til Samsung, et behov for at udmønte sig gennem uendelige gentagelser og ofte uden faktuelt indhold. OG ikke at forglemme - uden respekt for, at der markedsmæssigt også befinder sig omkring 30% brugere på flatpanels, der også har et Samsung TV og betydeligt flere i %, når man regner øvrige produkter med.
Iøvrigt produceres ca 60% af samtlige LCDskærme i verden af Samsung. Heriblandt produceres Sonys skærme også af Samsung, mens apparaterne fra Sony desværre ofte lider af allerede diskuterede fejl, der ikke er rettet ved købet og som firmware endog fx ikke har magtet at rette et år senere. Men skærmen er man tilfreds med.
Med dette mener jeg, at der er tegnet et duksebillede, som andre producenter kan bruge som forbillede. Og som man efter min mening ingen grund har til at hade, men tværtimod beundre for nyudvikling og gåpåmod. Hvor var vi henne, hvis Samsung nedlagde sin elektronikdivision?
Samsung står iøvrigt totalt i sine dimensioner for 25% af hele Sydkoreas samlede omsætning. Hvis man har fulgt med både her på forummet og på recordere.dk, så vil man se, at jeg også har angrebet Samsung omkring tordenfluer. Ligefrem opfordret til retssag mv. . Men problemet tordenfluer hører retteligt til hos alle fabrikater, der benytter LCD skærme, idet det endnu ikke er muligt at producere tætte LCDskærme. Ved tvivl: Google selv efter bestemte fabrikater, der benytter LCDskærme, og som man ikke tror har et tordenflueproblem.
Panasonics problemer er også velkendte, men det synes, som om Peter læser ud fra udtrykket : Som fanden læser bibelen. Han læser, som han mener og ønsker, at verden skal se ud. Desværre ser den ikke sådan ud og såkaldte “intetanende “… Ja , efter at have læst mange eller de fleste af hans indlæg, tror jeg, at han burde se dig selv i spejlet.
Jeg forsvarer ingen bestemte produkter, men jeg forsvarer ethvert produkt, der bliver udsat for demagogisk vrøvl, fejloplysning og usaglighed.
Jeg er forøvrigt helt enig med Mfede*s og kronholms indlæg.
Senest rettet af bentpetersson 18 dec 2015, 16:55, rettet i alt 5 gange.
Med venlig hilsen bentpetersson