Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rallew
Hej alle,

Da jeg for nyligt har investeret i en PS3 synes jeg også det ville være på sin plads at anskaffe sig et HD fjernsyn så man kan udnytte PS3'en bedst muligt.

Har kigget lidt rundt på nettet for at se mig om efter et, men jeg synes det er en jungle "out there" og jeg må indrømme at jeg ikke er den helt store HiFi ekspert.

Planen er imidlertidigt at fjernsynet skal kunne understøtte 1080p, men desværre synes jeg ikke at der er så mange fjernsyn i min prisklasse der har det.

Måske skulle jeg lige nævne at jeg er på udkig efter TV i prisklassen 7000 - 10000 kr.

Men som sagt, så skal HD-funktionerne primært afvikles på en PS3. Det analoge TV-signal kan jeg sagtens leve med.

Har kigget lidt på det her TV: LG Electronics - 42” LCD TV, 42LC42
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp ... &lokation=

Ved ikke om der findes bedre alternativer, da jeg som sagt ikke er den store HiFi-haj....Men det kunne jo være der var nogle flink sjæle der kunne hjælpe mig godt på vej.

ps: Jeg har nogle NTCS spil til PS3'en som max kan køre 720p. Vil det have indflydelse på hvordan billedet kommer til at være på et PAL tv?

mvh Rasmus
Af red_martians
Synes først, at du burde tjekke om du har brug for sådan en skærm. ;-)
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Guiden her er perfekt, og hvis du får lov til at opleve 1080-HD-signaler poå f.eks. en ret lav-opløst panasonic plasma og en full-HD Sony/samsung vil du kunne forstå hvad jeg mener. Forskellen er utrolig lille, og man bruger 99% af tiden på at lede efter forskelle, i stedet for at nyde en full HD-film.
Flere butikker har full-HD film kørende, bl.a. TC. hvis du vil se forskellen.
Har selv købt et 37" panasonic plasma på den bagrund, da mit øje ganske enkelt ikke kan registrere forskelle fra under 2m. Og så pga. at jeg synes den generelle film-oplevelse var bedre på plasma.. større dybde, bedre farver, ren sort osv osv. (men det er jo en smagssag)
synes bare du skulle overveje om det er pengene værd at gå 1080, du får ofte at langt bedre lav-opløst fjernsyn for samme penge.
Af rallew
Så kan det måske bedre betale sig at købe et mindre dyrt TV der kun går op til 720p hvis forskellen er så lille? Som minimum skulle det dog gerne være 40 tommer. Men nu hører jeg også meget godt om 37 tommer. Kan sgu ikke helt finde ud af det.

Tror I det ville være en idé at vente til jul med at købe et, i forventning om at priserne bliver sat ned? Er det realistisk?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Priseren sættes altid ned. Om det er jul eller ej. Det eneste du kan være sikker på er at skærmen er mindre værd i morgen, så du kan vente til næste år så er den måske halv så dyr.

Køb når du har behovet og køb det der opfylder dine krav. Et billigt ringe TV der ikke stiller dig tilfreds er kun noget værd de første par timer, så sørg for at finde noget du vil kunne holde ud at se på i flere år fremover. Om 4 år husker du ikke om du gav 5000 kr. ekstra for TV'et men du vil helst sikkert blive mindet om hvis billedet er elendigt.
Af red_martians
Du kan jo prøve guiden og se hvad den siger.
Men ja og nej. Men point var lidt, at hvis du f.eks. har 10000kr, kan det ofte bedre betale sig at købe et godt 1366x768-fjernsyn frem for noget bras af et 1920x1080-fjernsyn. (håber du forstår min pointe

Så er der 40"-spørgsmållet som jeg kan se du studser over.
Grunden til det er, at det reelt kun er Samsung der laver 40". 90% af de 40"-skærme der er på markedet er produceret af samsung. Et typisk eksempel er Sony der netop bruger 40".
De fleste andre producenter har valgt en anden løsning med 32-37-42-47" frem for samsungs 32-40-46" Dette er dog ved at blive roddet godt sammen, men især 40" stinker af at det er samsung-produktion.

Et godt eksempel på fantastiske skærme til gode priser med lav opløsning er bl.a. Panasonic TH42PV70, Toshiba 42C3000, Samsung 40R86, Sony 40V2500. osv osv. Jeg er 100% sikker på at du i sidste ende, får et bedre fjernsyn end ved at købe et bilka-full-HD-fjernsyn, pga penge-mangel.
Af rallew
Hehe, ja et Bilka fjernsyn vil ALDRIG komme på tale. Jeg spørger jo netop herinde på dette forum fordi jeg gerne vil have inputs fra folk der har forstand på emnet så man i sidste ende kan træffe den rigtige beslutning. Men jeg vil da se nærmere på de fjernsyn du har nævnt. Dog skal det siges at det ikke LIGE behøver at være 40". Men alt derfra og op er dog at foretrække. Men jeg kan godt se at hvis fjernsynet skal være at rimelig høj kvalitet som jeg gerne vil have, så skal jeg stile efter en højere prisklasse.

Derudover er jeg jo også selv i tvivl om jeg kan se forskel på 720p og 1080p når det kommer til stykket. Big decision..... :s

Derudover har jeg lige et spørgsmål omkring tunerne på fjernsyn. Når der for eksempel står DVB-T tuner; betyder det så at man ikke kan sætte et almindeligt antenne kabel til, eller hvad?
Af Rasmusdc
M86´eren fra samsung er midt en en kæmpe pris krig, og du kan finde udgaver til 12000kr.

1080p input, super farver, og en mørk der gør mange plasma misundelige.

bare sørg for 2000 firmware p7 panel..

hvis du får den så har du også 24fps support til ps3, og 1080p uden problemer fra Xbox360, og en masse HDMI indgange..

det vil være mit råd, sammenlignede den med en PX70 panasonic.

M86´eren var skarpere, og farverne var tæt på hinanden, ved dårlige kilder som Pal fra selectoren er Px70´eren overlegen, men i hdtv kilder ville jeg vælge M86´eren i en 40" til hver tid. eller en R86´er hvis det skal være billigere.
Af tosa
men netop PX/PV70 i 42" kan fås til 10.000, og altså 2000 billigere end samsungs. Og hvis TV'et også skal bruges til TV (som i DK normalt kommer i enten analogt signal eller digitalt SD signal gennem DBV) og forskellen mellem Samsungs og Panasonics modeller er markant til Panasonics fordel ved netop SD signaler, vil valget vel umiddelbart være Panasonic, medmindre man næsten kun bruger skærmen til spil.
Af rallew
Jeg skal selvfølgelig også bruge fjernsynet til at se almindeligt TV på. Jeg modtager TV gennem et ganske almindeligt antenne kabel, så fjernsynet skal naturligvis også understøtte det. Gør alle fjernsyn ikke det? Eller skal jeg ud og investere i en eller anden form for boks udover et fjernsyn?

Men tak for de forskellige inputs. Nu har jeg da lidt at gå efter.
Brugeravatar
Af azrael
Du *skal* ikke investere i en "digital boks". De fleste fladskærme, særligt LCD-tv, er bare ikke til at holde ud at kigge på med et analogt antennesignal. Plasma er noget mere tilgivende over for analogt antennesignal, men du vil stadig helst have et digitalt signal.

Hvis du tager DR, DR2 og TV2 ned via egen antenne, så kan du glæde dig over den DVB-T tuner, der er indbygget i de fleste nye fladskærme, da du får et rigtigt godt (digitalt) billede, endda via en lille stueantenne.

Hvis du derimod har kabel-tv, så hjælper DVB-T ikke, da de fleste leverandører af kabeltv anvender DVB-C til digitale signaler, om noget. *Det* kræver så en ekstern digital boks, som kan koste en del kroner, alt efter udbyderen. Husk dog, at du selvfølgelig stadig har det normale analoge antennesignal. Det står bare som regel af l... på en fladskærm.
Af imdbdk
Jeg synes faktisk ofte jeg oplever fra folk, der ikke går meget op i deres fjernsyn at de egentlig synes at billedet er bedre på en fladskærm end på en CRT-skærm, så tag og kig i butikken, om du er en af dem.
Og så ellers spørg om du må prvøe at se fjernsynet in action, med PS3 og hvad du ellers kunne tænke dig. Det er ofte den bedste måde at vælge på.
Af Anden
Rasmusdc skrev:....M86´eren fra samsung er midt en en kæmpe pris krig, og du kan finde udgaver til 12000kr.

1080p input, super farver, og en mørk der gør mange plasma misundelige.

bare sørg for 2000 firmware p7 panel..

....
.
Jeg har m86'eren. Hvordan finder ud af om mit tv har "2000 firmware" og "p7 panel" ? Er der en setting man skal ind i? Og hvordan opdaterer man det hvis nu man har noget som er ældre?
Af rallew
Jeg er nu nede på to modeller som jeg har set på med egne øjne. Dog er jeg helt vildt overrasket og forundret over hvor stor prisforskellen er i for eksempel Fona og se nogle steder på nettet.

Jeg er nede på disse to:

http://www.pricerunner.dk/pl/2-712631/T ... ign-Priser

http://www.pricerunner.dk/pl/2-896292/T ... ign-Priser

Jeg må finde mig at betale et par tusind ekstra. Men så får jeg også det som jeg går efter; nemlig Full HD.

Er det nogle fornuftige køb?