Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Da min LG L2000C har fået fire helt mørke pixels klos op af hinanden, er jeg berettiget til at få den byttet... (ikke?? :S Var halvsvært at finde ud af LGs politik)

Jeg har længe, længe fortrudt, at jeg ikke kiggede markedet bedre igennem for en 24-tommer. Jeg ville vildt gerne have en skærm, som kunne give mig 1920x1200 på desktoppen, samtidig med uskaleret 1080p-signal fra PS3! Men det var meget svært at finde ud af, om de forskellige skærme kunne vise 16:9 native... og så besluttede jeg mig blot for en 20" 1600x1200, for at få købt noget.
Men da jeg nu alligevel skal have fundet en ny, ville jeg gerne kigge på, hvad der er godt inden for 1900x1200-paneler...

* Lige nu har jeg jo den førnævnte L2000C. Den har et 8 ms S-IPS-panel. Dette skulle vist være rimelig hurtigt for et S-IPS, men jeg oplever en hel del efterslæb (op til ~3 mm!) ved visse farver, ved langsomme panoreringer. Dette kan jo skyldes en defekt, men umiddelbart - skal jeg virkelig have TN for ikke at få slør overhovedet, eller blot meget lidt? TN vil jeg jo gerne undgå...

* Hvad med S-PVA-paneler? Har de bedste modeller næsten lige så god responstid som TN, f. eks.?

* Eller skal jeg antage et min L2000C skærm er defekt på andre punkter end pixelfejlene og satse på S-IPS igen?

Jeg kunne jo modtage en ny L2000C og sælge den til en god pris - jeg tvivler på, at LG vil give mig pengene tilbage for min nuværende. Men kan det betale sig at gøre det så hurtigt som muligt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som du kan læse i sektin om anbefalede skærme, så findes den perfekte skærm ikke. Du må gå på kompromis et eller andet sted. En af grundene til at TN er så hurtig som den er, er jo at der kun adresseres med 6 bits præcision, idet du herved har større spring imellem hver farvenuance rent spændingsmæssigt.

VA teknologierne har altid haft problemer med responstiden i de mørke nuancer og det har de stadig. Alt dette står også i vores forklaring af panelteknologierne - vi skal nok opdatere vores informationer hvis der sker revolutioner på disse punkter...
Af Emil Kastberg
Mjoh, men det er jo dét. Jeg kan godt klare mig med lidt slør.
Men jeg har bare stadig ikke fattet - kan det virkelig passe, at der kan være så meget efterslæb på et 8 ms S-IPS?

Spørgsmålet er også - panelerne bliver vel hele tiden bedre? Kan det egentlig ikke rigtig godt betale sig at vente at se, om der kommer hurtigere S-IPS- eller S-PVA-paneler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der sker ikke det helt store på den front. Det lader næsten til at producenterne har bestemt at det kun er TN paneler de vil perfektionere til spilbrug og blot lade de andre typer være moderat anvendelige til spil.

NEC boostede responstiden på deres 20WGX2 Pro til 6 ms, men det er det hurtigste der er på markedet.

Hvis du vil vente på hurtige S-IPS og S-PVA paneler kan du meget vel komme til at vente meget lang tid.
Af Emil Kastberg
Tak for dét svar - det var lige, hvad jeg ville vide!

Jeg hælder dog nok stadig mest til S-PVA med den bedre kontrast - på min skærm er det sandelig heller ikke for godt. :S
Jeg synes, det lyder som det bedste kompromis mellem respons og billedkvalitet.
Er der nogen problemer, som er typiske for S-PVA? Input lag, f. eks.?

Kender I til lister over, hvilke ~24", der kan vise 16:9 native?
Af Angel
Hvis du skal have en "perfekt" fladskærm til spil skal du ud og have et LCD TV med 100Hz teknologi, men så er du nød til at hoppe på mindst 32" og jeg ved på Sony's nye modeller, er de på fronten ang. denne teknologi.

Har dog ikke læst mig frem til om 100/120Hz kommer til TFT.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man slipper ikke helt for inputlag med større skærme, men det er oftest ikke noget du lægger mærke til. Som du nok har læst, så har S-PVA et "dødt" punkt lige når du sidder lige foran skærmen. Det betyder at dynamikken i kontrasten falder og du mister information i de mørke nuancer. Det er en effekt af den måde en pixel er opbygget på i S-PVA.

Du kan læse mere om det i vores panelsektion på forsiden.

Alle PC-widescreen skærme er 16:10, så hvis du vil vise 16:9 native, så skla du blot sætte din driver til grafikkortet til at "slukke" for de pixels der ikke bruges.
Af Emil Kastberg
Angel: Så vidt jeg ved, får jeg da ikke 100 frames fra grafikkortet af den grund? Er det ikke noget med, at den tager 60 frames ind og så opskalerer til 120 ved at beregne, hvordan dem indimellem bør se ud?

yak: Det med S-PVAs døde punkt stod der da ikke noget om i Panelteknologier? Men er det fordi, krystallerne vender diagonalt til begge sider?

Men ang 16:9, så er det en PS3, jeg vil sætte til, jo...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg var ellers sikker på at jeg havde rettet det, men jeg kan godt se at det ikke står skrevet under S-PVA...

Ja, det er fordi de forskellige domæner er lavet så betragtningsvinklerne bliver optimale fra siderne, men da de samtidigt har et symmetripunkt omkring den akse du normalt ville betragte skærmen fra, så har det faktisk en negativ effekt lige netop i dette plan.
Af Angel
Emil Kastberg skrev:Angel: Så vidt jeg ved, får jeg da ikke 100 frames fra grafikkortet af den grund? Er det ikke noget med, at den tager 60 frames ind og så opskalerer til 120 ved at beregne, hvordan dem indimellem bør se ud?
Det er godt spørgsmål. Jeg har bare læst, at 100/120Hz LCD har en rigtig god virkning på spil, hvor derimod til film er det ikke helt perfekt endnu med mindre det har 1080p/24 billeder i sek.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er endnu ingen skærme der kan behandle en 100/120 Hz datarate, så alt over 50/60 Hz sker i skærmens egne algoritmer. Samsung slap ikke så heldigt fra deres forsøg på at lave 100 Hz skærme, men Sony har f.eks. gjort et godt stykke arbejde med deres 3000 serie TV.
Af Emil Kastberg
Jeg ville dog klart foretrække det ægte - over UDI selvf. >:D

Angel: Det må vel så være fordi, 120 er deleligt med 24.

Men sikke noget skidt med S-PVA... Er det slemt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke slemt. Der er nogle fanatikere derude som har set sig gale på alt hvad der hedder VA, som typisk hyler op om elendige betragtningsvinkler i diverse fora, men personligt ville jeg ikke bytte den høje kontrast for de goder et S-IPS paneler har.

Vi snakker ikke om et totalt tab af detaljerigdom midtfor skærmen - bare en lille nedgang i nuancer i de mørke farver.