Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har du fået udført en rigtig kalibrering på dit tv ?

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det som eks. Lumagen kan er, at generere testmønstrene automatisk og så kan den justere gamma mv. ind - men det er selve boksen du kalibrerer og ikke det der sidder bagefter den.
Brugeravatar
Af KimKaos
Torben Rasmussen skrev:Det er crazy. Det er kun designermøblerne der får lov at blive så gammel herhjemme. Ungerne må ud og arbejde i minerne inden de bliver 10...
Det samme her - med den undtagelse at mit B&O fik lov til at arbejde til det sidste.

Jeg har brugt en kaliberingsprofil fra Samsung JS8500 som udgangspunkt til mit 8005 - det var den eneste jeg kunne finde.

Men jeg gad godt at finde en der har noget grej jeg kunne bruge så mine indstillinger kunne blive helt perfekte.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
jeg kan havde bare fået forståelsen at de bokse kunne tilsluttes skærmen, auto kalibrere dem og så kunne man tage den fra igen, kan ikke helt se meningen med at auto kalibrere selve boksen....?

Lidt ligesom det auto kalibrering der kan laves på en Panasonic VT60, det kunne man ihvertfald lave med Calmans software..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Men hvis skærmen skal autokalibreres ordentligt bliver man jo nødt til at have en eller anden form for måling af outputtet (farverne) på panelet, altså en sensor på skærmen. En ting er hvilke signaler, der kommer ind i skærmen (dem kan man specificere helt præcist), men en anden er hvad skærmen så viser. Der er altid variationer i panelerne, der kommer ud af produktionsbåndet.

I high-end monitorverdenen indbygger man ind i mellem en lille kalibreringssensor oppe i toppen af skærmen, som automatisk kører ned f.eks. hver 3. måned for at finjustere farvegengivelsen. Det er smart nok, men naturligvis målrettet professionelle.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror der henvises til at VT60 kunne snakke med CalMan og dermed selv styre håndtagene på TV'et. Dermed justerede den sig selv når man tilsluttede det rigtige måleudstyr.