Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har du fået udført en rigtig kalibrering på dit tv ?

Brugeravatar
Af Blackspot4200
Hej med jer

Jeg tænkte det kunne være sjovt og se hvor mange der har fået udført en rigtig kalibrering på deres tv, med rigtig kalibrering mener jeg, at selve kalibreringen er udført med brug af et colormeter + software, udført af en fagmand eller jer selv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke at betragte som en kalibrering, så du burde have svaret "nej" ;) . Mine skærme er kalibreret af mig selv. Med 3 forskellige sensorer... bare fordi jeg kan.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er crazy. Det er kun designermøblerne der får lov at blive så gammel herhjemme. Ungerne må ud og arbejde i minerne inden de bliver 10...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I den billigere ende finder man også DVDO, som har kunne fås for under 5000 kr. En autokalibrering kræver stadig at du køber eller låner en sensor. Bruger du sådan en, så omgår du dog TVets software helt, så det betyder at eks. smart-TV ikke længere kan bruges. Så skal du have eksterne bokse koblet til.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg havde på et tidspunkt DVDO Edge stående (til test). Jeg oplevede ikke dens skalering markant bedre end moderne tv-skærmes skalering. Tv-skærme har efterhånden fået god skalering og mange opløsninger går jo i dag ret præcist op i hinanden (4K = 1920x2, 1080x2, 720p ligeledes). Distributøren gav mig ret i, at forskellen alelrede dengang var blevet noget mindre.

Men videoprocessor-boksene kan naturligvis også meget andet. Deres virkelige styrker lå dengang i de-interlacing og skalering af skæve opløsninger.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Okay på den måde, jeg har en display 3 Pro fra x-rite, jeg havde bare fået forståelsen af at de bokse kunne foretage en auto Kalibrering og så kunne man tage boksen fra igen, men de skal altså være tilkoblet hele tiden ?

Angående software har jeg chromapure professional, overvejede Calman men syntes det var for dyrt...