Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Forord:
Nu har jeg efterhånden fået etableret igennem en tidligere tråd, at jeg bør vælge et 55" fladskærm til en afstand på cirka 2,8 meter. Med Black Friday lige om hjørnet håber jeg på en oplagt købsmulighed. Jeg vil rigtigt gerne have så meget for pengene, da en SU er relativt beskeden.

Mit budget er derfor på cirka 6.000-8.000 kr.
Primære fokus: Billedet! Apps osv. er ikke noget jeg har nu, og tror ikke jeg kommer til at bruge det (hvem ved?)

Egne tanker:
Jeg har naturligvis gjort mig nogle tanker, og jeg hælder mest til et Samsung 55" JU7005, hvis det kommer ned i pris. Derudover har jeg også overvejet Sony 55" 8505C. Det er de mest omtalte som jeg er stødt på ihvertfald.

Jeg så dog også at Power har tilbud på Samsung 55" js8005T til 7.999.-

Grunden til at jeg hælder mest til JU7005 er, at den, modsat de to andre, er baggrundsbelyst. Jeg havde en Panasonic CS630 50" hjemme og stå i stuen, og var faktisk ikke imponeret af kontrasten og den måde der var clouding og background bleeding.

Jeg kan dog se at Flatpanels.dk vurderer 8505'erens billed som bedre end Samsungen, så jeg er lidt uanende på dette område. Derudover skrives der at Sony's software lider af mange fejl m.v., og har ikke rigtigt hørt noget skidt om Samsung udover små finesser hvis man har Yousee (og så tordenfluer, men det døjer de fleste paneler vist med?)

Og så igen - er js8005 et bedre fjernsyn end ju7005? Jeg er klar over at det er modellen over 7005'eren, men har hørt andre stille spørgsmålstegn ved om hvilket er bedst.

Flere forslag, tak! :)
Disse tre fjernsyn er kun mine egne snæversynede tanker. Kom gerne med andre seriøse forslag der kan konkurrere med disse fjernsyn - og er det realistisk at kunne få noget indenfor mit budget? Og ikke nødvendigvis til alle 8.000 kr.?

M.v.h.
Stephan
:)
Vil du ikke gerne uddybe på dine præferencer i forhold til de to modeller? Hvad de gør bedre eller anderledes? :)

Og hvad vil du mene en skarp pris er på de to - hvad vil en fornuftig tilbudspris være?

Nu læste jeg lige anmeldelsen på JU7005 igen, og det lød som om den håndterer kabel TV meget dårligt - dårligere end fx 8505, er det korrekt?
En tommelfingerregel må være:

Hvis billedet er det ALToverskyggende og 100% VIGTIGSTE for dig så køb et brugt plasma med dvb-c tuner.

"Har ikke rigtig hørt noget skidt om Samsung".

Er det 7005 vi taler om så skriver Flatpanels:

"Tizen lider dog lidt under, at JU7005/JU7505 “kun” har en quadcore processor, som virker underdimensioneret til styresystemet - eller også er systemet bare ikke optimeret nok endnu".

"Man mærker især dette når man hurtigt navigerer i menuer og under afvikling af noget på skærmen, kan billedet godt begynde at hakke hvis man åbner en menu - og her snakker vi om hak i billedet bagved, ikke kun i animationerne af menuerne. Der er også stadig små-bugs i interfacet, som Samsung skal have luset ud, men ikke noget graverende."

"Generelt oplevede vi jaggies forholdsvist ofte på interlacet materiale, hvad enten det var SD eller HD, så progressive signaler er at foretrække - og helst i HD-opløsning. Det var dermed ikke imponerende at se DVD’er eller SD-TV udsendelser, så hvis det meste af det du ser i dagligdagen er af denne type, så er JU7005/JU7505 nok ikke det rigtige at smide penge efter, da dit kildemateriale ganske enkelt ikke er i orden. "De lejlighedsvise hak i billedet og behovet for at aktivere MotionPlus på et ret aggressivt niveau af blurreduktion giver lidt ridser i lakken"

Lyd og billede skriver:

"Samsung-skærmen er kendetegnet ved ujævn baggrundsbelysning: Der opstår lyse pletter på mørk baggrund, også kendt som clouding."

"Her bliver vi først lidt skuffet. Det testeksemplar, vi har modtaget, har en temmelig ujævn fordeling af lys hen over skærmfladen. Det er tydeligst på mørke billeder, hvor den sorte baggrund præges af ujævnheder i form af lyspletter. Fænomenet kaldes “clouding” og er med til at hæmme den totale kontrast. Sortniveauet og dybdefornemmelsen i billedet lider også under det."

"Clouding er et typisk LCD-problem, der vil variere fra skærm til skærm, men i betragtning af at Samsung 65JU7005 koster næsten 30.000 kroner, er vi ikke imponeret over sortniveauet."

"Ved almindelig brug er det dog ikke så generende, da Samsung-skærmen slukker baglyset helt, når skærmen er sort (ved sceneskift osv.), og desuden har en glimrende lysstyrke, som hjælper godt på kontrastomfanget i varierede scener. Farvegengivelsen er for det meste fremragende, fin og nuanceret, men ikke så neutral og lineær som det, Panasonic præsterer med deres CX700-serie."

De konkluderer:

"Det nye Tizen operativsystem byder på lynhurtige apps og god betjeningskomfort. Alligevel er der noget, vi savner i forhold til konkurrenterne – for ikke at nævne Samsungs egne SUHD-topmodeller – nemlig noget wow-faktor over billedkvaliteten."

"65JU7005 ikke har den samme pangstærke kontrast, og farvenuancerne skinner ikke så frisk, som vi ved de kan. Derudover oplevede vi tydelige lyspletter på vores testeksemplar, som trækker helhedsindtrykket ned på et ellers flot tv."

Sony 8505C:

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3081957/TV ... ign-Priser

Et 55" starter ved 12.000 kr..og det et jo langt fra de "6-8000 kr"..

Udvalget er større hvis du går ned til 50":

W805/W809 til 6000 kr
W706 til 7300 kr
J5505 til 5000 kr
CS620 til 5900 kr.
CX680 til 7500 kr/CX700 til 6000 kr
Peter D, du skynder dig som sædvanligt at finde dårlige ting om Samsumg, da det nu er denne skærm han kigger på, og lister lige så stille nogle Panasonic skærme frem, det kommer heller ikke så overraskende.
Tizen, har du i det hele taget prøvet at arbejde med det? har du prøvet det ift. Panasonics Firefox system? Firefox fungere virkelig trægt, deres EPG er langt fra særlig smooth, og virker som et levn fra 80'erne hvis du gerne vil sammenligne.. Panasonic 6 serie er da i den grad et step nedad ift. Samsungs 7 og 8 serie..
Også referer du til en konklusion FP havde i foråret med billedkvalitet kunne ønskes bedre på en 65" til 30000kr. Det er fuldstændig urelevant nu jo. De skal bruge en 55" og til en pris på max 8000. 65" koster jo heller ikke tilnærmelsesvis det beløb mere.

F.eks. Ju7005 er da et meget godt value for Money tv, hvor du får meget billedkvalitet ift. Pengene. Jeg er ihvertfald godt imponeret over den.
Et andet tv jeg har set hjemme i stuerne er Sony 8505c, godt nok med IPS panel, men virkelig god billedkvalitet.
Det eneste jeg gør er at citerer DIREKTE fra diverse test, derfor sætter jeg det i citationstegn..

Kan ikke rigtig se hvorfor det er et problem. Det er jo sådan som de har testet skærmene og jeg videregiver bare oplysningerne..

ALLE SKÆRME KAN HAVE SMÅPROBLEMER.

Det skal jo være særiøst læsning ellers kan man jo søge svar fra en butikssælger.
Tak for det lange svar. Som jeg skriver, så har jeg læst Flatpanels test, så citaterne hjælper mig ikke. Mere en direkte sammenligning om hvor man får mest for pengene. :)

Der står en del om JU7005 og signal. Betyder det at den håndtere kabel TV dårligere end fx Sony?

Og i forhold til priser, så synes jeg ikke det er urealistisk. Js8005 55" sælger Power i Frederiksberg til 8000 kr, og Bilka har allerede annonceret Ju7005 48" til 6.500 kr. 55" står til 8.999.- kr. Som jeg skriver så venter jeg til i morgen, og vil gerne høre om de fjernsyn der realistisk kan komme indenfor budgettet. 8505 har ligeledes været nede i 8000 kr., hvilket du endda kan se på det link du selv linker til. Meget afhænger af imorgen, så jeg vil gerne forholde mig til hvad jeg bør holde øje med i morgen, og se om jeg kan være heldig.

Men helt konkret - får jeg noget ved JU7005s billed over Sony 8505? Giver backlit bedre kontrast eller er det js8005 til 8000 kr faktisk et godt bud?
PeterD skrev:Det eneste jeg gør er at citerer DIREKTE fra diverse test, derfor sætter jeg det i citationstegn..

Kan ikke rigtig se hvorfor det er et problem. Det er jo sådan som de har testet skærmene og jeg videregiver bare oplysningerne..

ALLE SKÆRME KAN HAVE SMÅPROBLEMER.

Det skal jo være særiøst læsning ellers kan man jo søge svar fra en butikssælger.
Problemet er bare, at du kun citerer kritikken der er at sætte på JU7005, og det gør du konsekvent. Eksempelvis har du taget følgende sætning ud af det du citerer flatpanels for: "JU7505 byder dog på en masse fine features og en overbevisende billedkvalitet, hvor de korrekte farver er relativt enkle at frembringe uden adgang til avanceret udstyr. Inkluderingen af både HEVC og VP9 giver lidt flere muligheder end sidste års line-up i form af 4K afspilning fra flere kilder end hidtil."
Samtidigt hiver du kritikken fra Lyd og Billede frem ang. ujævn baggrundsbelysning, men nævner ikke at flatpanels roser TV'et for god billedkvalitet og lyshomogenitet, samt nævner at de på deres model ikke har problemer med clouding.

Det nytter jo ikke kun at tage de negative citater fra anmeldelserne og stykke dem sammen, da det jo ikke giver det retmæssige billede.
Ligeledes vil det heller ikke hjælpe kun at tage de positive ting, men overordnet set er der ret gode anmeldelser af JU7005, prisen taget i betragtning, hvilket du forplumrer med dine citater.

Her er en test fra avforums: https://www.avforums.com/review/samsung ... nchor41766

Udover det, så skal det lige med at JU8005 er kantbelyst, hvor JU7005 er bagbelyst, hvilket giver mindre risiko for clouding. Overvej derfor om JU8005 er det værd.
55 " X8505C har været på tilbud af flere omgange til 7999kr..

og jeg vil rigtigt gerne sige at det tv er et godt tv, for jeg har selv købt det.

men det er det IKKE ... HOLD dig væk fra ANDROID tv...

Jeg har denne X8505C og billedkvaliteten er fin, selve tv´et ser godt ud, har ikke de enorme problemer med backlight bleed, eller DSE, 55" er dog edgelit hvor 65 " er backlit, men det er ikke slemt.

der er fint sortniveau..
men der stopper det "sjove"..

TV´et er ustabilt, og NEJ det er ikke ved SMART TV brug, da SMARTTV griber ind i alt..
til tider tager tv´et en 2-5 minutters pause for at lade dig skifte kanaler eller trykke på knapper..
Nogle gange låser tv´et sig helt
1-3 gange om ugen, kan jeg ikke slukke tv´et, det slukker billedet men kører med lyd i 10 minutter, så laver den en HARD RESET. hvilket betyder TV så bruger 2 minutter på at starte op, hvorefter jeg SÅ kan slukke den.
du føler generelt tit du KÆMPER imod tv´et...

Det er bare for meget.

mine gamle Smart tv, der kunne tv´et sagtens være ustabilt når du brugte features, som VIAPLAY og PLEX etc.. men det var kun der, KANAL skift og alm tv kiggeri var altid stabilt.

det er det bare ikke på Android tv..

derudover så har man lovet features som dual tuner i tv´et som endnu MANGLER at blive udgivet..
det er en underlig ting at sælge et tv med SPECS som man ikke lige har færdig programmeret.
hører problemet er det samme med Philips med Android TV..
TV´et er ikke værd at købe, det er alt jeg kan sige... det er det simpelthen ikke.
havde jeg været inden for de 14 dage, så havde de fået det lige i hovedet..

Havde jeg bare kunne disable hele smart delen, og brugt det som et dumt tv med et par HDMI indgange, så havde jeg kunne acceptere det.

Det er dog trist, for når android tv kører, så fungere det faktisk ok, hurtig PLEX og Youtube, Google Cast er også rart.

Tror faktisk jeg ville kigge mod Samsung i denne generation med Tizen Platformen, lyder bedre..
ved ikke hvad panasonic og LG kører, men alt andet end android tv.
Senest rettet af Rasmusdc 26 nov 2015, 13:03, rettet i alt 1 gang.
JS8005 er et TYNDT samsung TV med en break out box
7005 er forholdvist tykt... så er der selvfølgelig det lidt bedre panel, men har hørt at forskellen, ihvertfald med standard materiale er forholdvis minimal.

Jeg personligt ville finde pengene til JS8005 især hvis den er væghængt.
Jeg mener, at Torben her fra Flatpanels har skrevet i en anden tråd, at han personligt ville vælge JU7005 i stedet for JS8005 pga. bagbelysning i stedet for kantbelysning. Ikke at det dermed er den endegyldige sandhed og eneste rigtige, men det er måske lidt værd at have med :)
Du må jo ind på hjemmesiderne her i aften for så kommer de forskellige tilbud frem..

Hvad enten det er Philips,Sony, LG, Samsung eller Panasonic.

"Led dig ikke ind i fristelse men fri os fra det onde".. Nå' Nej. Det er ikke nu :s