Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er mest til Panasonic fladskærme og har et gammelt 42" plasma PZ700 fra 2007, som egentlig gør det okay - blot man ikke sammenligner direkte med nye fladskærme :) :)

Nu skal PZ700 så skiftes - og til et 55" med twintuner.

Jeg havde udvalgt mig et Panasonic CX800 (VA panel) da det har et rigtig rigtig godt billede - synes jeg - men en meget lille betragtningsvinkel, som MÅSKE kan give problemer (har endnu ikke haft et hjemme på prøve).

Alternativet med IPS-panel er CX750, som har den "rigtige" betragtningsvinkel, men et noget dårligere billede.

Spørgsmålet er:
Hvis jeg vil prøve at gå væk fra fabrikatet Panasonic, hvad er så det bedste alternativ der "kombinerer" CX800 og CX750, for jeg læste at AX900 kunne, men koster alt for meget? Prisniveau skal være som CX800/750.
Hvem har erfaringerne fra "real life" i den problemstilling her?

På forhånd tak for input :)

- Ib
Det hurtige svar vil være:

Der er intet alternativ hos konkurrenterne.

Baseret på: Pris><Kvalitet.

Nå, spøg til side. Måske nogle har et bud?

Jeg er gået kold på spørgsmålet efter at have grublet i et par minutter.
Torben Rasmussen skrev:OLED er vel det oplagte valg
Det lyder dyrt :)

Hmm ... dvs. en jagt på noget i samme prisklasse som CX800/750 i andre fabrikater ikke løser mit behov bedre?

Jeg kunne jo også vælge at vente et år tid. Udviklingen går jo stærkt ...
Nu er jeg jo på mit CX800E nr. 2 eftersom jeg gik fra et 55 tommer til et 65 tommer. I min verden - som omfatter ganske mange "Studier" af paneler i samme prisklasse. Der er som jeg ser det ikke rigtigt noget alternativ til CX800E når vi taler billedkvalitet i prisklassen. Et CX750E tror jeg du bliver skuffet over pga. det manglende sortniveau.

Prøv at smutte ud til en Panasonic forhandler og placer dig i det område (afstande og siddehøjde) som er aktuelt hjemme hos dig. Virker det ikke for dig, så er jeg enig med Torben, så er der kun OLED tilbage.

Kom lige til at tænke igen på 55AX900E. Der er ikke mange der har det, og du kan via dette panel opleve banding, clouding mv. - hvis du er uheldig.

http://ccproshop.dk/webshop/232-55-58-t ... ricerunner
IbOlesen skrev:

Hmm ... dvs. en jagt på noget i samme prisklasse som CX800/750 i andre fabrikater ikke løser mit behov bedre?

Du skriver jo ikke at 4K er er krav og OLED fås for 10.000 kr i 55". Så det behøver ikke være dyrt.
Torben Rasmussen skrev:
IbOlesen skrev:

Du skriver jo ikke at 4K er er krav og OLED fås for 10.000 kr i 55". Så det behøver ikke være dyrt.
Indirekte gør jeg, da CX800/CX750 begge er 4K og der skal være twintuner.
Kender ikke CX800 men havde 55" 750 og 725 stående for at vurdere billedet - det blev 725 men det var meget minimal forskel - er sikker på at jeg ikke kunne se forskel hvis ikke de stod ved siden af hinanden - betragtningsvinkel jo der er noget at komme efter men ikke det store faktisk.

UAnset så er begge super TV og du bliver glad for dem uanset. Hvis du er nervøs så overvej om du skal bruge twin tuner eller om du ser streaming og kan optage imens, det endte jeg med.

Mvh

Dan
DanKai skrev:Kender ikke CX800 men havde 55" 750 og 725 stående for at vurdere billedet - det blev 725 men det var meget minimal forskel - er sikker på at jeg ikke kunne se forskel hvis ikke de stod ved siden af hinanden - betragtningsvinkel jo der er noget at komme efter men ikke det store faktisk.

UAnset så er begge super TV og du bliver glad for dem uanset. Hvis du er nervøs så overvej om du skal bruge twin tuner eller om du ser streaming og kan optage imens, det endte jeg med.

Mvh

Dan
Den forstår jeg simpelhen ikke - altså at du mener, at forskellen mellem CX725 og CX750 er minimal når vi taler billede. Jeg sad på et tidspunkt at sammenlignede CX680 med CX750 (det var før CX725 var tilgængelig), og forskellen i sortnivauet - og dermed billedet, var nærmest enorm - altså til fordel for CX680.

Og sortniveauet er altså ikke ligegyldig for billedet som en helhed. :)
DanKai skrev:Kender ikke CX800 men havde 55" 750 og 725 stående for at vurdere billedet - det blev 725 men det var meget minimal forskel - er sikker på at jeg ikke kunne se forskel hvis ikke de stod ved siden af hinanden - betragtningsvinkel jo der er noget at komme efter men ikke det store faktisk.

Mvh

Dan
Tak for input.
725 har også VA panel som 800 har.

Problemet her hos os, er også at vi siden 2007 har haft et rigtig godt plasma fra Panasonic (PZ 700). Det fejler som sådan ikke rigtig noget og vi er vant til en ekstrem bred betragtningsvinkel ...

CX750 vil kunne løse opgaven på betragtningsvinkel, hvor CX800 kræver et vægbeslag der kan drejes en lille smule - måske.

Det næste problem er, at jeg jo har set CX800 og CX750 direkte op mod hinanden i butikken ...

Nå, men måske jeg bare skal se at få et CX800 hjem "på prøve" ...
Forresten tak for dit svar i din anden tråd, IbOlesen - og også til dig Torben Rasmussen, hvis du læser dette :-)

Jeg havde kigget på CXC725 i Elgiganten i hvad jeg mener var 50". Godt nok stod den bare med et fast billede, men uden at kunne lave en direkte sammenligning med CX800 på stedet, så syntes jeg betragningsvinklerne var forbløffende gode. Om det så har noget med valget af det specifikke billede at gøre skal jeg så ikke kunne sige - der var sjovt nok ikke en sælger jeg kunne spørge lige på det tidspunkt.

Har du tilfældigvis fundet et sted eller har du sammenlignet CX800 el 725 i forskellige størrelse - herunder den i 40" ?
Det kan nok være jeg ender i præcis samme situation - får et tv "på prøve", det er virkeligt svært at træffe et valg, for det er lidt som pest eller kolera, og om 3 år er OLED sikkert normen i samme prisklasse...
For nysgerrighedens skyld - hvad endte du med at gøre, hvis du har gjort noget endnu?

Kunne være fedt hvis man kunne finde en forhandler, der udlåner TV mod depositum, selv hvis man lavede en tro-og-love erklæring om at købe hos vedkommende :D