Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Kan nogle her hjælpe?
Valget er taget for mig, det SKAL være en soundbar (konen).
Jeg går efter kvalitet og tænker det skal være en soundbar med ekstern sub for at få de bedste mulige lyd.
Valget står derfor mellem Yamaha YSP-2500 og Heos Soundbaren.
Kan disse to overhovedet sammenlignes og hvilken er bedst?
Jeg har ikke haft held med at finde én side, der anmelder begge.
Heos er den nyeste af de to, men er den dermed den bedste eller kan den kun sammenlignes med andre "reelle" trådløse soundbare?
I mit hovede er Yamaha bedst, men er stadig usikker.
Al vejledning vil være værdsat.
Jeg har en YSP-4300, hvilket er en fremragende soundbar til tv og især film med understøttelse af alle Dolby og DTS signaler. Men når der kommer til musik halter den lidt og kræver lidt speciel stereoopsætning for at lyde godt.
Da jeg primært bruger soundbaren til tv og film/serier ville det være mit valg, men for at få surroundfunktionen til at virker optimalt kræve det vægge den kan smide lyden op på.
Heos ser spændende ud, men der skal du efter min overbevisning være mere tændt på at bruge den som opgradering af tv højtalere, der har mere fokus på musik og understøtter de andre Heos højtalere du har stående i deres multirumsfunktion.
Det kan Yamaha dog også med deres nye multicast, der ser ret lovende ud og kan sende lyd videre til eksterne produkter via bluetooth. Men så skal du vælge den nye ysp 1600 eller min personlige drøm: Den nye 5600, der understøtter atmos. <B
Deres soundbase srt-1500 understøtter også multicast.

God fornøjelse hvad end du vælger.
Jeg har en YSP 2500, og er faktisk ganske tilfreds. Kom fra et surround system til 100K (det system kan den selvfølgelig slet ikke matche), men jeg får en fornuftig lydoplevelse med punch . hvor der skal være punch.

The bad stuff. Du skal gøre op med dig selv om dit rum er egnet til en lydprojektor. Rummet må ikke være for stort, 5x5 m tror jeg er godt. Der må ikke være for mange dikkedarer i rummet. Jo mindre på væggene jo bedre - ellers får du ikke den rigtige lydoplevelse.

Du skal gøre dig klart, at YSP 2500 nærmest har indstillingsmuligheder som en mindre surround receiver, og dem skal du eksperimentere med for at det bliver rigtigt godt. Den er altså ikke bare plug and play.

En god ting ud over en god lyd er jo, at den har HDMI ud og ind + at den kan videre sende UHD billed signaler uden behandling (Pass through) .

Den anden dims kender jeg ikke. Pøj pøj med valget-

PS. jeg mener at jeg har lavet en brugeranmeldelse af YSP 2500 på recordere.dk i min biotråd Hothers setup 2 - du skal et stykke tilbage i tråden. :)