Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kpj
Hey..

Jeg er ved at anskaffe mig en Fujitsu Siemens W19-1, som er en 19" widescreen fladskærm.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168943

Til den skal jeg bruge en tv tuner, så jeg kan se fjernsyn på den. Det skal være en stand alone tuner, så jeg kan se tv uden brug af pc.

Jeg har dog nogle spørgsmål angående tuneren, som jeg håber, I kan hjælpe med at besvare. :)

1. Jeg vil meget gerne kunne spille Xbox360 i HD. Vil det kunne lade sig gøre med en tuner?

2. Jeg vil også gerne både have mulighed for tilslutning af både DVD, Xbox360 og surround (5 højtalere + 1 sub). Er det muligt med en tuner?

3. Hvordan med widescreen? Skærmen kører jo i 1440x900. Vil den køre i 4:3 format med en tuner? Vil jeg kunne køre i 16:9 ved DVD-afspilning?

Derudover har jeg nogle krav til tuneren, som jeg også gerne ser opfyldt.

- Skal kunne vise TTV.
- Skal kunne vise HDTV når signalerne er der.

Det blev en halvlang smøre, men jeg håber, der er nogle, der har tid og lyst til at hjælpe mig med at vælge en tuner. :)

På forhånd tak.
Af kpj
Slet ingen?

I er selvfølgelig velkommen til bare at svare på de spørgsmål, I gider/kan. :)

Vil bare gerne have alt den hjælp jeg kan få, for jeg er på rimelig bar bund. ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har selv eksperimenteret med eksterne tunere på et tidspunk, men jeg gik lidt væk fra idéen igen, fordi de simpelthen ikke gav et tilfredsstillende billede før man kom over 800-100 kroner, hvilket jeg på daværende tidspunkt ikke var parat til at give.

Angående dine spørgsmål:

1. Det skal ske som et led mellem skærmen og Xbox'en. Her skal du nok holde tuneren uden for sagen.

2. Surround skal vel også gå fra en udgang i Xbox'en?

3. Det kommer ldit an på skærmen. Jeg ved ikke om Fujitsu-Siemens skærmen har mulighed for at skalere billedet forskelligt. Nogle widescreenmonitors har mulighed for enten at køre i det rigtige format (sorte bjælker i siderne), rigtige opløsning (sorte bjælker i sider og top) eller bare en maksimeret tilstand, så du fylder hele billedet.
Det vil selvfølgelig blive minimalt strukket i forhold til 16:9, men det er svært at se i det store hele.
Skal kunne vise HDTV når signalerne er der.
Det krav får du desværre ikke opfyldt lige for tiden. Ikke engang de indbyggede Tv tunere i Tv kan dekode den komprimering, som mange Tv kanaler forventer at sende HDTV i. Her skal du nok ser lidt ud i fremtiden og måske vente eller måske købe en midlertidig nu og satse på en anden senere hen.

Må jeg derimod anbefale dig at kigge på Samsung 940MW: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171581

Så kan du slutte ting til over S-Video, Sammensat video, Component samt DVI og VGA.
Den har også indbygget tuner og jeg er ret sikker på at den understøtter tekst-Tv. Ligeledes kan du bruge skærmens egne muligheder for tilslutning sammen med Xbox'en. Den er også HDCP kompatibel på DVI indgangen, så du ikke vil få problemer i fremtiden.
Af kpj
Tusind tak for dit svar Rasmus. :)

Nu er jeg da blevet MEGET klogere på tunere. ;)

Har også læst på emnet men det er nu meget rart lige at få det forklaret på "godt dansk". :)