Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
Jeg læste lige lidt omkring opdatering af android tv og blev her bragt i tvivl om følgende.
Jeg tyder ud af det, at HDR er et must for UHD Blu-ray, er det mig der fejltolker eller hvordan skal det forståes?
Jeg var af den overbevisning det "blot" krævede HDMI 2.0/4K 60hz?

Ellers er jeg da oprigtig ked af mit CX700 køb
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
HDR er ikke et must som sådan. Man skal nok betragte det fra to ender.

Et er hvad selve UHD Blu-ray-specifikationen understøtter (4K, HDR, større farverum helt op til Rec.2020 og op til 60 billeder per sekund).

Det andet er hvad selve indholdsindustrien vil gøre brug af. Det tyder på at nogle af de første film på UHD Blu-ray rigtig nok vil bruge 4K og HDR, men jeg er sikker på, at der kommer mange film "kun" i 4K. Og du vil sagtens kunne afspille de andre film på dit CX700. Hvis tv'et ikke kan læse HDR-formatet, så ignorerer den bare denne del af signalet og viser dig 4K-billedet (og til det kræves rigtig nok HDMI 2.0).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Man kan også betragte det sådan her:

UHD Blu-ray-specifikation har opsat topmål i form af:
1. 4K-opløsning
2. 60fps
3. HDR (den åbne HDR-standard, Dolby Vision support er valgfrit for producenter af afspillere)
4. 10-bit farver
5. Rec.2020 farverum (meget større end både Rec.709 og DCI P3)

De fleste nuværende 4K-skærme understøtter typisk de 2 første punkter. HDR-skærme understøtter de 4 første punkter (men der er jo forskelle på HDR-skærme) og delvist DCI P3 farverummet (typisk 90% af DCI) fra punkt 5. Først omkring år 2020 forventes det at tv-skærme vil understøtte punkt 5 fuldt ud.

De første film på UHD Blu-ray lader til at blive udgivet i:
1. 4K-opløsning
2. 24fps
3. HDR (den åbne standard, måske et par i Dolby Vision)
4. 10-bit farver
5. DCI P3

Så hvis man vil have "fuldt" udnytte af UHD Blu-ray skal man vente på at både Hollywood og tv-producenter tager det fulde skridt og til den tid står man nok alligevel og overvejer ny skærm igen, hvis man har købt i 2014/2015.
Af bromberg
Ah ok:). Tak for den afklaring. Jeg var bare bekymret for om jeg slet ikke ville kunne afspille uhd blu ray på mit tv. Fordi hdr var et krav. Det var jeg nemlig ikke tidligere stødt på:)