Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NintendoB
Hej alle sammen.

Jeg er ejer af et Sharp 42" LC42XD1E Tv

Jeg kan ikke ligefrem sig jeg er glad for mit tv og grunden til dette er at tvet konstant står og kører op og ned i kontrasten det vil sig at billedet står og skifter for lidt lyser til lidt mørke alt efter hvordan lysforholdene er i det lokale hvor nu Tv’et står.

Til at start med troede jeg der var noget galt med tv’et men efter at ha læste Brugsvejledning så kan jeg forstå at Tv’et selv vil regulerer skærmens lysstyrke.

Det jeg p.t. er kommet frem til er at man selv kan slå noget som hedder OPC fra og der ved sluk for den funktion som gør at Tv’et selv regulerer skærmens lysstyrke.

Problemet er nu at selv om jeg slår OPC fra så vil mit Sharp tv stadig selv bestemme hvordan billedet skal stå og det pisser mig lidt af undskyld mit sprog.

Det er sådan at når OPC er slået fra så vil Tv’et stadig selv bestemme hvordan billedet skal stå der er godt nok ikke tale om at billedet står kører op og ned i kontrasten men nu bliver billedet bar i mørke scener meget mærkelig at se på.

Jeg ved næsten ikke hvordan jeg skal beskriv det men det er som om at Tv’et efter at OPC er slået fra er begyndt at reguler billedet ud fra hvad den selv ser på skærmen.

Jeg tror bedst jeg kan beskriv det på den her måde :

Når eller vis der er en sort baggrund på skærmen og med noget hvide text i midten det kun for eksempel vær en hvide menu på en sort baggrund på min PlayStadium 3 ja så kan jeg næsten ikke se menuen da tv’et åbenbart syntes at den hvide menu er for skarp og derfor dæmpe lysstyrken så meget at man næsten ikke kan se hvad der står i menuen men vis jeg så slår OPC til igen så træder den hvide menu i karakter og billedet er nu næsten så perfekt som det nu kan blive ja okay bortset fra at nu kan kæresten ikke kom ind i stuen og tænd og sluk for lystet uden at få tv’et til at stå og kører op og ned i kontrasten.

Men bar så man ikke for det indtryk at problemet kun finder sted når jeg kører med min PlayStadium 3 så er den også gal når jeg bar ser almindelig tv udsendelser eller film.

Nu ved jeg ikke om jeg har et defekt Tv eller om det bar er mig den er galt med men tilfræs er jeg langt fra.

Men vis en software update af tv’et eller noget kun hjælp på tv’et så hilser jeg da også det velkommen da jeg tror at problemet ligger i softwaren.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er med på, hvori problemet ligger. Det er den såkaldte dynamiske kontrast, som mange producenter er begyndt at indføre for at øge kontrasten (nok mest på papiret, så det ser godt ud som et salgsargument).

Det samme er tilfældet på Tv fra de andre store LCD producenter.

For lige præcis XD1 serien, har vi dog beskrevet dette - og hvordan man slår det fra - i vores anmeldelse. Du finder den her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1165399583

Rul ned til afsnittet om Billedkvalitet og læs under billedet med graferne. I korte træk står der, at du skal vælge en af profilerne kaldet eco eller user. Kun på disse to profiler er dynamisk kontrast fuldstændig slået fra.

Held og lykke med det. Meld gerne tilbage om det løser dit problem :)
Af NintendoB
Jeg vil til at start med sig Tak for dit svar Rasmus Larsen.

Efter at ha sat mit Tv til at kører Eco og sat Backlight til -2 ser det ud til at hjulpet på mit lille problem.

Men når så det er sagt så vil det vær dejligt vis man kun få en lille guide eller et setup forslag til hvordan jeg skal set alt det andet så som :

Contrast ?
Brightness ?
Colour ?
Sharpness ?

Og alt det andet.

Men vis der er nogen der kan vær lidt behjælpelig med hvordan jeg skal set det op så vil jeg vær meget taknemmelig for det :)
Af NintendoB
Men vis der er (nogen) ;) der kan vær lidt behjælpelig med hvordan jeg skal set det hele op så jeg får det bedst muligt resultater/Billede så vil jeg vær meget taknemmelig for det :)
Brugeravatar
Af Montago
Hey - med hensyn til indstilling af TV / skærm... har jeg lige lavet en Guide:

www.mdk-photo.com/TVSetup

sig til hvis der er forvirring omrking brugen heraf !
Af NintendoB
Det er ikke fordi jeg vil vær utaknemlig men den Guide du har der Montago hjælper mig ikke ret meget da den ikke fortæller hvordan jeg skal set mit Sharp 42" LC42XD1E Tv op så jeg får det bedst muligt resultater ud af netop det Tv.

Jeg har jo som du nok kan se haft nogen problemer med at mit tv forstået på den måde at vis jeg hade det der Backlight til at stå i + ja så blive mit billede på tvet meget trals at se på for nu at sig det på godt jysk.

Så jeg tør ikke at pil for meget så går det nok bar helt galt for mig ;)

Men vis der er en her på Flatpanels.dk som har et Sharp 42" LC42XD1E så vil jeg godt hører fra vedkommende da vedkommende nok har en beder opsætning/indstilling ind jeg selv har.