Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Interessant.

Håber da OLED fra flere FORSKELLIGE producenter (Samsung, Loewe, LG, Sony, Philips, Hisense, Panasonic), også selvom displayet skulle være fra LG Display, bliver noget der er til at købe i butikkerne om 5-7 år..

Pudsigt: LG har blandt andet fabrikker i Polen, Kina og Mexico..Det kan være ens OLED om et par år kommer derfra?..Ikke lige lande, hvor man tænker nyeste "state-of-the-art" teknologi.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
PeterD skrev:Pudsigt: LG har blandt andet fabrikker i Polen, Kina og Mexico..Det kan være ens OLED om et par år kommer derfra?..Ikke lige lande, hvor man tænker nyeste "state-of-the-art" teknologi.
Alle OLED-panelerne produceres indtil videre i Korea. Fabrikkerne i de andre lande samler produkterne fra halvfabrikata. Det gør alle tv-producenter for at undgå importudgifter på import af færdige produkter.

Vi fik i øvrigt i sidste uge set mange af LG's fremtidskoncepter for OLED-skærme i Korea. Det fortæller vi lige mere om i en artikel, men jeg kan allerede nu sige, at det ser ret vildt ud :)
Brugeravatar
Af Montago
Kaj Kajsen skrev:Hey, jeg spekulerede, hvad der egentlig er bedst: FHD OLED eller UHD LCD på en 60-65" skærm. Umildbart ville jeg selv sige OLED, men også på så stort et lærred?
4K .. helt klart når vi snakker 60-65 "

Med FullHD får man hakkede/kantede billeder og man får synlige pixels hvilket ser grimt ud.

Med dynamisk kontrast og evt noget LED Belysning bag fjernsynet så er der ikke meget forskel på OLED og LCD i dag.

Billede

Billede
Af esef
GMP skrev: Arhh.... nu handler tråden om TV og er det nu ikke lige et tyndt nok grundlag til sådan dømme LG ude pga. af en BD-optager, der står af. :s
Overhovedet ikke. Hele pointen med at opbygge et mærkevare er jo at kunden kan tage forventninger om en vis kvalitet med fra et køb til det næste. Det er jo det mærkerne gerne vil have, og så må det modsatte også være tilladt/forventeligt. :s

Når det så er sagt er min aversion mere begrundet i åndsvage gimmicks (buet skærm f.eks.) samt kvalitetsfølelsen og tarveligt gråt plastik der får tankerne hen på et Lucky Goldstar TV fra 80'erne, frem for min LG vaskemaskine som knækkede sammen efter 6 måneder.

Generelt om denne generation af OLEDs får man lidt den følelse at det er noget der er blevet hastet igennem, man fik ikke lige billedbehandlingen helt på plads, fik ikke lige sat den bedste processor i, fik ikke lige sat det seneste styresystem i. Det kan jeg ikke rigtigt leve med hvis jeg skal finde den store tegnedreng frem, så at vente en generation er godt både for pungen og for kvaliteten af det produkt man ender med. Jeg kommer så til at vente flere generationer pga. at jeg købte i år, hvilket godt kan ærgre mig lidt, men som det ser ud nu har jeg nok heller ikke råd til et UHD OLED næste år.
Af Kaj Kajsen
Montago skrev:
Kaj Kajsen skrev:Hey, jeg spekulerede, hvad der egentlig er bedst: FHD OLED eller UHD LCD på en 60-65" skærm. Umildbart ville jeg selv sige OLED, men også på så stort et lærred?
4K .. helt klart når vi snakker 60-65 "

Med FullHD får man hakkede/kantede billeder og man får synlige pixels hvilket ser grimt ud.

Med dynamisk kontrast og evt noget LED Belysning bag fjernsynet så er der ikke meget forskel på OLED og LCD i dag.

Billede

Billede
Nice setup du har der! Det er godt at høre, at LCD godt kan være med selv mod oled. OLED virker lidt risikabelt at købe (med henblik på skærmens holdbarhed og burn-in osv.), og med skærme til den pris, vil man ikke risikere noget.