Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Schenene
Hej

Har læst diverse guides på internettet, og tråde herinde, men føler ikke jeg har fået et helt konkret svar på mit spørgsmål. Som lyder meget simpelt.

Hvad giver den bedste og mest ensformede billedkvalitet, Edge LED eller Backlit LED?

Har netop returnet et Edge LED TV, fordi jeg var meget skuffet over der var en stor farvemætning på skærmen, som jeg ikke kunne lade være med at fokusere på. Producenten sagde, det var at forvente, og inden for fjernsynets specs, fordi det var Edge LED. Så nu overvejer jeg at købe Backlit LED, som skulle give et bedre billede, men selvfølgelig også være lidt dybere og større, designmæssigt, hvilket jeg er fuldstændig ligeglad med. Vil bare have et knivskarp billede. Ser en masse sport, hvor der foregår meget panorering, konstant, så billedet betyder meget mere end fjernsynets design, for mig.

Håber der er nogle eksperter der kan hjælpe, så jeg kan finde et nyt, fedt fjernsyn :) Mange tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Farvemætning er ikke en parameter der påvirkes af typen af belysning. Det er et spørgsmål om kalibrering. De to belysninger har udelukkende indvirkning på hvor homogent lyset potentielt kan fordeles på skærmen, dvs om der dannes plamager der er lysere end andre. Der er dog ingen garanti for at Backlit LED eliminerer problemet.
Af Schenene
Det jeg oplevede på fjernsynet kan måske også kaldes for plamage. Ved ikke hvad det tekniske begreb er for det. Der var ligesom en hel stribe op ad hele fjernsynet, hvor farven betydelig mere mættet end resten. Det var ikke super tydeligt, men jeg kunne sagtens få øje på det, når jeg vidste det var der. Er det så edge led teknologien der har gjort det? Det var i hvert fald det LG fortalte mig.
Så backlit er altså ikke en garanti for, det ikke kan ske igen?