Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Jeg står og overvejer køb af nyt TV, og var i den forbindelse tæt på at slå til på Elgigantens tilbud i weekenden på et Samsung UE55JS8005 til 9.999 kr.
Jeg endte dog med ikke at købe et nyt TV i denne omgang.

Jeg har længe godt kunne tænke mig en større fladskærm, end de kun 32" vi har nu. Vi har ikke kabeltv, og til daglig streamer vi hovedsageligt fra TV2play og DR-tv, men også i perioder (når vi finder en god serie) fra Netflix og HBO. Alt sammen igennem et Apple TV.

Mit spørgsmål er derfor: Giver det overhovedet mening at købe et 55" 4K tv, når det "signal" TV'et primært kommer til at modtage, er af forholdsvis ringe kvalitet? Jeg har ikke kunne finde ud af hvilken kvalitet DR-tv og TV2play udsender, men går ud fra at det ikke engang er HD. Er der udsigt til at dette bliver forbedret?

Hvordan ser det ud når en udsendelse med den kvalitet som DR og TV2play udsender, bliver streamet til et 55" tv?

32"-skærmen er bare så lille, men hvis kvaliteten alligevel bliver proportionelt ringere jo større skærmen bliver, så ved jeg ikke om det værd at skifte.
DR og TV2 skulle begge være i SD kvalitet.

Jeg har prøvet DR over flere omgange via ChromeCast og syntes det er elendig kvalitet. Dette på en 55 tommer 4K TV.

TV2 har jeg ikke meget erfaring med. Men prøvede en lille smule over ChromeCast for et par måneder siden og syntes det var udemærket kvalitet. Min vurdering er langt bedre end DR. Jeg var faktisk overbevist om det var 720p, men har senere fået det afkræftet herinde.
Jeg har spurgt DR og TV2 ang. HD ved flere lejligheder, men indtil videre har de ikke meldt noget konkret ud offentligt. På et 55" tv synes jeg det ser ret dårligt ud. Ligesom Silentbob synes jeg dog, at TV2 har bedre billede end DR.

HBO er begyndt at se ret godt ud i 1080p og Netflix's 4K kan godt være ret imponerende, men det svinger lidt fra serie til serie.
Jeg har et Panasonic CXC725 - 50" som vi sidder relativt tæt på.
Planen var egentlig at få opsat en parabol, men vi har nu levet med streaming fra tlf. og iPad via en Chromecast hele sommeren, og det kører ganske fint.
Tv2 play ser overraskende godt ud, såfremt man vælger den "rigtige" region i sine indstillinger.
Kvaliteten er væsentlig bedre på region Fyn, end feks. på Midt/Vest.. Spørg mig ikke hvorfor, Tv2 kan ikke give en forklaring, men forskellen er ret stor..

Du skriver at du streamer Tv2 play via Apple TV, er det ikke kun lyden som kan streames fra Tv2 play den vej ??
Mener der er noget med rettigheder på billede via Appletv ??

Vi har lånt et login til YouSee, og streamer de øvrige kanaler derfra.
Der er dog væsentlig bedre og mere rolig billede, når der streames til Chromecast, end når jeg benytter Appletv.

Jeg synes det kører ganske fint med streaming på et relativt stort tv, alt taget i betragtning.
Specielt Tv2 play "region Fyn" via Chromecast kører godt :-)
Tak for kommentarerne.
Løsningen er nok at jeg finder en ven med et 55" tv og ser hvordan TV2play, DR, Netflix osv. ser ud. Alt i alt ville i så foretrække at se SD-kvalitet på et 55" tv eller på 32"? Det er vel kan vel trods alt ikke vare længe inden DR tv og TV2play kommer med på HD-vognen... forhåbentligt.

Att Moulder: Man kan godt stream både lyd og billede af TV2plays on demand programmer, over på sit TV. Det er kun det meste af deres live tv man, af uransagelige årsager, ikke kan streame over på sit tv.
mikkelhm skrev:
Att Moulder: Man kan godt stream både lyd og billede af TV2plays on demand programmer, over på sit TV. Det er kun det meste af deres live tv man, af uransagelige årsager, ikke kan streame over på sit tv.
Mente nok der var noget der :)
Med Chromecast kan man streame det hele, også live udsendelserne, og kvaliteten er bedre i mine øjne.
Så jeg vil anbefale dig at give de 270,- kr. som en Chromecast koster, såfremt du vælger streaming løsningen :)