Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
Hvad er helt præcist forskellene, foruden at UE55JS8005 er et SUHD som er tyndere?

Såvidt jeg kan se på billederne af UE55JS8005 er det med en sølvfarvet ramme med klar plast uden på - er det korrekt, for det ser da totalt billigt ud? Men UE55JU7005 er måske også sølvfarvet plastramme?

Kan se at begge modeller leveres med One Connect Mini boksen. Tilsluttes strøm og antennestik stadig direkte bagpå tv'et? Hvad med optisk udgang, findes den bag på tv'et? Og hvad med bare en enkelt HDMI og USB? (jeg syntes IKKE One Connect Mini er smart, da man så har den at skulle gemme væk...)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rammen på JU er lavet af metal. Jeg har ikke set JS8 tæt på endnu, så jeg kan ikke kommentere på hvad den er lavet af.

Optisk sidder i boksen, men du skal stadig have antennekablet op i Tv'et. Ganske usmart, som du selv skriver.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
USB sidder i TV'et. Der er ingen USB i boksen. Og modsat, så sidder der ingen HDMI i TV'et. De sidder alle i boksen.

Forskellen er "SUHD" dvs. udvidet farverum.
Af thg
Hmm... Er det udvidet farverum noget man kan se på f.eks. alm. kabeltv?

Nogen der kender målene på One Connect Mini boksen?
Af PeterD
Ofte står der "Hvor der er tilføjet mulighed for ekstra farverum"..Lidt kryptisk.

SUHD kan vel mere eller mindre betegnes som reklame med lidt ekstra krydderi blandet i skærmen uden det flytter grænsen.

"They (Samsung) offer some promising new innovations, to be sure, but the new name doesn't mean it's a wholly distinct display technology.

Then again, marketing its proprietary enhancements doesn't seem to hurt Samsung's sales."

http://www.cnet.com/news/what-is-samsung-suhd/

"Ny vin på gamle flasker"?

Forresten : JU7005 til 9000 kr hos Elgiganen

JS8005 samme sted til 15.000 kr
Senest rettet af PeterD 05 okt 2015, 13:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det dækker jo blot over, at der er kommet et fosfor-lag i skærmen, som kan booste det område af det synlige spektrum, som skærmen kan gengive.

Herunder er det "normale" rec.709 farverum den lille trekant, DCI-P3 er den lidt større og rec.2020 er den helt store. Samsungs "SUHD" sigter efter DCI.
Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er synligt på alt materiale, men det er vigtigt at forstå, at et udvidet farverum vil give forkerte farver på alt andet materiale end dét der er lavet til det. Og det er der INTET materiale der er lige nu.
Af thg
Dvs. når jeg stort set kun ser alm. kabeltv så vil SUHD ikke være at anbefale?

Er bare meget tiltrukket af tykkelsen på JS8005, kontra JU7005 specielt når det kun er 1000,- der skiller dem ad (ved godt det ik er på tilbud i Elgiganten mere, men mon ik samme tilbud eller bedre snart gentages)!
Af thg
Dvs. materialet man ser skal være SUHD certificeret, før at man bør aktivere SUHD på tv'et, men der findes ikke noget af det endnu?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det skal ikke være "SUHD", det skal blot have et udvidet farverum. Samsung kalder det blot for "SUHD". Hos Sony hedder det eksempelvis "Triluminos" og Panasonic kalder det "4K Pro".