Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KB76
Hej

Jeg har lidt udfordringer med mit x85c når det kommer til TV delen og signalet på mit kabel.

Jeg har problemer med pixelleringer og et billede der hakker, samt lydudfald kun når jeg ser kabel TV. Jeg har fået tjekket forbindelsen af Stofa nu flere gange, og det er lige som det skal være, og virker uden problemer mit til 4 år gamle samsung samt min HDD recorder osv når de tilkobles til præcis samme stik.

Jeg har fundet ud af at via hjælpe menu'en at x85c selv måler signalstyrken til index 92 ud af 100 og kvaliteten er 100 ud af 100, samt carrier/noise er på ca 40, hvilket burde være fint. Signalet er skruet helt op til MAX af hvad Stofa anbefaler. (hvis jeg skruer ned, så bliver det værre). Jeg har så fundet ud af, at hvis jeg skruer endnu mere op (udover hvad stofa anbefaler) så ser det ud som om problemerne forsvinder, men det virker bare lidt underlidt at det er nødvendigt at køre med et så højt signal styrke.

Er der nogen af jer med et x85c TV der kan tjekke hvad jeres TV måler af signal styrke på kabel tv? Målingen findes inde under hjælpe menuen.

Jeg kan nævne at hvis jeg bruger tuneren i min HDD-REC på samme stik og sender signalet til TV'et gemmen HDMI, så er der ingen problemer.

-KB76
Af esef
Jeg oplever lidt af det samme på visse HD kanaler og tjekkede lige signaltest funktionen (tak for tippet). Det viser sig faktisk at de kanaler jeg har problemer med ligger på omkring 59-61 i signal level, mens en anden (Eurosport HD) som jeg normalt ikke har problemer med ligger på 80. Det underlige er at der også er en stor gruppe kanaler der ligger på 68 hvor jeg har problemer med nogle og ingen eller meget små problemer med andre. Så det virker som om der er flere parametre end bare signal level der spiller ind, og det er også underligt at du med 92 ikke får et rent billede.

Jeg klagede dog til min operatør på et tidspunkt og fik en ny model af cam-modulet, en type uden kort i, og det hjalp en hel del, men desværre ikke perfekt. Fik ikke forklaringen på hvorfor jeg skulle bytte modul. Jeg håber at den illusoriske opdatering der skulle komme om minus 3-4 dage kan afhjælpe problemet. Det virker i hvert fald til at Sony roder med noget omkring tunerene til den opdatering.
Vi oplever i stigende grad, at de nye TV er ret følsomme overfor signalstyrken. Jeg har selv 2 TV derhjemme, hvoraf det ene er en X85'er og den er noget mere følsom overfor signalet end mit TV i soveværelset (Sharp). Jeg har planer om at genteste forbindelsen med en anden antenneforstærker, som er skærmet for 4G signalerne for hos mig går det værst når telefonen har gang i noget. Med Yousee-boksen var problemet dog det samme selvom signalstyrken og fejlraten lå lige hvor den skulle.

Hvis problemet skyldes tilfældig udefrakommende støj fra eks. 4G, så kan det måske godt være noget der pludselig opstår og så forsvinder igen (den del er jeg ikke ekspert i).
Af KB76
Jeg har talt med Sony support i dag: Medarbejderen sagde at signalstyrken helst skal ligge mellem index 95 og 100. Det passer ret godt med mine observationer, hvor 92 stadig gav mig problemer og ved et lidt højere signal fungere det tilsyneladende ok. Dertil fortalte han også at de har mulighed for at aflæse signalinformationer ”remote” ( hvis man er hjemme – og tillader det, går jeg ud fra ;O) )

Jeg har så desværre ikke mit TV længere, da en fejl på mainboardet/strømforsyning gjorde at det ikke ville starte, så det er blevet sendt retur og nu skal jeg overveje om jeg skal have et nyt magen til..... :o

@esef: Ud fra Sony's forklaring er det lidt underligt at dit virker rimeligt med signal niveau under 70!?