Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Elgiganten Fields har lige fået udstillet 47 tommer versionen af LY95, de har sat en Toshiba HD-DVD player til som vidst nok ikke kan levere 24p O-O

Filmen som køre er Fast and Furious Tokyo Drift i 1080p

efter min mening er billedet super skarpt, masser af lys og detaljer... Mange klager over Sort-niveau, men jeg syns nu det ser godt ud :) det nok svært at sige når det står i en butik...

man kan se "fnuller" på skærmen, eller støj om man vil, men jeg går ud fra at den støj man ser, er naturlig fra 35mm filmen som det hele blev optaget på ?? - ikke noget at græde snot over :D

med hensyn til natural motion - dvs. subframe teknikker : vil jeg sige at oplevelsen ikke er god :(( billedet hakker hele tiden... spørgsmålet er om det er mine øjne den er gal med, hvis ikke det er noget man vender sig til, bliver man jo idiot af at se film på det !

LY95 kan efter sigende ikke afspille 24p, hvis HD-DVD playeren sender et 25p eller 30p signal, kan LY95 derfor helle ikke finde ud af de 2 :(

jeg fik ekspedienten til at skifte til DVD, lord of the rings - som jeg fik lov at se på i 1-2 minutter... umidlbart helt fint billede, men man skal sætte sig 1-2 meter længere væk (3-4m total) for at billedet ser nogenlunde ud...

jeg gik derefter hen for at kigge på lillebroderen: 37LB2 som har 100hz - jeg må tilstå at LB2's subframe teknik er langt bedre, og giver et flydende billede, som overgår LY95

dammit, havde håbet at LY95 var bedre

SCORE: :) :) :) :) O-O
Af DavidBo
Gælder det alle ly95'er?
Hvad med 42ly95?
Den har eller flere steder fået gode anmeldelser.
Brugeravatar
Af Montago
sådan som jeg har læst det, i forskellige reviews af LY95 serien... har 37" og ned, nogle paneler af en ældre type som ikke er lige så gode som 42"+

42"+ har 10bit pr farve paneler (40 bit i alt?) og giver derfor nogle kanon gode farver.. !?!?

pt er der ikke nogen LY95'er som kan køre 24p fejlfrit (testet på 42") derimod kan LF serien gøre dette... men jeg gætter på at grunden skal findes i at LF, LB og lign, køre 100hz og opskallere alle signaler med subframes

der tales om at en ny Firmware på LY95 vil løse problemet med 24p... dvs. fjerne problemet med at billedet køre i ryk : "The picture studders in 24p"

Dét jeg oplevede med 47" var at selve opdaterings hastigheden af billederne/panelet irreterede mine øjne... ligesom at kigge op i et lysstofrør hvor man kan se hver enkel blink :s
Brugeravatar
Af Montago
The LG: LY95- Revisited

I dag tog jeg bærbaren under armen og lundrede ud i elgiganten igen, her fik jeg lov til at sætte den til med VGA kabel jeg havde medbragt

jeg satte stikket i, og min computer fant med det samme en ny monitor : 47LY95 - novra (B - aktiverede den gennem NView til at køre 1080p og vupti et super sprødt billede på hele skærmen (til kanten enda)

den flimren jeg oplevede var en fejl fra HD-DVD afspillerens side ! Jeg oplevede derfor ikke flimren da jeg så et 720p filmklip der lå på computeren - derefter afspillede jeg 2-3 minutter af et LOST afsnit jeg havde liggende, stadig god oplevelse på den kæmpe store skærm :)

Windows er Windows... så hvis man vil bruge den som computerskærm er skal man nok bare lige side omkring 2 meter fra den.

Ny SCORE: :) :) :) :) 8)

37 LB2R med PC

lige efter satte jeg computeren til LB2'eren en 37" udgave - igen fant computeren skærmen, men ikke den rette opløsning dog O-O så jeg valgte 1280x720 som jo er HD opløsningen... passer ikke helt til skærmen fordi den er 1366x768 men stadig pænt og sprødt :)

skærmen blev udsat for samme mix, en HD film og lidt LOST - det skal siges at grunden til jeg valgte LOST er fordi der netop i dette afsnit var en sekvens med meget aktion og hurtige scener, sådan at jeg kunne se om skærmen kunne følge med.

Oplevelsen var den samme som på LY95'eren hvilket jeg undrede mig lidt over - idet LB2 har 100hz (med subframes osv) - jeg så ikke bevægelser der var mere smooth end på LY95 og går derfor udfra at NM / 100hz ikke køre med VGA ;;)

derfor er valget nemmere for mig - nemlig at LY95 er en klar vinder når det kommer til PC tilslutning og billed visning grundet det bedre panel.

mens LB2 giver 100HZ når man ser DVD eller TV

* det skal siges at WinDVD 7 Platinum kan afspille Natural Motion ! - så hvis alting spilles igennem PC'en kan man ligeså godt vælge det bedste TV... nemlig LY95 :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Montago skrev: 42"+ har 10bit pr farve paneler (40 bit i alt?) og giver derfor nogle kanon gode farver.. !?!?
Det er jo bare intern signalbehandling der tales om. Det har mange TV-skærme idag, så det er ikke noget du skal lægge for meget i. Der findes ingen skærme der kan vise mere end 24 bit farver. 3x10 bit giver desuden kun 30...
Brugeravatar
Af Montago
yakken skrev:
Montago skrev: 42"+ har 10bit pr farve paneler (40 bit i alt?) og giver derfor nogle kanon gode farver.. !?!?
Det er jo bare intern signalbehandling der tales om. Det har mange TV-skærme idag, så det er ikke noget du skal lægge for meget i. Der findes ingen skærme der kan vise mere end 24 bit farver. 3x10 bit giver desuden kun 30...
nej sku... 42LY95 har 10bit (30) panel... ikke 8bit (24) - på LG's hjemmeside kan du læse "Color reproduction (R,G,B) : 10 bit"

så den er god nok - 30bit 8)