Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Håber på lidt hjælp.
Mit gamle Samsung plasma skal skiftes. Og da jeg gerne vil lave en lille hjemmebio kigger jeg på plus 70" og har cirka 40.000 til det.

Indtil nu har jeg fundet SamsungJU7005 og KD75x8505cb. Jeg har selvfølgelig læst begge tests her på flatpanels. Men må indrømme jeg stadig er forvirret. Begge lyder til at lide af hakken. men af forskellige grunde.

Sonys har triluminos mens Samsungs ikke er S-Uhd. Og altså ikke har samsungs nyeste skærmteknologi.

Tilgengæld er Samsungs vist lidt hurtigere. Og har Tizen. Men hvilket ville I vælge?

Jeg skal helst købe i næste uge.

I tilfælde af at andre tænker i andre skærme er kravene at det skal være fladt, mens lyden er ligegyldig. Jeg har det koblet på en Marantz receiver.
Personligt havde jeg nok taget Sonyen, da jeg regner med at Android gradvist bliver bedre og bedre. Samme forventning har jeg ikke til Tizen og JU7005 har ikke evolution kit.

Men betjening og hastighed er bedre på JU7005 lige nu.
Hej. Tak for rådene. Jeg tygger det lige igennem.
Jeg har ikke plads til selve projektoren.
Og tror omkring 85 er den højeste mængde tommer.
Egentlig ville jeg nok helst have JU9505 men den er for dyr i de størrelser. Har som sagt max 40. Og det er i forvejen betydeligt mere end min kone synes jeg skal bruge :-)
Hvilket af de to har det flotteste billede? Er lidt bange for om jeg uretfærdigt disser JU7005'eren fordi der findes en bedre model, mens Sonyen jo virker til at have den bedste teknologi.
Er dog langt mere tiltrukket af Tizen end af Android
Søren Vestergaard skrev: Hvilket af de to har det flotteste billede? Er lidt bange for om jeg uretfærdigt disser JU7005'eren fordi der findes en bedre model, mens Sonyen jo virker til at have den bedste teknologi.
Er dog langt mere tiltrukket af Tizen end af Android
Sonys svar på JS9505 er ikke X85. Det er deres X94, som du nok bør sammenligne med. Det er klart at både X94 og JS95 vil være overlegne.

Billedmæssigt bruger JU7005 og X85 samme panel og de ser ret ens ud i det hele taget.
Hej Torben
Takker. Så satser jeg på Sonyet og at der kommer styr på Android. Selv om jeg er lidt nervøs for det der med Netflix (min kones eneste ønske er et tv der spiller med Netflix :-))
De to andre er desværre begge for dyre i den størrelse. Og jeg vil desuden ikke have et buet.
Søren Vestergaard skrev:Hej Torben
Takker. Så satser jeg på Sonyet og at der kommer styr på Android. Selv om jeg er lidt nervøs for det der med Netflix (min kones eneste ønske er et tv der spiller med Netflix :-))
De to andre er desværre begge for dyre i den størrelse. Og jeg vil desuden ikke have et buet.
Netflix spiller rigtig fint på Sony'erne - der kommer en opdatering i løbet af sept., så den får DD 5.1 via både HDMI ARC og Toslink.
Med hensyn til Tizen så tror jeg ikke man behøver være bekymret.

Samsung er verdens største producent af forbruger elektronik efterhånden og de sprøjter millioner af Tizen devices ud i øjeblikket - så vidt jeg ved er 40% af TV markedet besat af Samsung - dette betyder at Tizen som platform potentielt er ligeså stort som Android TV.

Tizen er meget nemt at udvikle til (HTML + JS), hvilket gør at alle og enhver kan være med - modsat Android som er Java. Samsung selv siger at Tizen performer bedre end Android, hvilket ikke lyder forkert... Android er tit ret sløvt.

Det er rigtig nok at Android pt har flere apps - spørgsmålet er hvordan verden ser ud om 12 måneder når Tizen har en kæmpe markedsandel ?

Sony vs Samung ... Jeg synes oftest at Sony lider meget af at være et film og musik selskab som derfor har nogle advokater der sørger for at handicappe deres produkter. Hvorimod Samsung aldrig har haft problemer med at afspille MKV film ;) om det stadig forholder sig sådan ved jeg ikke.
Jeg tænkte nu mere i retning af fremtidige opdateringer. Jeg er ikke i tvivl om, at Samsung satser på Tizen og at det nok skal blive udbygget. Spørgsmålet er blot, hvor længe man skal forvente at JU-modellerne får lov at være med. Det er først i JS at du får deres Evolution Kit. Jeg ville umiddelbart tro, at Android ville få opdateringer længere ud i fremtiden.

Det er dog gætværk.
Torben Rasmussen skrev:Jeg tænkte nu mere i retning af fremtidige opdateringer. Jeg er ikke i tvivl om, at Samsung satser på Tizen og at det nok skal blive udbygget. Spørgsmålet er blot, hvor længe man skal forvente at JU-modellerne får lov at være med. Det er først i JS at du får deres Evolution Kit. Jeg ville umiddelbart tro, at Android ville få opdateringer længere ud i fremtiden.

Det er dog gætværk.
Hvis man har ejet eller fulgt med i Android Telefon verdenen de sidste 5 år kunne man med gru se hvordan gamle modeller af Android bliver abandoned i flæng...

Mon ikke nogenlunde det samme sker med TV, fordi opdateringer skal igennem TV producenten inden det kommer ud til de enkelte modeller = gamle modeller ikke får opdateringer.

Tizen virker dertil væsentligt nemmere idet, det er bygget mere som en browser end et operativ system - sådan er mit indtryk i hvert fald.

denæst er det jo kun Samsung produkter som har Tizen = ingen 3.part som skal supporte systemet = ligesom Apple med IOS.