Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Montago
Spændende læsning om Micro Dimming (aka. UHD Dimming)
http://www.rtings.com/tv/learn/what-is-local-dimming
Jeg har undret mig en del over hvordan teknologien EGENTLIG virker i mit nye JU7005 og kan til min skræk læse at der er forskel på Standard profilen og Film profilen :(

Tricket var jo med JU7005 at slå den over på Film mode hvorved man får et kalibreret billede - men jeg kan nu se at dette har en effekt med hensyn til micro dimming :(
- Gælder ikke 2015 modellerne !

Har undret mig fordi jeg ikke har indtrykket af at funktionen virker efter hensigten - når der fx vises undertekster på en sort skærm, så lyser hele den nederste halvdel af skærmen op ;;)

Spørgmålet er så om dette også gælder i Standard profilen ? - det er i hvert fald noget jeg skal eksperimentere med.

Har forresten skrevet til Samsung om UHD Dimming egentlig virker pga ovenstående problem med undertekster - har ikke fået svar endnu...

Er det noget i ved noget om her på Flatpanels ? - noget i evt. har testet ?
Senest rettet af Montago 07 sep 2015, 14:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Montago
Har fået svar nu..
Tak for din mail til Samsung Support!

Angående dit spørgsmål om baggrundslys, så har du helt ret.
Baggrundslyset kan justeres i ret små områder ad gangen.
UHD Dimming hedder dette og har i alt 1152 'blocks' der kan justeres.
Funktionen i tv'ets menu er Smart-LED inde i billede menuen.​

Funktionen vil beregne hvorledes billedet som helhed får den bedste kontrast/lysstryke.
Det er en smart-funktion der vha. en algoritme konstant beregner det bedst mulige billede.

Det betyder, at hvis der er undertekster som er meget lyse, så kan det påvirke denne funktion.
Og da tv'et konstant prøver at opdatere og beregne nye indstillinger, så vil resultatet være blinkende undertekster.
Et blink for hver ny opdatering.

Det bedste er at du deaktiverer undertekster når du bruger Smart-led funktionen.
DOH...

men okay - det er åbenbart meningen at halvdelen af skærmen skal lyse op når der er undertekster :D