Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jip71
Der lader her og andre steder til at være konsensus om at for større paneler (over 37"/40") er plasma bedst, blandt andet fordi SD-materiale gengives bedst.

Samtidigt kan jeg læse på Burn-in på plasma-TV at man bør se 4:3 materiale i fuldskærm, dvs. uden sorte bjælker.

Er det rigtigt?

Jer er på udkik efter en ~40" skærm og vakler mellem LCD og plasma. Pt. hælder jeg mest til plasma (ser fodbold, film og alm. TV), men at se 4:3 i 16:9 anser jeg som et betragteligt minus.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Artiklen er rettet imod de første 200 timers brug, men generelt bør du ikke se TV med sorte bjælker i siderne i adskillige timer af gangen. Visse TV, såsom Samsung, bruger ikke sorte bjælker, men grå bjælker hvilket er lidt mere skånsomt idet de jo har en lille smule farve.

Du behøver jo ikke se det i 16:9 - der er andre zoomfunktioner der kommer nogenlunde godt fra at vise 4:3 materiale.
Af jip71
yakken skrev:Artiklen er rettet imod de første 200 timers brug, men generelt bør du ikke se TV med sorte bjælker i siderne i adskillige timer af gangen. Visse TV, såsom Samsung, bruger ikke sorte bjælker, men grå bjælker hvilket er lidt mere skånsomt idet de jo har en lille smule farve.

Du behøver jo ikke se det i 16:9 - der er andre zoomfunktioner der kommer nogenlunde godt fra at vise 4:3 materiale.
Tak for det.