Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MickeyE
Hej

Jeg har set på et 65'' LG fjernsyn (LG 65UF860v), og synes det ser interessant ud. Det er ikke rigtigt anmeldt nogle steder, men dets "lillebror" LG 65UF850v får en fornuftig kritik.

Er der nogle der kan anbefale/fraråde LG UF860v'en. De har det på tilbud i Elgiganten i næste uge til 15kkr, så om ikke andet er det en billig 65'' UHD skærm.

Det skal bruges i stuen, sjældent i fuldt dagslys og der kommer nok et konsolspil på af og til. Jeg benytter af og til Netflix og YouTube. Jeg vil aldrig benytte 3D.

Er det et godt valg eller er der et mere oplagt alternativ? Alternativet skal helst holde de 65'' og være en UHD-skærm pga. størrelsen.

Mvh

Michael
Af MickeyE
Hej

Tak for dit svar!

Så tæt som 1,4 meter fra skærmen sidder jeg ikke. Det er snarere ca. 2,5 meter. Jf. dit argument, så skulle jeg snarere droppe UHD for at spare penge fremfor at gå ned i størrelse. Med en 55'' på 2,5 meters afstand giver UHD vel nærmest ingen mening?!

Jeg er stadig interesseret i at høre fra nogle der kender bemeldte skærm.

Mvh

Michael
Af Thimsen
Det ville da ikke give nogen mening at sidde så tæt klistret op af en skærm! Man kan da godt se forskel på HD og UHD fra længere afstande. Er ved at være træt af at se du konstant fraråder folk, at købe UHD fjernsyn, fordi DU ikke mener det er nødvendigt. De fleste folk køber jo ikke nyt fjernsyn hver andet år, så derfor vil man jo gerne købe den nyeste teknologi for at fremtidssikre ens nye fjernsyn mest mulig. Hvis jeg vil have en liter mælk, så køber jeg da den mælk som kan holde sig længst i køleskabet, og ikke den som er for gammel imorgen!

Tilbage til emnet. Så vidt jeg ved er UF860v ens med UF850v. Gode farver, WebOS som virker fint(dog tyndt app udvalg). Imod skulle være svag sort. Jeg har set UF850v i aktion og synes ikke sorten er så dårlig. Men det kommer an på hvor meget du går op i det, og hvilket fjernsyn du kommer fra. Hvis du har et 7-8 år gammelt plasma, så vil det sikkert godt kunne imponere dig alligevel :) Hvis 65" er et minimumskrav for dig, så synes jeg det er et fint køb :)
Af Smp76
Selvom jeg selv leder efter et android tv lokker det tilbud fra elgiganten en hel del. Mange siger UF850 og UF860 er ens, det er de sådan set osse, bortset fra en ret stor forskel. UF860V er PRIME UHD TV hvor 850V "kun" er UHD. Prime er toppen a poppen fra LG indenfor TV. Du skulle kun ku få bedre hvis du hopper op i OLED som så koster 60k? for et 65" :P

Dog skal du være obs på at LG 2015 modellerne er MEGET reflekterende, så hvis du skal bruge det i meget lyse rum så får du et problem.

Udover det har jeg set WebOS 2.0 i aktion og det er super hurtigt. Så udover kanon billede får du en hurtig brugerflade, eneste minus er som sagt at det er en meget reflekterende skærm...

Til det PeterD siger. Har set folk være efter ham tit og ofte nu men han har altså ret, bid dog mærke i hvad han skriver "Så skal du sidde max 1,4 meter fra skærmen for at få det fulde udbytte af skærmen.." "FULDE" udbytte. Dvs du får skam noget ud af et 65" på op til 3m men jo længere væk du kommer jo mere ligegyldig bliver UHD.
Af PeterD
Det kan godt være jeg skriver 90% i ikke er enige i, men i dette tilfælde syntes jeg i skulle lytte.. :)

Jeg taler ikke om at fremtidssikre. Jeg ønsker blot som der bliver påpejet at i får den FULDE oplevelse af produktet..NU. I DAG

Men I kan jo også købe det og blive skuffet over at billedet på skærmen ikke er meget bedre end på Full HD, men så er i formentlig sikre på at have fremtidssikret jer..

Det er dog svært at fremtidssikre sig mange år frem når man køber tv..
Af MickeyE
Hej igen

Tak for jeres svar. Det er bestemt valide input I kan der.

Når jeg har set det i butikken, så synes jeg nok jeg kan se det er UHD, også når jeg går længere væk end 1,4 m. Jeg vil faktisk mene, at jeg kan se forskel på 3 meters afstand, men indrømmer blankt at det er min egen meget uvidenskabelige vurdering. Og det er bare "se forskel". Hvad der ligger i "fuldt udbytte" af UHD ved jeg ikke helt. Og det er da rigtigt, som PeterD antyder, at man skal passe på med hype'n omkring nye teknologier....

I mit hoved er det så godt som umuligt at fremtidssikre et TV-indkøb, men fordi UHD-skærme bare ser så lækre ud, bilder jeg mig ind at jeg "kun" nutidssikrer ved at købe en UHD idag. :)

Men det lyder på flere af jer til at være en fin skærm. Et par anmeldelser (fra købere) roser det også (Elgigantens egen side).

Fint det du skriver, Smp76, det med at det reflekterer. Det SKAL nemlig op at hænge i et ret lyst rum (hvide vægge, store vinduer), så det vil jeg lige prøve at kigge nærmere på. Der vil dog ikke være nogen lyskilde der peger direkte på skærmen (ej heller solen). Men træls at have sit eget æg og en hvid væg umiddelbart bag Arnold når det går løs! ;-)

60kkr for et OLED TV kunne da være lækkert, men mit budget småpiber allerede ved udsigten til at lægge de 15, så der skal jeg ikke op. :)

Skærmen er i øvrigt pæn, synes jeg, og det betyder også noget.

Tak igen for alle svarene. Jeg kan se at flere har øje på denne skærm, så kommer der nogle handson-erfaringer er jeg meget interesseret i dem. Ender jeg med at slå til, skal jeg nok lige poste herinde hvor tilfreds jeg er.

Mvh

Michael
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På styresystemet så fører WebOS i hvert fald mht hastighed. De har lige haft er år ekstra til at finpudse ift alle andre og det kan virkelig mærkes. Det kører ret hurtigt og de har mange apps.

På plussiden så har LGs skærm også meget brede betragtningsvinkler.

På minussiden, så er sortniveauet ret dårligt. Også set med en ikke-nørds briller.
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
PeterD skrev:"Skal være 65""

Så skal du sidde max 1,4 meter fra skærmen for at få det fulde udbytte af skærmen...
I et andet link læser jeg det som Max. sidde afstand på ca. 2.6 meter på en 65" UHD skærm.
Vedhæftede filer
resolution-4k-ultra-hd-chart.png
resolution-4k-ultra-hd-chart.png (8.39 KiB) Vist 2173 gange
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
MickeyE skrev:Hej igen

Tak for jeres svar. Det er bestemt valide input I kan der.

Når jeg har set det i butikken, så synes jeg nok jeg kan se det er UHD, også når jeg går længere væk end 1,4 m. Jeg vil faktisk mene, at jeg kan se forskel på 3 meters afstand, men indrømmer blankt at det er min egen meget uvidenskabelige vurdering. Og det er bare "se forskel". Hvad der ligger i "fuldt udbytte" af UHD ved jeg ikke helt. Og det er da rigtigt, som PeterD antyder, at man skal passe på med hype'n omkring nye teknologier....
Det er nok det vigtigste parameter du nævner der, hvordan er din egen oplevelse af billedet, ikke på baggrund af en masse tekniske data og analyser, jeg har hørt andre der oplever sort som ikke er så slemt som det bliver gjort til og som er fuldt ud tilfreds, det perfekte tv findes alligevel ikke. :p

Havde det brugt Android, havde jeg helt sikkert givet det et forsøg. :)

Der er jo returret hos EL-Giganten hvis det flopper hos dig.
Af MickeyE
Hej

Så fik jeg apparatet både købt og sat up. Var ellers lidt fristet af en Philips 9809 undervejs pga. ambilight, men besindede mig, da det var endnu dyrere, og fordi jeg måtte returnere mit forrige Philips 60'', da det genstartede alt for tit...

En hurtig vurdering (af en komplet amatør):

- Pænt design uden at det bliver helt fantastisk
- Virker robust
- Superflot billede
- Genskin er slet ikke så slemt som jeg frygtede
- Kan godt genkende, at sortniveau ikke er blandt de bedste.
- SUPER responsivt på alle tænkelige måder (tænd, skift kanal, start Netflix, start YouTube osv. osv.) En klar fornøjelse
- De (få) apps jeg bruger fungerer godt (Det er reelt set mit første SmartTV, selvom der har stået "SmartTV" på de kassen på de sidtse 4 jeg har købt)
- Fjernbetjening fungerer godt og er simpel at anvende

Alt i alt rigtigt godt tilfreds!

Spørg endeligt, hvis der er noget I vil vide.

Mvh

Michael
Af Auditom
Hvordan er hastigheden på EPG (tv guiden) opstart og navigering i den ?
Er almindelige kanalskift hurtige ?

Havde et Philips Android tv for 1 1/2 år siden og det røg lige retur da det simpelthen var håbløst langsomt.
Brugeravatar
Af Montago
PeterD skrev:"Skal være 65""

Så skal du sidde max 1,4 meter fra skærmen for at få det fulde udbytte af skærmen..

http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

Overvejer du evt. at gå ned til 55" gøres der et knap så stort indhug i pengebeholdningen...
Dette er noget fis af flere grunde:

1. Det er direkte grimt at man kan SE pixels på fx 55" eller 65" FullHD Skærme. Man kan derimod ikke se de enkelte pixels med UHD !

2. Interpolering af FullHD til UHD gør at aliasing ikke finder sted og tekst og grafik bliver pænere, selv på lidt længere afstand kan det ses.

3. UHD er bedre til fremvisning af fotoalbum fordi man får næsten alle detaljer med, fjernsynet er jo 8MPixel.

4. Afstandsberegning og opløsning er baseret på antagelsen om at øjet ikke kan skelne detaljerne - ikke desto mindre kan folk alligevel opleve et bedre billede på UHD skærme end FullHD.

5. Al moderne teknik bliver proppet i UHD skærme i dag - så hvis man vil fremtidssikre sig en smule + have det nyeste, skal man købe et TV produceret 'i år'