Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Producenterne er lidt forbeholdne med at skilte med "HDR". Nogle af standarderne er på plads, men ikke hele økosystemet. Tv-broadcasterne diskuterer f.eks. stadig hvordan HDR præcis skal leveres.

Alle SUHD-modeller kan forstå det HDR-format, som man vil bruge til streaming og Blu-ray-skiver, men der er en del debat om, hvad der reelt kendetegner en HDR-skærm. Én ting er at de kan læse formatet, end anden er om hardwaren kan følge med. HDR står jo for "high dynamic range" og kræver at skærmen kan komme meget højt op i lysstyrke og meget lavt ned i sortniveau - samtidig. På LCD kræver det bagbelyst LED og local dimming for fuld effekt.

Personligt anser jeg skærme såsom Samsung JS8505 & JS9005, Sony X93C og Panasonic CX800 for "MDR" (medium dynamic range). :) Man skal op i topmodellerne (Samsung JS9505 og Sony X94C) for fuld HDR, efter min bedste overbevisning.
Rasmus Larsen skrev:Producenterne er lidt forbeholdne med at skilte med "HDR". Nogle af standarderne er på plads, men ikke hele økosystemet. Tv-broadcasterne diskuterer f.eks. stadig hvordan HDR præcis skal leveres.

Alle SUHD-modeller kan forstå det HDR-format, som man vil bruge til streaming og Blu-ray-skiver, men der er en del debat om, hvad der reelt kendetegner en HDR-skærm. Én ting er at de kan læse formatet, end anden er om hardwaren kan følge med. HDR står jo for "high dynamic range" og kræver at skærmen kan komme meget højt op i lysstyrke og meget lavt ned i sortniveau - samtidig. På LCD kræver det bagbelyst LED og local dimming for fuld effekt.

Personligt anser jeg skærme såsom Samsung JS8505 & JS9005, Sony X93C og Panasonic CX800 for "MDR" (medium dynamic range). :) Man skal op i topmodellerne (Samsung JS9505 og Sony X94C) for fuld HDR, efter min bedste overbevisning.
Tak for svaret Rasmus.
Det er fordi jeg har fået presset prisen på nyt Samsung JS9005 65" ned på 24.999,- i forhold til dagsprisen som lige nu er 29.999,-, men kan ikke rigtig finde ud af om det er for åndsvag af bruge så mange penge når IFA messen lige venter rundt om hjørnet, og så vil de store 65" med OLED nok hurtig falde i pris
Altid et svært dilemma. Det er nok begrænset hvor meget HDR-indhold, der kommer ud i 2016 og 2017, men Netflix, Amazon og film på Blu-ray begynder så småt. Det er kun på HDR-indholdet, at du vil se en forbedring ift. at købe en non-HDR LCD-model.

OLED vil give bedre billedkvalitet på alle kilder, men jeg tror ikke, at 65" 4K OLED rammer 25.000 lige foreløbigt. Når de gør, springer jeg nok også selv på :)

Men uanset, kan du ikke stadig få JS9005 til de 24.999 efter IFA? Der er jo kun lidt over en uge til.
Rasmus Larsen skrev:Altid et svært dilemma. Det er nok begrænset hvor meget HDR-indhold, der kommer ud i 2016 og 2017, men Netflix, Amazon og film på Blu-ray begynder så småt. Det er kun på HDR-indholdet, at du vil se en forbedring ift. at købe en non-HDR LCD-model.

OLED vil give bedre billedkvalitet på alle kilder, men jeg tror ikke, at 65" 4K OLED rammer 25.000 lige foreløbigt. Når de gør, springer jeg nok også selv på :)

Men uanset, kan du ikke stadig få JS9005 til de 24.999 efter IFA? Der er jo kun lidt over en uge til.
Hmmm... jo det kan jeg måske nok, og nu bliver jeg nok gokket i nødden af Plasma entusiaster, men jeg har allerede et Panasonic 55" VT60, så det er en stor omvæltning at gå over til Samsung SUHD. men ønsker større skærm derfor denne beslutning. det var bare et rigtig godt tilbud på den Model.
Uanset hvad der sker på IFA, så er der ingen af de ting der præsenteres, der vil være tilgængelige NU. Selv hvis der kommer billigere OLED-modeller i 65", så kan du se på hvor lang tid det har taget at få de nuværende til Danmark. Pt. er det kun 55" modellen af deres 4K OLED vi kan få lov at se på, da de andre ganske enkelt ikke kan leveres herhjemme endnu. Og de er jo annonceret helt tilbage på CES i januar.