Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af abemand666
Hej
Jeg står og skal til at købe min første fladskærm. Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal vælge widescreen eller 4:3. Jeg har 15.4" widescreen på min laptop og er egentlig lidt træt af al den spildplads der er når man surfer. TIl gengæld er det jo meget rart når man ser film.

Den nye skærm skal ikke bruges til film, men kun til kontorarbejde og lidt spil. Kan de så betale sig med wide? Er der andre aspekter jeg har overset der gør wide mere favorabel end en 4:3? Bedre billedkvalitet eller noget?

Jeg har læst flere steder at wide er på vej frem som en ny standard. Men internettet tager jo lang tid om at tilpasse sig, så mon ikke der går en del år før wide bliver standard i webside design?

Edit: jeg kan lige tilføje at hvis det skal være widescreen så overvejer jeg HP W2207. Og det er ca. den prisklasse(max 2500 kr.) det skal være i.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke nogen tekniske egenskaber der gør widescreens bedre end 4:3 skærme.

Jeg er selv modstander af widescreens når opløsningen er lavere end 1920x1200 idet jeg mener at man spilder for meget plads, som du også selv siger. En 20"/22" er lige på grænsen mener jeg og jeg valgte selv en Dell 2007FP pga. dens 4:3 forhold. Husk dog på at det kun er 20" skærme der kan fås i 4:3 - der er ikke andre modeller der har det.

De fleste (nyere) spil understøtter både widescreen og 4:3 opløsninger.
Af Dyg
Widescreen holder max i min bog. Især under spil, hvor det giver en større oplevelse af spillet. Om det er det filmiske aspekt, som formatet tilbyder, eller om det får øjnene til at slappe mere af, er svært at sige...

Du bør i hvert fald prøve et lækkert spil, som undersøtter det i den native opløsning, før du beslutter dig... synes jeg :)

Du skal dog være opmærksom på, at du skal have en PC, der kan trække spillet i dets native opløsning, widescreen hører sammen med en power PC, hvis du vil have et ordenligt billede.

Held og lykke :)
Brugeravatar
Af Montago
Jeg var selv skeptisk inden jeg fik mig en 20" wide - Philips 200W6CS/00

min skærm køre 1680x1050 som nogle gange er for lidt, fx når man arbejder med 2 programmer på samme tid... der er simpelhen ikke plads til at programmere i 1 vindue og teste i et andet, uden at vinduerne overlapper hinanden.

når man skal redigere billeder og andre programmer med menu i siderne, er Wide perfekt ! arbejdsområdet er stort, mens der er plads til menuer

Når jeg programmere kan man næsten have 2 sider åbne af gangen, hvis man da koder med rimelige linie-længder

til spil er skærmen fabolous :) alle spil på denne skærm er en fornøjelse !

ikke alle spil understytter Wide, men kig ind på www.widescreengamingforum.com hvor man kan finde patches / hacks til stort set alle spil.

Film er super nice på Wide !!! en 20" wide giver en 2x oplevelse i forhold til 19" 4/3
Af Dyg
Har samme skærm som Montago, og er også meget tilfreds med den. Eneste minus er, at den godt måtte være større - kunne jeg gøre købet om, havde jeg kigget efter en 22" :p