Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af unlucky
Er jeg den eneste der oplever at disse små insekter, tordenfluer, kravler ind bag yderste lag plast/glas, på mine skærme, jeg har dem i 2 forskellige tv samt i en Pc skærm ? :(( !:(

Hvis ikke, hvad gør i andre så for at få insekterne ud igen, evt. når de er døde ?

Håber ikke det er det forkerte forum jeg stiller mit spørgsmål i, kunne nemlig ikke finde noget der var bedre. O-O
Af Henrik B.
Hej.

Jeg fik i går to stk. tordenfluer ind i min PC-skærm. De sad mellem selve lysstofrøret, og så LCD-delen. De var døde i dag. Og med forsigtig banken, med en finger på skærmen, fik jeg dem til at falde ned, og ud af det synlige felt.

M.h.t. dine TV, så har Forbrugerstyrelsen slået fast, at dette er en fejl på TV-skærme. At tordenfluer ikke skal kunne komme gennem panelernes forsegling. Så hvis dine TV stadig er inden garanti-/reklamationsperioden, så bør du tage kontakt til din forhandler, som skal sørge for, at disse fjernes. Alternativt sørge for at panelet skiftes.

M.v.h.
Af jeba
Jeg plejer straks at slukke skærmen og placerer derefter en nogenlunde kraftig lyskilde (skrivebordslampe) ved kanten af skærmen så denne belyses. Tordenfluerne kravler mod lyset og ud af skærmen.
Når tordenfluen eller andet kravl (har også set en lille edderkop) ikke længere ses, støvsuger jeg skærmens 'ventilationshuller' (gitre). Om dette sidste har nogen effekt er uvist. Men den samlede operation har været 100% effektiv hver gang.
Af unlucky
Hej alle.

Jo det af mine tv' der er hårdest ramt med ca. 23 fluer, -det hænger lige indenfor et vindue og vi har vildt mange tordenfluer hver sommer, er selvfølgelig om man tør sige det, et Samsung.
Desværre 4 år gammelt og helt udenfor garantiperioden. !:(

Jeg takker for alle rådene, omend jeg godt kendte til disse. :)
Det var mere et ? eller håb om, hvorvidt i vidste noget konkret om, de faktisk kan skilles ad og dermed rengøres indeni (læs bag frontglasset -plastikken) O-O O_O

Vedr. forbrugerrådets afgørelse, ved "vi" vel ikke helt hvor meget denne afgørelse kommer til at betyde for fremtidige køb ? uanset mærke.
Afgørelsen blev formuleret så bredt, at den vel nærmest danner præcedens. De konkluderer jo at det er en produktionsfejl, at produktet ikke er forseglet ordentligt. Men hver sag skal stadig køres for producenterne ser ikke ud til at have rettet ind med generel ændring i deres politik.
Af unlucky
Ja det er jo lige det.... :)

Kunne jo håbe på, at afgørelsen i forbrugerrådet betyder at der fremover kommer "fluesikre" skærme på markedet.
Disse bliver så nok desværre så dyre at de ikke er til at betale sig fra. ::l

Eneste trøst, må være at de fleste skærme nu om dage er forældede i løbet af få år .. !:( :o :p

Nå men senere på året, åbner vi vores 32'' -23'' fluers Samsung, må så se om ikke vi kan få taget lidt billeder af arbejdet.
Forhåbentlig bliver det samlet igen og især, virker efter operationen .... 8)
Ja det må vi håbe. Jeg kender ikke tordenfluers levevilkår, men jeg undres. Har de nemmere ved at leve i de nordiske lande end andre steder? Jeg tænker, der må da også være problemer i producenternes hjemlande.

Hvis du åbner skærmene, så er jeg ret nysgerrig for at høre hvordan det er gået :)
Af unlucky
Hej alle ...

Her er godt nyt, i hvert fald ind til nu -de sidste par timer.

Vi har prøvet at spraye vores Pc og tv-skærme med fluespray, uden at nogle af skærmene har taget det mindste skade -det gjorde tordenfluerne derimod skal vi love for.

Skærmene blev sprayet på ca. 30cm afstand, både på den lukkede glatte bagside samt mellem/på luftlamellerne. De blev ligeledes sprayet i kanterne på forsiden at skærmene, altså direkte ind i kanterne mellem ramme og selve skærmene -ikke så voldsomt at sprayen løb ..
Sprayen er ret fedtet, det der kommer ud på selve den synlige skærm kan dog sagtens tørres af/rent igen, ingen af vores skærme har taget det mindste skade af behandlingen..

Det er denne spray vi har brugt: Kvit Fluespray PY http://www.bayergarden.dk/Produkter/k/K ... epse-spray

Det der skulle være det fantastiske ved netop denne spray, er at den skulle være langtidsvirkende 2-4 uger alt afhængig af hvilket materiale der er sprayet på -efter sprayen er tør, er det ufarlig for børn, hunde (sikkert også katte mm.) at færdes på den står der.

Er den langtidsvirkende -og det er klart det vi håber på, kan man altså spraye på forhånd og derved forbyggende ..
Problemet er, at dyrene ikke dør i det øjeblik de rammer sprayen med mindre det sker ved direkte påsprøjtning, så de dækkes helt. Den metode du har brugt vil forgifte dem ved berøring, men de vil ikke dø øjeblikkeligt. Jeg ved det, for vi bruger selv noget lignende herhjemme og jeg har set hvordan dyrene reagerer når sprayen først er tør. De kan sagtens kravle videre og det tager op til 30 minutter før de holder op med at bevæge sig.