Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Trekster
Hejsa

Da vores 3.5 år gamle 46ES8005 fjernsyn er ved at stå af skal vi ud og have noget nyt. Det bliver IKKE et samsung fjernsyn, har ikke haft andet end problemer med vores ES8005. Først WiFi der døde helt, pev som bare ind i helvede. TV'et var udenfor reklamation så jeg skildte det ad og fjernede WiFi kortet..TV'et var ikke så "SMART" efterfølgende ;-) Anyways, 6 måneder senere er der nu kommet "skygger" i nederste 4del af TV'et..og det udvikler sig tilsyneladende uge for uge.

Jeg kigger primært på 55'' - er i tvivl om jeg skal gå all in på UHD, eller om det stadig er for "tidligt" og spare pengene og købe et FHD fjernsyn i stedet. Der er jo ikke rigtig noget der kører 4K nu om dage udover Netflix som vi ikke bruger i huset. Så kan ummidelbart ikke se nogen pointe i 4K endnu.

Er lidt af en Android mand, så er tiltrukket af henholdsvis Sony eller Philips. MEN det er et kæmpe black box for mig, har aldrig haft nogen af deres fjernsyn så ved ikke om de er total crap nu om dage?

Så mit spørgsmål er, hvad skal man vælge? LG, Sony, Philips? Noget helt 4.? Budget er max 15-18.000. Men kan se at FHD TV'ene koster noget mindre.
Af BigBadAde
Mitt tips er å holde deg unna philips iallefall. De har mye problemer på sine TV etter at de ble kjøpt opp av kineserne.

Sjekk Sony W805Cog Sony w755C for full hd med android. W8 finnes i flere varianter, 805, 807, 808, 809. 755 er samme TV men uten3D. Meget gode tv som gør det bra i tester.

Vil du ha UHD så kan du se på X8505C, det er også meget bra.

Sony er et trygt valg mener jeg.
Af Trekster
BigBadAde skrev:Mitt tips er å holde deg unna philips iallefall. De har mye problemer på sine TV etter at de ble kjøpt opp av kineserne.

Sjekk Sony W805Cog Sony w755C for full hd med android. W8 finnes i flere varianter, 805, 807, 808, 809. 755 er samme TV men uten3D. Meget gode tv som gør det bra i tester.

Vil du ha UHD så kan du se på X8505C, det er også meget bra.

Sony er et trygt valg mener jeg.
Har bare læst(bla her på siden) at Sonys Android implementation er noget langsom i betrækket. Er der nogen der har erfaring med det? Er det helt ubrugeligt? Vi spiller ikke spil og kommer heller ikke til det. Men det skal ikke føles som en Android telefon fra 2008 :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er mærkbart langsommere end flere andre systemer, men der har været et par opdateringer den sidste måned, som har hjulpet lidt på det. Problematikken er jo nok, at processoren i Sonys TV ikke er gearet til at køre denne type styrestystem, så det bliver aldrig HELT flydende før man putter noget nyere hardware i. Sammenligningen med en Android-telefon fra 2008 er nok lidt ved siden af - men ikke meget.
Af Trekster
Torben Rasmussen skrev:Det er mærkbart langsommere end flere andre systemer, men der har været et par opdateringer den sidste måned, som har hjulpet lidt på det. Problematikken er jo nok, at processoren i Sonys TV ikke er gearet til at køre denne type styrestystem, så det bliver aldrig HELT flydende før man putter noget nyere hardware i. Sammenligningen med en Android-telefon fra 2008 er nok lidt ved siden af - men ikke meget.
Så er jeg mere tilbøjelig til at holde mig væk. Kan ikke rigtig holde ud at det skal hakke og man skal vente på at der sker noget..

Så er der i realiteten "kun" LG tilbage, den seneste implementation af WebOS ser lovende ud på nyt hw, omend der mangler apps..men det kan jeg næsten bedre leve med end frustrationen over at noget ikke kører som det burde.

Nogen anbefalinger omkring 4K kontra 1080P?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis prisen er omkring de 15000 kr. så tag deres OLED-model i fuld HD. Den kører dog ikke WebOS 2.0 i EC930-udgaven.
Af Trekster
Torben Rasmussen skrev:Hvis prisen er omkring de 15000 kr. så tag deres OLED-model i fuld HD. Den kører dog ikke WebOS 2.0 i EC930-udgaven.
Netop den jeg lige kiggede på deres hjemmeside.

Kan du sige noget om hvordan det er ved almindelig tv-brug(skift af kanal, guide osv?). Kan se at nogen skriver tv'et er blevet bedre efter den seneste opdatering.

Jeg tænker at jeg vil beholde min cubox som min "smart" platform så er det eneste jeg skal bruge WebOS til er almindelig TV/optagelse osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LG's største problem er deres håndtering af SD-TV. TV signaler fra dårlige SD-kilder vises ikke super godt og både opskalering og de-interlacing er synligt dårligere end flere af konkurrenterne. Kanalskift mv. er OK, men jeg synes deres EPG er en anelse for kort, dvs. der er lige lidt for få kanaler i listen ift. konkurrenterne. WebOS virker dog ret godt, selv uden brug af MagicWand.

Jeg havde EC930 til test imens årstiden stadig var forholdsvist mørk og det er en ret fed oplevlese, at sidde i en helt mørk stue, sætte Star Wars på og så bare se skærmen gå i ét med det mørke lokale samtidigt med at hver enkelt stjerne lyser klart op på skærmen. Jeg har efterhånden set på en del TV, men det tager altså virkelig kegler når man så får OLED at se, da ingen andre skærme kan matche den gengivelse af sort.
Af Trekster
Torben Rasmussen skrev:LG's største problem er deres håndtering af SD-TV. TV signaler fra dårlige SD-kilder vises ikke super godt og både opskalering og de-interlacing er synligt dårligere end flere af konkurrenterne. Kanalskift mv. er OK, men jeg synes deres EPG er en anelse for kort, dvs. der er lige lidt for få kanaler i listen ift. konkurrenterne. WebOS virker dog ret godt, selv uden brug af MagicWand.

Jeg havde EC930 til test imens årstiden stadig var forholdsvist mørk og det er en ret fed oplevlese, at sidde i en helt mørk stue, sætte Star Wars på og så bare se skærmen gå i ét med det mørke lokale samtidigt med at hver enkelt stjerne lyser klart op på skærmen. Jeg har efterhånden set på en del TV, men det tager altså virkelig kegler når man så får OLED at se, da ingen andre skærme kan matche den gengivelse af sort.
Nu kan jeg se Wupti har tilbud på X8505C til 12.000,-

Det er en skarp pris...kan se i tråden fra anmeldelsen at de fleste mener at det er blevet en del bedre med de seneste opdateringer...er godtnok fristet!
Af Trekster
KB76 skrev:Jeg har også kigget lidt på 55x8505C fra wupti. Kan dog ikke helt gennemskue hvor meget forskel der er på x8505c og x8509c. Har fundet et link hos Sony, der viser at der er en forskel i billedbehandling (800Hz vs 1000Hz), men præcist hvad det dækker over ved jeg ikke...

http://www.sony.co.uk/support/ServicePa ... ification/
Det er den eneste forskel. Altså jeg tvivler at man i praksis lægger mærke til det, det er ikke noget der afholder mig personligt fra 8505C. 09'eren koster vist også normalt 15.000, ligesom 8505C.