Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nordmannen
Hei.

Skal kjøpe ny TV da min gamle Samsung UE55F9005 har feil på skjermen og kan ikke repareres!

Valget står mellom Pansonic TX65CXC725 og Sony KD65X8505CBAE.
Sony TV'n er 4000Nkr dyrere og vet ikke om det er verdt pengene... :/

Jeg bruker TV'n til kun Film, TV/Sport og Chromecast/AppleTV. Ingen gaming. Kan nevne at jeg liker både Firefox OS og Android TV (siste versjon på Sony X85C var kjapp etter min erfaring). Jeg legger mest vekt på bildekvaliteten og SmartTV er pri 2.

Håper noen kan hjelpe meg og komme med innspill/forslag på hva jeg burde velge.

Tusen takk!
Af Nordmannen
Hei og takk for svar.

Nå har jeg faktisk bestilt meg en Sony da Lefdal i Norge satte ned prisen med 8.000Nkr. Så da ble Sony TV'n rimeligere enn Panasonic.

Jeg har 30 dagers fri retur om jeg ikke skulle være fornøyd, og da kan jeg eventuelt handle en Panasonic.

Synes Sony TV'n til 20.000Nkr er en bra pris. (Satt ned fra 28.000).
X8505B har et IPS panel og kan slet ikke sammenlignes med C'eren. Vi har selv testet 65" X8505C, så hvorfor overhovedet linke til en test af 55" versionen af sidste års model...?

Vi har også en test af X9005B, som du også linker til, men hvilken relevans har den for sammenhængen?
Håper det er greit at jeg låner denne tråden i stedet for å opprette ny. Har samme kandidater til ny tv. Noe av det viktigste for meg er at den funker bra på fotballsendinger. Hvilken av disse bør jeg gå for da?

Et spørsmål til, hva mangler fjorårsmodellen Panasonic TX-65AX800E i forhold til årets modeller? Eller er den et godt kjøp til 22000,- nok?

Mvh
Per
Af Nordmannen
Hei igjen. Fikk Sony TV'n på onsdag, men er ikke helt happy med bildet.

Til info: Bildene er tatt med en telefon og beklager kvaliteten. Det er brukt kalibreringsinnstillingene fra flatpanels.dk sin test.

På bildene kan du se lys inn fra både høyre og venstre side. Dette gjør at ved noen scener endres fargen. Spesielt merkbart ved grå/mørkegrå bilder.
Lys fra begge sider.
Lys fra begge sider.
SonyX850C-1.jpg (84.41 KiB) Vist 1989 gange
På bildet under ser jeg vertikale streker. Synes det er spesielt merkbare ved sort bilde.
Vertikale streker i panelet.
Vertikale streker i panelet.
SonyX850C-2.jpg (99.77 KiB) Vist 1989 gange
Det virker for meg som at panelet har generelt en altfor høy lysstyrke. Ikke bra i det hele tatt! Panelet blir aldri sort i et mørkt rom og er heller mer mot lysegrå.

TV'n går i retur. !:(