Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hei.

Har i lengre tid sett etter ny TV og har fulgt med på årets modeller siden de ble vist frem i vår. TVene jeg har tittet mest på er Samsung UE55JS9005 og Sony KD-55X8505C.

Det som frister med Sony modellen er uten tvil Android TV og mulighetene det innebærer, i tillegg virker X1 prosessoren svært lovende og TVen høstet god kritikk på bildet rundt om. Dog, virker det som mange er misfornøyd med grensesnittet når det kommer til hastighet og bugs.

Samsung modellen har vel fått toppscore på de fleste testene og rtings.com kom nylig ut med sin vurdering av TVen og har kategorisert den som den beste Samsung TVen i år når det kommer til verdi for pengene. I tillegg er vel det nye grensesnittet raskere og bedre enn tidligere, samt muligheten for 10-bit farge og HDR.

Nå er også prisen på TVene veldig like, så derav er spørsmålet hvilken TV som vil være det beste kjøpet. Personlig heller jeg mest mot Samsung sin, mye pga. bildet er bra og det virker som TVen fungerer bra generelt. Ettersom det virker som Android TV er fortsatt veldig "uferdig" og derav henger seg opp i tid til annen. Har nå en Sony TV som jeg har vært veldig fornøyd med, derav er jeg fortsatt usikker på valget.

Kan raskt oppsummere bruksområder jeg ser for meg at TVen vil i hovedsak bli brukt til.
- Koblet mot mediacenter (Film og TV-serier)
- Spilling med PS4
- Streaming

Krav jeg har til TVen
- 55"
- Budsjett på maks 20 000,-
Jeg har desværre ikke prøvet 9005, og det der umiddelbart ville være en forskel skulle være dimming-zonerne. JS9505 var dog en imponerende skærm, som helt klart lå i front mht. billedkvalitet, så hvis egenskaberne kan overføres til jS9005 så vil den være et godt valg.

Der er dog lige set her med microstuttering, som optræder fra tid til anden, men X85 heller ikke uden sine fejl pga Android - og i Netflix vil X85 også give hak på materiale optaget i 23.976 Hz, så det går måske lige op.

Herhjemme er der sig 5000 kr i forskel i prisen, som måske kunne betyde noget? Hvis ikke så var JEG nok mest hooked på JS9005 på trods af den dumme buede front.
Takk for svar. Meg bekjent er den store forskjellen på JS9505 og JS9005 hvor fullkommen HDR-støtten er. Så bildet på JS9505 og JS9005 skal ellers være rimelig identisk.

I Norge er prisen identisk på TVene. X85 koster 19 990,- og JS9005 koster 19 990,-.

Jeg er bare veldig skeptisk til Android TV mtp. hva jeg har lest om systemet. Det er jo vanskelig å si hvor mye Sony kommer til å forbedre systemet, og om jeg tørr å ta sjansen på å gå for en TV med Android når man ikke vet hvor bra det vil fungere om 1 år. Samsung sine TVer har jo vært veldige gode og raske i flere år, og med Tizan har vel dette bare blitt bedre.

Jeg bryr meg egentlig lite om features TVen tilbyr, men om bildet ellers er identisk så vil jo valget stå mellom Tizan og Android. Så det er nettopp her jeg sliter med valget.
Den mest samlede pakke i forhold til TV må vel være Samsung lige pt? Såfremt vi ikke ser på OLED. Samsung kommer med fuld HDR på alle deres modeller (der er ikke forskel på 9000 og 9500 hvad det angår), 4k, hdcp 2.2, HDMI 2 osv. På den baggrund er der ikke mange der kan følge med. Sony kan eksempelvis kun levere den samme pakke på 940 modellen. Der er mange sammenligningsgrundlag med Panasonics 800CX, men der vil jeg henvise til debatten om denne skærm herpå forummet.

Jeg står mere eller mindre i helt samme situation til samme budget (plus/minus lidt) og jeg har forsøgt at få sammenlignet 9000 op imod Sonys 930, hvilket desværre praktisk talt er umuligt i Danmark. Elgiganten i Aalborg har ikke kunnet finde ud af at få noget content på deres 9000 (har snakket med to forskellige sælgere derinde, og ingen af dem kunne præstere at få et billede på skærmen) og Sonycenter Aalborg sælger deres 930'ere før de rammer hylderne, så dem kan man desværre heller ikke få en demo af. At se dem på samme tid værker helt igennem umuligt. Hvad jeg har læst mig til er dog at Sony generelt skulle levere lidt mere naturtro farver (hvis man sammenligner 930'eren; ved desværre ikke nok om 85X'eren), men Samsung kommer omvendt med alle de ting man forventer bliver fremtiden, hvilket Sony ikke gør, og ikke ser ud til at kunne levere igennem firmware heller.

Jeg tror 9000 er et ret godt bud. Det er basalt set 9500 panelet uden FALD. Der er forskel, men forskellen er åbenbart til at overskue på alt andet end meget mørke billeder. De fleste steder jeg læser er folk i hvert fald meget i tvivl om hvorvidt prisforskellen kan retfærdiggøres for relativt lidt mer-ydelse,

Det er dog lidt frustrerende at alle panelerne kommer med deres egne små irritationsmomenter. Samsung modellerner er alle buet, hvilket jeg ikke er fan af. Omvendt kan man ikke få de spændende Sony skærme uden de grufulde højtalere som jeg personligt ikke har brug for.
Hvis man kan tåle synet af højttalere, så leverer de en ganske god lydoplevelse. Ud over B&O så er der ikke mange skærme jeg ville gide at have uden eks. en soundbar som supplement, men X93 kan godt stå alene.

HDR uden local dimming er dig et gimmick. Konceptet med HDR er jo, at du kan fyre op under højlyset og dimme skyggerne lokalt, hvilket kræver meget lokal styring af lyset. I princippet skal man have OLED før det giver mening.
Så er det spændende hvornår vi ser HDR på OLEDs. Især eftersom LG åbenbart kun vil levere det til 9600 serien (og måske 9500 når de kommer), omend de også har sagt at man åbenbart ikke er i stand til at opgradere til hdmi 2.0a, så det kommer ikke til at virke via blu-ray. Hvilket er forvirrende eftersom jeg mener både Samsung og Panasonic har sagt at det godt kan lade sig gøre. Overlad det til TV producenterne at gøre alting alt for kompliceret.

Mht. højtalerne så skulle jeg nok have tilføjet at jeg ikke som sådan har en holdning til hvorvidt de lyder godt eller ej, bare at jeg er småirriteret over at man ikke kan fravælge dem hvis man nu har investeret skrækkeligt mange penge i et par højtalere på trods af hvad fruen ellers på det kraftigste sagde nej tak til ::l