Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Er der nogen der ved om Sony planlægger at holde deres TV modeller med Android opdateret de kommende år?
Tidligere har det været sådan at TV software nærmest aldrig bliver opdateret efter næste års modeller er kommet på markedet, men måske det vil være anderledes nu hvor de bruger Android.

Jeg er i tvivl om jeg skal investere i et 2015 TV med Android eller om det bedre kan betale sig at købe et godt 2014 TV og så en Android boks som kan skiftes ud efter behov og som vil modtage opdateringer løbende.

Det lader desuden til at man er tvunget til at benytte Sony's besynderlige smart TV remote hvis man køber deres Android TV, hvor de eksterne bokse lader til at være kompatible med diverse USB enheder, air mouse mm.

Jeg hælder lidt til 50W755C fordi jeg gerne vil slippe for at betale for 3D, men det er måske klogere at investere i et Panasonic 55AS640E og en Nvidia Shield eller den billigere Nexus Player.
Jeg har Nvidia Shield boksen, og den kan godt anbefales herfra - min kører i hvert fald upåklageligt og hurtigt med Kodi, Youtube og Netflix - streaming af PC spil fra Nvidia cloud eller egen PC virker også ganske godt (dog ikke noget jeg har brug for, men har prøvet det).

Har prøvet Android TV på Sony i diverse butikker og er ikke imponeret over hastigheden, så derfor overvejer jeg også at købe et andet (bedre/billigere) 4K tv, såsom Panasonic eller lignende. Eller vente at se hvad Sharp/Philips disker op med af Android TV - håber ikke de bruger samme lavtydende hardware, men har dog ikke de store forhåbninger.
Af tla
Det er der ikke rigtigt nogen der ved på forhånd, altså i teorien ville man jo tro at med Google's "åbenbare" kontrol så har de nogle strikse regler for hvor længe de skal opdatere, men det er jo intet offentligheden har indsigt i, og jeg vil sige givent hvor modificeret fx Sony's Android TV er at det faktisk nok ikke er så "kontrolleret" som man umiddelbart først ville tro.

Det ser dog ud til at Sony selv har planlagt opdateringer året ud.

I forhold til fjernbetjeninger kan du sagtens bruges deres IR remote, USB HID-enheder (tastatur og mus) og du burde også kunne bruge diverse andre bluetooth enheder til det (Men det ser ikke ud til at være helt problemfrit hvilke det er)
Hvis Google selv bestemmer hvad der skal have en opdatering, så kunne de godt fortsætte i lang tid. Min første Nexus tablet opdateres stadig med nyeste Android-version (selvom den slet slet ikke kan trække det).
Jeg kunne se i kommentarsporet på testen af Sony X85C at der for nylig er kommet en opdatering til softwaren som forbedrer brugeroplevelsen, den har de nok ikke installeret i de fleste butikker (hvilket jo så ikke er så smart hvis de rent faktisk ønsker at sælge produkterne).

Jeg tænker også generelt at det ville være nemmere for dem at opdatere Android fremover, men det er jo et spørgsmål om at det skal tilpasses den hardware det kører på, hvilket ved telefoner ikke er nogen nem ting, men jeg ved ikke om det er forbundet til hardwaren på samme måde i et TV eller om det bare er et spørgsmål om at lave en opdatering til alle der eksempelvis kører med X1 chip.

Philips vil jeg helst undgå. Det er muligt det er blevet bedre, men jeg har aldrig været imponeret over deres byggekvalitet, software og tilbehør og det hjalp ikke på fordommene da TV produktionen blev solgt fra til et kinesisk firma. Sharp kender jeg kun af navn.

Det ville være rart at slippe for så meget ekstra tilbehør som muligt, men erfaringen siger mig at det aldrig rigtigt lader sig gøre at fremtidssikre TV-apparaterne, så måske det er bedst bare at overgive sig fra starten og købe en Android boks. Så kunne jeg jo lige få sneget 5" ekstra med til ca. samme pris.