Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Keldjensen
Jeg overvejer at købe et nyt tv.

Jeg har ikke de store krav andet end det skal være godt, især til sport, gerne mere end 55", skal se Viaplay.

Jeg ser på disse 2 der er på tilbud i el-giganten:
LG 60UF772v og65PUS9109

Min absolutte max.pris er 15.000

Hvilket vil I anbefale?
Er der andre i samme prislag der er bedre?
Jeg har læst herinde at Samsung i 65" er noget skrammel..

Tak for hjælpen
Af Keldjensen
hmm.. jeg er nødt til at skal have lidt assistance, da jeg er sindssyg usikker på mit valg...
Hvis ikke de 2 nævnte tv falder i god jord, håber jeg der er nogen der kan komme med et bud på et godt tv på min 60" til max. 15.000?

Og jeg ved godt at der er utrolige mange herinde der spørger om næsten det samme.. men det er bare næsten altid 55"..
.. Please hjælp mig lidt på vej..
Af Peter4k
Hej Keld,

Jeg har selv kigget på LG's 60UF772v. Jeg er jo en person der har sværget til Philips pga. deres ambilight, men jeg er virkelig skuffet over de seneste modeller de har smidt på markedet og deres nye modeller der kommer d. 8 august, ser ligeså mærkelige ud (læs: ambilight afterglow).

Der er en ting du skal være klar over når du kaster dig ud på 4k markedet og især med Philips, for de har ikke gjort det ordentligt. For at du kan få glæde af rigtig 4k og at du kan afspille 4k via f.eks. Netflix. Så SKAL dit TV understøtte HEVC, som er et format der bruges til 4k streaming.
For at du kan slutte 4k enheder til dit TV og få 4k indhold med 60 billeder i sekundet, så skal dit TV understøtte HDMI 2.0.

Jeg kan ikke lige umiddelbart se om LG'en har HDMI 2.0 porte, men den har i hvert fald HEVC og det skulle undre mig hvis ikke også den havde HDMI 2.0

Men ser du Philips har ingen af delene på deres nuværende 4k modeller. De har prøvet at fikse problemet med en ekstra boks man kunne få gratis hvis man købte inde juni, men det løb er jo kørt.

Så enten vent til Philips' nye modeller d. 8 august, hvor de kommer i elgiganten ellers vil jeg anbefale dig at gå efter LG.
Af PeterD
Eller Panasonic..eller Sony.

Hvad med et Sony W605.

Det er 60" og koster ca. 8000 kr

http://www.computersalg.dk/produkt/2063 ... riceRunner

Og 9000 kr hos Cinemagic.dk

(Godt nok på fjernlager men prøv at kontakte dem)

Et 55" koster 7000 kr hos Cinemagic.dk

Og ellers prøv nogle af disse forhandlere:

http://m.pricerunner.dk/pl/2-2974208/TV ... ign-Priser

Mail eller ring.

Et LG LB730 kunne også være en mulighed?
Af Hjarsen
Jeg har selv skiftet fra et 55ST6o til et 55UF772V.

Må sige jeg er ret glad for mit valg. Du får et smart TV jeg aldrig har prøvet noget ligende. Det er det bedste billede til dato. Fungerer super hurtigt i alle menu'er og skifte mellem TV, hdmi, netflix, spotify (som er installeret)

Meget tynd og lækker ramme.
Jeg må sige jeg er rigtig tilfreds med LG. Skal siges det første gang jeg prøver LG. Fik også fortalt af de fleste "nørder" jeg kender, at LG er dem der er længst fremme pt på udviklingen.

Held og lykke med dit valg.
Af PeterD
Underligt at det er umuligt at finde en test af det LG..?

Kunne være rart at finde forskellige uafhængige test som beviser det "bedste billede til dato for LG" som der bliver sagt herinde..

Feks fra avforums.co.uk. og hdtvtest.co.uk.

Men hvis det minder om dette skal du være tilfreds: http://www.lydogbilde.no/test/tv/lg-55ub850v-2

Dog er det nu 6 måneder gammel.
Af Keldjensen
Mange tak for jeres kommentarer - det er jeg sindssyg glad for!
Først til Peter4G: Det tætteste jeg i praksis kommer 4K er det der kommer ned gennem den gamle tagantenne og viaplay. Så det vare nok lidt tid inden, men nu køber jeg ikke TV hver dag og vil derfor gerne være sikret, når det sker en dag.. Men jeg overvejer Netflix, og vil da i den forbindelse gerne kunne bruge se det bedste billede.
Jeg troede egentlig også at tv'et med 4Kk ville "upscale" (eller hvad det hedder) det alm. tv signal, så det bliver bedre, lige som det var tilfældet med HD. (ja, jeg er ude på tynd is her..)

Til PeterD: Jeg er ikke gift med et bestemt mærke, men faldt bare over disse 2 modeller, da jeg mente at de opfylder mine kriterier. Er de andre modeller du nævner bedre, er jeg da helt klart frisk. Hvordan er de bedre?
Vedr. testen har jeg allerede fundet den, men dels er den på en "højere" model og dels er det 55" i stedet for 60" eller 65". Jeg har især læst herinde at Samsung i 55" er rigtig gode, mens jeg også har læst at Samsung 65" vist er noget skrammel med en masse fejl.. Derfor var jeg usikker på om jeg kunne drage sammenligning mellem et LG55" og et LG65". Det er måske kun Samsung der har de problemer?

Til Hjarsen: Mange tak for input - "Det bedste billede til dato" kan jeg da forholde mig til og vil helt sikkert også være godt nok til mig ;-)

Igen tak for jeres input, der guider mig lidt på vej og samtidig gør mig opmærksom på ting jeg ikke vidste eller havde taget for givet.
Af Keldjensen
Hej Hjarsen

Jeg var ude i Elgiganten for at hente gode råd. Jeg spurgte til de 2 tv og ekspedienten ville vælge LG og han var enig med dig i at det har et godt billede.
Men han ville vælge at gå en model op og en størrelse ned, da deres 55" model 850 til kr. 15.000 har et fremragende billede der er opdelt i 4 zoner som tilpasser sig det man ser og det har meget bedre lyd, da det har Kardon højtalere..
Så nu står valget mellem et 60uf772v til kr. 10.000 eller et 55uf850v til 15.000..
Sidder du med en fornemmelse af, at du gerne ville have give kr. 5.000 mere og så fået bedre lyd og bedre billede?
Af poulanker
Jeg købte et LG 55UB850V efter at have læst testen på flatpanels.dk.
Jeg er også imponeret af billedkvaliteten, men resten er altså noget rigtig skidt. HDMI-CEC fungerer rigtig dårligt. Når TV'et har været tændt et stykke tid, er det ikke muligt at styre volumen på forstærkeren, da reaktionen på tastetryk er forsinket med flere sekunder. Opstart, skift mellem tvguide, menuer, inputs og tv er utrolig langsom. Det var umuligt at leve med, så jeg solgte det efter få måneder med et større tab. :((

Nu har jeg så et LG 60UB772v og et Sony KD55X8505VBAE på prøve. I forhold til LG 55UB850V tv'et kører det nye LG meget bedre og billedkvaliteten er også rigtig god. Det er dog ikke et 3D tv som det første, men 60" 4K HDMI 2.0 og HEVC gør det til et godt valg for mig.
Sony tv'et er nu baseret på android platformen. I testen af Sony tv'et på flatpanels.dk, nævnes at KODI ikke kan afspille HD. Jeg har kørt med KODI (XBMC) installeret på en RaspberryPi i et par år, så jeg skulle også lige prøve at installere KODI direkte på tv'et og afprøve performance. Jeg må sige at der overhovedet ikke var nogen problemer med at afspille 1080p indhold.
Sony's billedkvalitet er rigtig god men der er dog stadig en del fejl i android tv'et. Desuden er alle features ikke frigivet endnu, så det er kommet lidt for tidligt på markedet efter min mening.
Af Keldjensen
Tak for din feedback.
Jeg bliver mere og mere sikker på LG modellen.
Er billedet også fint til sportsudsendelser (fodbold)?
Er lyden så dårlig som ekspedienten oplyser mig?
Jeg forventer også at jeg skal CEC, da jeg har en Yamaha rs775 og en popcorn hour h410. Det er dog ikke lykkedes mig at få det til virke idag, men jeg håber. Men i tilfælde af at jeg ikke magte det, kunne det være rart at lyden er ok til alm. tv kiggeri..
Af Keldjensen
Tak - med risiko for at udstille mig selv, er det øverste link opskriften på den optimale indstillling. Er det det Elgiganten vil sætte op for mig?

I link nr. 2 står der 100hz, gutten i Elgiganten oplyste at netop det på 60" 60uf772v har 200hz, hvilket gjorde det væsentlig bedre til at vise sport - er det salgsgas?