Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Har nu gennem nogle måneder fulgt nøje med både herinde (inkl. forum) og på TV-markedet idet jeg søger en opgradering af mit TV i stuen, hvor jeg vil have et 55" 4K tv.

Ja - jeg er klar over at mainstream 4K stadig ligger lidt ude i fremtiden, og at nogle vil anbefale at nøjes med et FullHD, men nu er jeg ikke typen der skifter tv men jævne mellemrum, så mit nye køb skal gerne være (nogenlunde) fremtidssikret.

Budgetmæssigt ligger vi ikke i den høje ende, hvor jeg vil gerne undgå at komme over de 10-11.000,-. Skal vi derover skal det VIRKELIG være med god grund.

Mine overvejelser går så på hvad der p.t. vil være det bedste "value-for-money" køb i denne prisklasse. Generelt kan jeg se at der er stor begejstring og tiltro blandt entusiaster for Panasonic, mens bl.a. Samsung deler vandene.

Jeg har selv fundet frem til følgende bud:

Panasonic TX-55AX630E (kr. 7.490,- hos CDON)
- Sidste års billige 4K-model fra Panasonic der eks. mangler HEVC. Det kan selvfølgelig løses vha. en medieafspiller - eks. Nvidia Shield konsollen, som jeg sandsynligvis ender med at købe alligevel - men er i tvivl om denne model har for mange mangler jeg ender med at blive træt af.

Panasonic TX-55CX700E (kr. 9.299,- hos Pixmania)
- Billigste model fra Panasonics 7-serie i år, men med hurtigere processor, nyt OS og HEVC support. Dog mangler ny smart remote. Spørgsmålet er så om det overhovedet er et bedre TV end ovenstående AX630 model, og om det er de 2.000,- mere værd.

Samsung UE55HU7505 (kr. 11.299,- hos Komplett)
- Den lovpriste model fra 2014, men fra den så farlige producent Samsung. Så er vi så oppe omkring mit ønskede max-beløb, men er det overhovedet et bedre TV enmd de to nævnte modeller fra Panasonic?

LG 55UC970V (kr. 10.199,- hos Pixmania)
- Lidt en ukendt størrelse. Faldt over TV'et på Pixmania, og det virker umiddelbart som en sent udgivet topmodel fra LG i 2014 til en fornuftig pris. Men der er ikke meget info eller reviews at hente på nettet omkring TV'et.

Til sidst er der jo også bare muligheden for at vente på et prisfald på en af de lidt dyrere 2015 modeller (eks. Panasonic CX725/CX750, LG 55UF860V, Samsung JU7005 - eller sågar Sonys KD-55X8509C, om end det virker til at have lange udsigter ift. prisfald).

Jeg er meget i tvivl - også i forhold til om 2014-modellerne generelt kommer til at virke for "sløve" - og naturligvis derfor jeg søger råd herinde. Optimalt set ville der jo bare være ét af TV'ene der skiller sig ud som være det KLART bedste køb.

Værdsætter de inputs der måtte komme :-)
CX700 vs. 725 er forskellige mht. S-tuneren, som mangler i førstnævnte. CX7-serien i 55" og op har dog et bagbelyst LED-panel kontra de sidebelyste fra sidste år, så det er en HEL klar fordel, som JEG gerne betalte 2000 kr. ekstra for. Der er markant mindre risiko for clouding/DSE på sådan et eksemplar.
Hej Torben,

Tak for svar. Såfremt S-tuneren er eneste (?) forskel mellem de to modeller er det ikke noget der gør mig noget, idet dette ikke bliver aktuelt for mig.

Jeg kunne dog godt tænke mig noget mere input, hvor der blev taget stilling til alle mulighederne (og ikke blot Panasonic CX700 vs CX725), og om der måtte være et overvejende bedste valg.

EDIT: PS. Tak for info vedr. køb hos Pixmania monsterslam. Jeg ser det dog som en no-brainer at købe hos Pixmania (såfremt valget måtte falde på et CX700), idet det næstbilligste sted er mere end. kr. 3.500,- dyrere ifølge Pricerunner
Jeg spurgte Panasonic ang. forskellen på 700 og 725 i forbindelse med testen og de nævnte S-tuneren, naturligvis fjernbetjeningen, og et par designdetaljer. Så jeg synes 700 virker som et solidt tv. Jeg synes ikke du skal bekymre dig særlig meget om deres nye fjernbetjening. Den er ikke specielt fed alligevel.

Min oplevelse mht. HU7505 og de nye JU7xxx er at billedkvaliteten i store træk er den samme. Fordelen ved de nye er Tizen samt indbygget VP9-dekodning. Hvis du køber en Nvidia Shield så er det naturligvis ligegyldigt, for den har både VP9 og HEVC, og jeg tror også du vil blive gladere for denne løsning. Tizen er ikke kommet særlig godt fra start og når jeg snakker med f.eks. danske streamingtjenester, så virker det ikke som om, at de ligefrem er super begejstrede for platformen.

Personligt ville jeg ikke springe på LG UF850V eller Panasonic CX750. De har begge IPS-paneler og min holdning er, at det dårlige sortniveau som følger deraf, er et for stort minus. UC970V vil jeg tro er meget lig UF850V på billedkvalitet. Det er netop en sen 2014 model.

Jeg kan ikke rigtig kommentere på AX630 da jeg har meget få erfaringer. Det er muligt, at den performer ligesom CX700, men jeg er ikke sikker. Uanset hvad, så synes jeg dog at en Android TV-boks - eller den kommende Apple TV - er en bedre langsigtet løsning end de indbyggede platforme.

PS: Vi skulle modtage Sony X85C til test om en uge :)
Hej Rasmus,

Mange tak for det detaljerede svar, hvilket egentlig blot bekræfter min formodning (at det bedste value-for-money tv inden for de rammer jeg har opstillet er CX700).

Optimalt set havde Sonys modeller været på markedet et stykke tid nu, så disse også kunne nå at have faldet i pris. Dette med tanke på at de har Android TV indbygget, hvorfor en evt. Nvidia Shield kunne blive overflødig.
Har dog alligevel mine forbehold hos Sonys KD-55X8509C idet a) der sandsynligvis kommer til at gå lang tid før det er nede i mit ønskede prisleje, b) at hardwaren i Nvidia Shield alligevel overgår tv'et for en bedre og mere fremtidssikret oplevelse (?) og c) at X8509C er sidebelyst så vidt jeg har kunne finde frem til.

Så jeg tænker jo faktisk at CX700 (kombineret med en Nvidia Shield konsol) sandsynligvis ville være den bedste løsning alligevel om så Sonys modeller allerede på markedet.. (?)
Hej Magnus,

Er ikke interesseret i at gå længere ned end 55" - og så har jeg bare et eller andet med Philips der ikke klinger af kvalitet. Beklager, det er aldeles usagligt, men har bare mere tillid til eks. Panasonic hvad angår kvalitet.

.. om end det da havde været nemmere med Android TV indbygget som det er tilfældet med Philips.
Typisk. Netop som jeg er landet på at CX700 eller CX725 er løsningen opdager jeg at Panasonic ikke har valgt at inkludere DTS support i deres 2015 tv'er. Her ville jeg være afhængig af TV'ets DLNA-funktion til at afspille mit filmbibliotek (i hvert fald indtil Nvidia Shield bliver anskaffet), men det er ikke meget ved når der ikke er DTS support.

Back to the drawingboard... ender nok på en Samsung UE55JU7005, eller også skulle man tage den Panasonic 55AX630E (hvor der sjovt nok ER DTS support).
jspr84 skrev:Typisk. Netop som jeg er landet på at CX700 eller CX725 er løsningen opdager jeg at Panasonic ikke har valgt at inkludere DTS support i deres 2015 tv'er. Her ville jeg være afhængig af TV'ets DLNA-funktion til at afspille mit filmbibliotek (i hvert fald indtil Nvidia Shield bliver anskaffet), men det er ikke meget ved når der ikke er DTS support.
Spøjst. Det må næsten have noget med Firefox OS at gøre. Det virker stadig lidt som work-in-progress. Der er naturligvis ingen garentier, men det kan jo tænkes, at DTS tilføjes med en senere opdatering. Det er da værd at høre Panasonic om, hvis du ikke allerede har talt med det.