Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har får nogle år siden købt den i emnet nævnte skærm og er stadig rigtigt glad for den. Helt fantastisk billede selvom det dengang blot var Panasonics middel-model til ca. 6.000,-

Primære årsag til at vi overvejer at udskifte er ønsket om en større skærm. Konen er fx. glad for at spille Witcher og lignende spil på PS4, og meget af teksten (undertekster osv.) er så ufatteligt små at det er svært at se fra de 3 meters afstand som vi har til TV'et. Jeg ville heller ikke klage hvis bolden blev lidt større i FIFA 2015...

Nåh ja så er konen heller ikke heeelt vild med den sorte ramme ;)

Det er måske nærrigt, men forestiller mig at det må være muligt at finde et fjernsyn i nogenlunde samme prisramme som det gamle kostede.

Vigtigt at vide:
Primært brug er PS4 og Netflix (og lign.) - almindeligt fjernsyn begrænser sig til 2-3 timer pr uge (via Yousee).
Smart-TV og 3D er ikke vigtigt for os.
Billedet (herunder sortniveau, opdatering osv.) må ikke være dårligere end nuværende TV.
Betragtningsvinkel skal være god (som nu).
Refleksionen har aldrig været et problem, så det skal det helst ikke blive med næste TV.
Forestiller mig 55-65".
Nej tak til buet skærm.
Vi piver ikke over strømforbrug, for vi sparer en masse andre steder.
Prisramme 5-7.000 +/-

Spørgsmål:

* Er de billigste UHD fjernsyn gode nok? Billedet er måske umiddelbart bedre, men måske kommer de til kort på flere af de andre krav netop pga. det vi primært bruger det til (fx. opdateringshastighed ved gaming)?

* Har en idé om at ikke-UHD og ikke-plasma fjernsyn generelt ikke har så meget at tilbyde i forhold til de krav jeg har?

* Med ovenstående "krav" er det mest optimale så måske at finde et brugt TV der er et par år gammelt - evt et af de sidste plasma?
Har prøvet at fx søge efter brugt Panasonic VT60, men der var ikke lige nogen at finde. Har du et i stuen kunne vi måske finde en rimeligt pris... Hermed lagt op til at det ikke nødvendigvis behøver være et nyt fjernsyn hvilket måske gør det lettere.

JA - jeg er personligt Panasonic fanboy og til dels Sony, men prøver at være åben for at udvide vores muligheder - trods kravene... what to do?
Som andre måske vil anbefale. Kan et Panasonic AS640 måske være inde for budget.

Betragtningsvinkel må du sige farvel til når det bliver lcd. Men læs selv lidt on VA og IPS paneler. 640 har VA panel og derved dårlig betragtningsvinkel. Men fornuftigt sort niveau
Lige meget hvilket TV du vælger, vil du nok blive skuffet på billede fronten. De fleste er enige om, at plasma bare har det bedste billede, og du finder nok ikke noget der kan matche det, til 5-7k. Men ja, en mulighed er Panasonic AS640, der burde du godt kunne få en 55" inden for din prisramme. Sony W805 er også tit anbefalet herinde.
De 2 modeller (AS640 og W850) vil jeg kigge lidt nærmere på.
De ligger ihvertfald inden for prisrammen. Kunne forestille mig at det kunne ende med W805 pga. betragtningsvinklen - hvis det er en kamp mellem de 2.

Sandsynligt jeg ender jeg med at holde på min første indskydelse... At vente et år eller to til 4K er mere standard (og langt billigere) - så burde man da føle at det virkeligt ER bedre!