Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa ... Jeg er ny her på sitet , men har besøgt forummet en hel del den sidste månedstid, og nu er jeg altså nødt til at få lidt ekspert viden, fra nogle af jer geeks :-)

Jeg har 25000 kr som er ved at brænde et stort hul i min bankbog, og efter at, have læst og savlet over Test af Panasonic TH-50PX600E Plasma TV så har jeg kikket meget på Panasonics plasma tv generelt. Jeg lagde så mærke til datoen for denne test, som er 1 år siden og fandt så hvad jeg selv synes må være en opgradering fra denne test. Panasonic TH 50PZ700E

Jeg vil primært bruge skærmen til dvd film ( blue ray / hd dvd senere ) og så PS3 , men osse pc spil kan komme på tale.

Jeg vil gerne være have et tv med hdmi ( ps3 ) og 1080p og så ellers et kanont billede uden ghosting/sløv billede.

Har i nogle meninger ... er det godt / skidt eller skulle jeg se på andre mærker eller størrelser ?

På forhånd tak

Dvdboy
Af Munch
Den nye udgave af 50PX600E hedder 50PX700E og er HD opløsning, dvs. 1366x768 pixel. Den modtager op til 1080i, men nedskalerer altså til 768p.
50PZ700E er også ny model, men med fullHD, dvs. 1080p. Sammmen med PS3 med blueray får du et rent signal hele vejen uden skalering og derved også et højere opløst billede.
Det siges dog at det er få der kan se forskel på 1080p og 768p, da der er mange andre faktorer, der spiller ind for at få en god billedkvalitet.
Brugeravatar
Af azrael
Ikke for at stifte forvirring, men 1366x768 pixels er ikke ensbetydende med HD. De "sædvanlige" opløsninger, som Panasonic anvender (1024x720 for 37" og 1024x768 for 42") er lige så meget "HD" som 1366x768.

Officielt taler man om HD-opløsningerne 720p, 1080i og 1080p, og det er antal linjer, der her er interessant. Om noget kunne man argumentere for, at opløsningen på en Panasonic 37" plasma med 1024x720 er mere ideel end 1366x768, da der kun skal skaleres i bredden... :)
Af Dvdboy
Tak til træmanden for info :-)
Det er netop 50PZ700E som jeg er gået hen og er blevet forelsket i. Det jeg sådan set ville høre alle jer eksperter om, var om det er et godt køb til pengene, kan jeg købe noget bedre ? ( max 25000 kr ).

Eller skulle jeg hellere satse på Sony eller Samsung eller ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I lige netop dit tilfælde hvor der skal spilles PS3 på skærmen, kan man godt forestille sig at du kommer til at sidde tæt nok på skærmen til at kunne nyde godt af den høje opløsning. Du skal sidde ca. 2.5 m fra skærmen for at kunne se at den kører 1920x1080 på en 50", hvilket du vel gør når du spiller på den.

Du kan dog også nøjes med at se på et LCD-TV med samme opløsning hvis pengene er knappe. TV-billedet vil blive dårligere, men til de digitale medier du nævner vil det sagtens kunne gå. Men du skal stadig satse på størrelser over 46" i min mening for at fullHD giver mening.

Der vil komme en "størrelse vs. siddeafstand"-beregner her på siden i løbet af de næste par dage, som du kan bruge til at udregne hvad du har brug for eller hvor du skal sidde.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg tror nok, at det der taler mest imod TH-50PZ700E er det høje strømforbrug på 569W. Godt nok er det en peak værdi (som kun opnås hvis hele skærmen er helt hvid) modsat strømforbruget ved LCD-tv (som er konstant hele tiden), men det er immervæk et rimeligt voldsomt strømforbrug. Omvendt er jeg dog overbevist om, at der p.t. ikke findes et meget bedre tv... :)
Af Dvdboy
Det lyder til, at det er den rigtige skærm jeg her har fundet mig. Og at i gutter ikke har de store indvendinger. Det skal lige tilføjes, at dette bliver min første skærm.
Jeg har været lidt nervøs for, at købe, da jeg har set en del ghosting / sløv billede på andre skærme , de sidste par år, og jeg mener først det er nu dette problem for alvor er ved, at være ovre ( sådan da ).

Citat som min salige papa altid sagde " Ungdommen nu til dags ser jo ikke andet end de her nymodens computer animerede tegnefilm såsom iceage og happy feet... tsk."
Jeg kommer ikke til at sidde og kikke på hvide sne kaniner der hopper rundt i et sne landskab 24 timer i døgnet , så jeg håber ikke strømforbruget vil være det største problem, og desuden, hvis jeg kan kaste 24000 kr efter en skærm så håber jeg dælme osse jeg kan betale el regningen 8)

Ang. sidde afstanden så vil jeg netop gerne sidde tæt på, for rigtigt at kunne nyde skærmen.

Lige et ekstra spørgsmål nu jeg er igang. Kender i til www.easyshopping.dk/ ? Er de pålidelige ?
Jeg kan nemmelig spare lidt penge ved, at bestille igennem dem i forhold til danske priser.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. trailing så er det jo en plasma-skærm du ser på. Trailing forekommer kun på skærme der er baseret på flydende krystaller og "ghosting" er altså et HELT andet fænomen som blot er blevet mistolket til at betyde det samme. Det kan du læse mere om i vores sektion for TV på forsiden.

Det du skal være mest obs på er burn-in, hvilket vi også har en guide til hvordan du undgår:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af Dvdboy
Sorry ... im a noob til det her stadigvæk. Det var jo selfølgelig trailing jeg mente , altså, det at kunne se, en hurtig bevægelse med milisekunders forsinkelse. Eks. en bold bliver kastet hen over skærmen og så kan man blinke med øjenene og stadigvæk se "rester" af bolden flyve hen over skærmen.

Men som jeg osse kan læse andre steder , og som du selv siger, så er det ikke noget der forkommer på en plasma skærm ( netop derfor jeg køber plasma ).

Ang. det men burn-in, det er jeg helt med på.
Brugeravatar
Af azrael
God fornøjelse med "dyret", når/hvis du får det... :D
Af Munch
azrael skrev:Ikke for at stifte forvirring, men 1366x768 pixels er ikke ensbetydende med HD. De "sædvanlige" opløsninger, som Panasonic anvender (1024x720 for 37" og 1024x768 for 42") er lige så meget "HD" som 1366x768.

Officielt taler man om HD-opløsningerne 720p, 1080i og 1080p, og det er antal linjer, der her er interessant. Om noget kunne man argumentere for, at opløsningen på en Panasonic 37" plasma med 1024x720 er mere ideel end 1366x768, da der kun skal skaleres i bredden... :)
Der var jeg lige hurtig nok - skrev af fra brugsvejledningen. HD = 720p.
Mht til det med at de aflange pixels skulle være bedre, kræver vist en nærmere forklaring :s
Brugeravatar
Af azrael
Det jeg mener med "bedre" er, at et 720p billede ikke skal skaleres i begge retninger, hvis panelet har 720 pixels i vertikal retning (720 linjer). Ved 1366x768 skal billedet jo skaleres i begge retninger og jo mindre skalering, jo bedre, selvom jeg umiddelbart ikke tror, at det betyder det store i denne sammenhæng... :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uden at bidrage videre til diskussionen, så vil jeg tilføje at jeg nu har smidt appletten til at udregne størrelse vs. siddeafstand på forsiden ;)