Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels
Er førstegangskøber af fladskærm og overvejer pt enten

1) sidste års populære UE48HU7505: http://www.pricerunner.dk/pl/2-2968346/ ... ign-Priser,
2) eller også Samsungs billigste 2015 model:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-3054035/ ... ign-Priser

Kan se at sidste fx ikke har Twin Tuner, men det tænker jeg er ret nemt at undvære. Jeg kan dog også se på Flatpanels oversigt at der ikke er smart control fjernbetjening - og det er straks en anden sag: er det et tab der er dumt eller nemt at undvære? http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1428315855

Må man spørge om der er nogen, der har nået at danne sig et overblik over forskelle og fordele ved 2015 og 2014 modellerne, og ift 7x og 6x (i de store linjer)?

Alt godt,
Simon Mertner Vind
Af RasmusEu
Jeg vil ikke anbefale, at du overhovedet køber et TV fra Samsung...

Find evt. en 2015 model fra Sony eller Panasonic.
Samsung laver utrolig flotte tv rent designmæssigt og prisen er ofte rigtig, rigtig god og mange sælgere taler meget varmt om deres skærme.

Skal du have skærmen i et par år ville jeg også kigge på andre mærker..Syntes generelt folk har nogle "irriterende småproblemer" med koreanske tv efter 2-3 år.

Måske er det et tilfælde. Men typisk er det elektronik eller skærmproblemer som folk ikke er tilfreds med.

Uanset hvad du vælger kan der være irriterende "småfejl" i større eller mindre grad..

Nogle Philips reagerer lidt langsomt på fjernbetjeningen, Sony er måske bedre til gaming end Pansonic osv. osv. Netop disse 3 mærker udmærker sig på hver deres måde: Sony (typisk lavt imputlag til gaming, ok billedet til prisen, god kvalitet) Panasonic (typisk meget billedkvalitet for få penge, god kvalitet) Philips (Ofte god lyd, "Ambilight-feature". OK billed (når brugt tid på indstilling, OK kvalitet)

Overvej nøje: Vil en" Full HD" skærm være et ligeså godt køb som 4K? Lyt IKKE til sælgerne. De sælger dig bare den skærm butikken tjener mest på, eller som "bare skal væk fra lageret".

Køb IKKE en skærm uden at have læst test om den. Der er mange steder du kan finde information på nettet.

Find 4-5 inden for dit budget og list dem op her, så kan det være du får svar.
Af Simon2910
Hej PeterD
Der er bestemt noget om det du siger - og for en førstegangskøber og udefrakommende er det bestemt forvirrende at navigere rundt i et Samsung-hypet marked. Samsung hypes i stor stil i både tests (som jeg kan forstå I her på Flatpanels ofte ryster på hovedet af) og i butikker. Hifiklubben har fx næsten ikke andet end Samsung.

Jeg vil følge dit råd og afvente et par uger indtil de forskellige firmaers modeller i max 10.000 kr. klassen er tilgængelige (og er blevet testet).

4K eller Full HD: Mit rationale er at jeg forhåbentlig kun skal købe dette tv de næste 5-6 år, så derfor kan jeg lige så godt betale lidt ekstra, så den har den mest oplagte "fremtidige" feature - ja, det er behæftet med stor usikkerhed, I Know.

Alt godt,
Simon
Det her med at gardere sig er nærmest blevet påvist umuligt med 2015-lineup, hvor ingen af de forrige modeller får de styrestymer som lanceres i år. Således skifter samtlige producenter deres platform ud med noget helt nyt og kun få af Samsungs modeller lader til at få mulighed for opgradering via deres OneConnect-boks (... lad os lige se det før vi tror på det). Ingen af de øvrige producenters TV får mulighed for opgradering og selv LG, som jo allerede kører WebOS på visse 2014-modeller, lader deres 2014-serie i stikken, da de ikke kan opgraderes til webOS 2.0.
Torben Rasmussen skrev:Nej. Læs nyheden helt. Det er ikke webOS 2.0, men version 1.5 den får. Version 2.0 inkluderer en hardwareopgradering, så det vil ikke være samme oplevelse på en 2014-model.
Ok,
efter nærmere gennemlæsning kan jeg godt se, at WebOS 2.0 refererer til hardware. Rent kommunikativt virker det dog ikke så smart at kalde hardware upgrade for WebOS 2.0 (selv om den også indeholder en softwareopdatering).
Men sååårn er det vel bare :-).
Nej, det var også ret forvirrende. Jeg tænker, at LG har fundet ud af, at det var ret usmart ikke at tilbyde den nye webOS til ældre modeller, da kunderne i så fald ville gå amok. Så for ikke at tabe ansigt ved at trække udsagnet tilbage (at WebOS 2.0 ikke kommer til 2014-modeller), så lavede man det om, så 2.0 nu også skulle omfatte hardware. Reelt set, så er det nok præcis samme software, som man så bare må leve med ikke kører ligeså hurtigt som på 2015-modellerne. Da WebOS 1.0 i forvejen kørte lidt sluggish på 2014-serierne, så kan jeg dog ikke se et problem i det.