Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

I min jagt efter en god 19" (1280x1024, højdejusterbar) gaming skærm har jeg forsøgt mig med en LG L1953HR-SF.

Den lider dog af et underligt "mønster"-effekt fænomen som minder meget om "moire"-effekten på en CRT skærm.

Problemet er specielt tydeligt når man bevæger sig parallelt (som f.eks. ved strafing) med en flade i et spil, så optræder mønstret meget tydeligt.

Jeg har tilsluttet min LG L1982U-BF LCD skærm til samme PC og den har ikke problemet.

Er det et problem som i har hørt om før på LCD skærme eller er jeg den første i verden til at opdage det?

MVH Michael
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der findes billige Overdrive controllere, som kan fremprovokere noget á la det du snakker om. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det tager sig ud på din skærm, men forsøg eventuelt at hent vores monitorTest her på siden og kør trailings testen (eventuelt også den interaktive).

Bemærker du her, at sløret har en tendens til at "pixellere"?
Af madmike
Hej Rasmus.

Tak for dit svar.

Jeg kørte trailing testen i går og sløret har ikke tendens til at pixellere.

Lad mig prøve at beskrive effekten/problemet lidt bedre. Hvis man går helt tæt på en LCD skærm, kan man ane det mønster som LCD 'pixlerne' sidder i (eller et af filtrene eller hvad det nu er).

Dette mønster er mere synligt på 1953HR-SF skærmen i f.eks. 2D end på andre LCD skærme.

Mønstret bliver dog meget tydeligt og generende i 3D hvis man bevæger parallelt (strafer) med en flade uden teksturer (f.eks. en mur i et spil).

Komplekse teksturer (i f.eks. Ghost Recon Advanced Warfighter, Unreal Tournament) på flader i spillene camouflerer til dels mønster-effekten, men den er meget tydelig i spil uden komplekse teksturer (f.eks. CounterStrike og Ravenshield).

Min LG 1982U-BF har slet ikke denne mønster effekt.

LG Nordic har svaret mig - som forventet - at de ikke aner hvad jeg snakker om og at alle deres skærme er højkvalitets produkter O_O

Så min eneste chance for en forklaring er at i her på Flatpanels.dk har oplevet noget lignende eller har en plausibel teknisk forklaring.

Begge skærme har samme pixel pitch, så det er ikke fordi at de er større på 1953HR at de er mere synlige. Jeg gætter lige nu, men kan man tænke sig at et eller flere af lagene (f.eks. filtrene) i panelet er ude af alignment og at det derfor giver et synligt mønster?

MVH Michael