Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fredizy
Jeg købte tidligere på året Samsungs nye L37M86BD med FULL HD og hele møllen. Jeg skulle måske have sat mig endnu mere ind i tingene omkring køb af fladskærm, selvom jeg synes jeg valgte det rigtige.
Efter mit køb af jeg læst flere artikler omkring hvornår man egentlig kan få glæde af FULL HD og er vel noget frem til den konklussion at 37' simpelthen er for lille til at se forskellen.
Nu vil jeg godt have afkræftet/bekræftet min antagelse.
Kan jeg slet ikke få glæde af at sætte f.eks. en Blueray afspiller til min skærm?
Af christianmp
selvfølgelig kan du få glæde af at sætte en Blu-ray afspiller til, MEN det ville du også få glæde af hvis du havde købt et HD tv der "kun" kunne vise 720p/1080i.
Det er de detaljer der er ved FullHD i 1080p som ikke er "brugbare" ved kun 37", jeg mener at have læst at man minimum skulle have 55-60" og sidde 2-3 meter fra skærmen foør detaljerne ved FullHD skulle være mærkbare.

FullHD (IMO) er ligeså meget salgsgas som HD-ready. Bare fordi produktet har mærket, betyder det ikke at man får kvalitet.

Ligesom madvarer, nogle LIGHT(uhh lyder godt og sundt)- produkter er faktisk mere fedende og usunde end standard udgaven af pågældende vare.

Slut du bare en Blu-ray afspiller til og nyd dine film i HD.
Af Otto J
fredizy skrev: Kan jeg slet ikke få glæde af at sætte f.eks. en Blueray afspiller til min skærm?
Hvorfor skal alting altid opfattes fuldstændigt sort/hvidt? Selv om du ikke har billedstørrelsen til fuldt ud at udnytte den ekstremt høje billedkvalitet Blu-Ray kan levere, så betyder det ikke per automatik at du SLET ikke har glæde af det. Det er ikke enten-eller.
Af fredizy
@AV
Jeg regner da skam også med at kunne få glæde af f.eks. blueray. Det var også en af grundene til jeg valgte netop dette LCD.
Jeg ser frem til afspillerne når et niveau hvor jeg kan være med :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der vil komme en artikel om lige netop dette emne i denne uge. Jeg har konstrueret en interaktiv applet hvor du kan indtaste ønsket skærmstørrelse eller ønsket siddeafstand (samt hvilken opløsning skærmen skal have) hvorefter appletten fortæller dig hhv. maksimal siddeafstand eller nødvendig skærmstørrelse.

Appletten er baseret på hvor meget det menneskelige øje kan se i en given afstand og der er som sådan ikke noget hokus-pokus i det. Man får dog nogle ret frusterende resultater ud af det, idet man skal meget tæt på skærmen for at få det fulde udbytte af fullHD. En 40" skærm med fullHD skal eksempelvis stå 2 m fra din siddeplads for at du kan skelne de fine detaljer som skærmen leverer... For en 37" er tallet faldet til 1.9 m.

Alt dette er forudsat at du bruger 1080p materiale på skærmen. Med SD materiale er fullHD nærmest ligegyldigt. Forudsætningen for at få glæde af HD og fullHD er at kildematerialet er i orden, hvilket også er pointen af den artikel jeg vi har liggende på forsiden om 1080p.
Af Otto J
yakken skrev: Man får dog nogle ret frusterende resultater ud af det, idet man skal meget tæt på skærmen for at få det fulde udbytte af fullHD. En 40" skærm med fullHD skal eksempelvis stå 2 m fra din siddeplads for at du kan skelne de fine detaljer som skærmen leverer... For en 37" er tallet faldet til 1.9 m.
Jeg kan iøvrigt lige tilføje at disse tal passer meget godt med hvad jeg under et par praktiske forsøg er nået frem til. Ét af forsøgene lavede jeg under et foredrag i foråret, hvor jeg viste to test-billeder i 1080P på et 84" billede: Et med lodrette, sorte og hvide striber i én pixels bredde, og et med tilsvarende vandrette striber. Folk skulle ned på 3,5-4 meters afstand for at kunne skelne mellem de to testbilleder, længere væk end dét og alle så bare en grå flade fordi linierne flød ud i hinanden. I den forbindelse skal det endda bemærkes at der her er tale om "best case scenario": Et stillestående billede i sort/hvid. Så snart billedet bevæger sig, og ikke mindst indeholder farve-informationer, vil øjets evne til at skelne opløsningen være markant mindre. Jeg viste også lidt levende billeder i 1080P, vs. samme billeder nedskaleret til 720P og skaleret tilbage til 1080P, og her kunne ingen se forskel på over 4 meters afstand.

Så ifølge mine erfaringer er dine tal muligvis frustrerende, men ikke desto mindre korrekte. Personligt synes jeg ikke det er frustrerende, jeg synes tværtimod det er befriende at man ikke er bundet til at vælge et 1080P tv, men frit kan vælge tv ud fra den grundlæggende kvalitet, uden at være afhængig af opløsningen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er en meget god pointe, som jeg helt sikkert lige vil smide en notits om i artiklen: Alt er "best case" og kun med stillbilleder. Så snart skidtet bevæger sig går det helt galt.

Rart med lidt "hands on" erfaring, for det er nok de færreste af os der har udstyr til at få lavet en grundigere test af sådanne ting.