Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af smuld
goddag

nu har jeg læst og læst så meget efter hånden, at man hele tiden skifter model. og nu bliver man efterhånden gal i hoved.

de 2 modeller jeg har kigget efter er

panasonic 48as640E
samsung UE50HU6905

jeg har KUN læst godt om det Panasonic, men har det også bare sådan at man lige så godt kan fremtidssikrer sig bare lidt. også var det at jeg kiggede på 4K tv.
har brug for jeres Expert hjælp :)

lige nogle links om priser.

http://www.webhallen.com/dk-da/lyd_og_b ... ternal:ref

http://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/Pa ... =pricesite
Af smuld
HA

den havde jeg sku lige overset.

tror sku det bliver Panasonic så.
det eneste jeg ikke kan li ved det tv er dens 3D :( det sutter røv(af hvad jeg har læst)

er der andre i samme prisklasse? eller....
men hvorfor skal man altid læse så man får ondt i hoved, hver gang man skal købe noget nyt. øv øv
Af smuld
der er faktisk tilbud på 650 for kun 300kr mere, men har bare læst en del om mørke kanter,
så den holder jeg mig lidt fra.

ved du om der er nogle bedre komplet tv for omkring 1000kr mere? for jeg er selv ved at løbe tør for ideer :(

for kunne være fedt hvis man også kunne få dækket det med 3d
Af kim4220
Kan roligt sige at AS650 burde give et godt billede, angående sorte kanter er det nok det tv i denne prisklasse der levere den bedste lys styrring af panelet. Så alt i alt flot billede læg mærke til kundernes reaktioner på Elgiganten 4.6 ud af 5 hvilket er flot :)

Ellers kig på 8 serie Sony, dog verdens mest elendige tv at hænge op.
Af BudZa
kim4220 skrev:Til et soveværelse er begge fine tv.....men der er altid et men....
50HU6905 = 50 HZ

48AS640 = 100 Hz

Og Panasonic levere helt klart et bedre billede.

Hvad har HZ med noget som helst at gøre??

Kilde materialet der skal ses i er på 50hz alligevel. Altså med panaen får du 50 frames mere i sekundet med ... ingenting ... Bare gentagelser af de forrige billeder.
Af kim4220
Ikke helt der er forskel på hvordan man laver 100 Hz idag ;)
Og for slet ikke at snakke om at der er typisk væsenlig foreskal på hvilke matrialer man benytter i tv'et.

Men hvis du mener at din 7 serie samsung kunne levere det samme billede som en 5 serie, så fred være med det :)
kim4220 skrev:Ikke helt der er forskel på hvordan man laver 100 Hz idag ;)
Og for slet ikke at snakke om at der er typisk væsenlig foreskal på hvilke matrialer man benytter i tv'et.

Men hvis du mener at din 7 serie samsung kunne levere det samme billede som en 5 serie, så fred være med det :)
Det er ikke pga hz der gøre forskel på billedet.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af kim4220
Jeg prøver igen :) Flere Hz roligere billede, desværre især på ældre tv blev det meget kunstigt billede...Skal lige siges at en film med lydspor typisk er mere optimalt på 50 Hz visning hvilket den bliver helt automatisk når ekstern medie er på som BD, netflix o.s.v og for at være helt præcis er 60 Hz det mest optimale ved disse medier derfor man har åbnet for HDMI 2.0.

og producenterne bruger typisk flere kræfter på 100 Hz tv, derfor bedre panel og mere præcis lys styring samt flere kræfter til billedbehandling....behøver jeg foresætte ;)
kim4220 skrev:Jeg prøver igen :) Flere Hz roligere billede, desværre især på ældre tv blev det meget kunstigt billede...Skal lige siges at en film med lydspor typisk er mere optimalt på 50 Hz visning hvilket den bliver helt automatisk når ekstern medie er på som BD, netflix o.s.v og for at være helt præcis er 60 Hz det mest optimale ved disse medier derfor man har åbnet for HDMI 2.0.

og producenterne bruger typisk flere kræfter på 100 Hz tv, derfor bedre panel og mere præcis lys styring samt flere kræfter til billedbehandling....behøver jeg foresætte ;)
du må gerne fortsætte, men før du gøre det, så læs lige linket.
materialer i dag er på 50hz (i pal nationer) pg 60hz (i ntsc nationer f.eks usa). tv serier bliver som regel produceret i 24/25/30 fps. soap serier (og reality) bliver produceret i 50-60fps (afhængig af nation). Derfor er 100hz fud. Det eneste rigtige er 50hz+50hz (hvor de sidste 50hz er black frame insertion). Hvis det bare er 100hz panel uden noget specielt, andet end at kunne sige det er 100hz, så viser den det samme billed 2 gange. det giver ikke roligere eller bedre billed. Hvis det er frame interpolation, så giver det kunstig billed med høj sandsynlighed for at skabe artifakter ved hurtige scener (f.eks fobold). Derfor anbefales det at slå det fra (eller skrue det til minimum).
BD kører med 24fps. der er lang op til at kunne udnytte 60hz (fps og hz skal helst følges af).
Netflix ved jeg ikke, da jeg ikke har det, men jeg vil tro at den kører med 24/25/30 fps. 50/60fps bruger sikkert for meget båndbredde.
Det mest optimale hz er det samme som filmens fps. Når producenter sælger 1million hz, så er det fordi de fleste kunder hopper på salgstalen, fra dengang crt skærme kørte med 50hz og højere hz hjalp på billedet. i dag skal skærmen kun kunne køre 24/50/60hz (og muligvis 48hz i den nærmeste fremtid). Hvis der skal være black frame insertion, kan man x2 da pr folket bedre kan li højere hz tal fremfor det rigtige tekniske hz (som ville være 24/50/60hz + black frame insertion).