Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej kære flatpanels.

Jeg har længe gået og undret mig over en række ting, som jeg ikke kan få svar på via Google. Min undren går på kvaliteten på en comp -> TV via HDMI i forhold til et rent blu-ray medie eller en streaming-app på mit TV.

Jeg har et Sony 55W905 tilsluttet min stationære computer, med HDMI samt en bluray-afspiller. Jeg har ligeledes en Yamaha 1030 receiver som styrer min lyd, men det er ikke lyden som undrer mig.

På det seneste har jeg læst en hel masse omkring NAS, Rasberry-Pi og brugen af XBMC, som alle er forholdsvis nye udtryk for mig. Hvad jeg har kunne læse mig frem til, så er en NAS egentlig bare en computer, men en smule mere diskret. XBMC er en form for afspilningsstyrestystem som ser ret sejt ud. Det er sådan jeg forstår det. Jeg har altid været meget glad for mine medier, og jeg synes da også altid at en bluray-skive er langt flottere i kvalitet, end f.eks. en rippet bluray-fil ukomprimeret som jeg viser via HDMI. Dette leder mig frem til mine første spørgsmål:

1. Er det rigtigt at min bluray-skive er langt bedre kvalitet end en rippet, som afspilles fra XBMC, eller er det indbildning?
2. Hvad er egentlig fordelen ved en NAS? Er den underordnet, hvis man altid har en stationær stående i nærheden?

Jeg kan rigtigt godt lide XBMC brugerflade og det ser cool ud, at kunne bladre mellem alle mine film digitalt, men kan jeg få kvaliteten på samme niveau som bluray-skiven?

I samme kategori undrer det mig, hvorfor en TV-app(f.eks. Netflix) er så meget flottere end hvis jeg ser Netflix via hdmi fra computeren. Samme gør sig gældende med HBO, viaplay osv. Jeg synes det er rigtigt ærgeligt, da jeg godt kan lide at se på mit TV, men synes kvaliteten er for ringe.

3. Er der nogen som helst måde, hvorpå jeg kan få tilnærmelsesvis samme kvalitet som ved en TV-app? F.eks. chromecast eller lign.?

Jeg håber rigtigt meget, at I har lyst til at gøre mig en smule klogere. Hvis I har nogle link som jeg ikke har fundet på google som måske kan hjælpe mig, så er I meget velkomne til at smide det.

Jeg siger tak på forhånd, og ser frem til at læse jeres kloge ord :)
1.
bluray skiver er som regel max kvalitet. rippet film's kvalitet afhænger af hvordan det er rippet. det kan være fra dårligt til samme kvalitet som bluray skiver.

2.
nas bruger laaaaaaang mindre strøm end en pc. afhængig af nas producent og type, kan de bruges som almindelig lagerplads til helt at overtage en pc som mediacenter.
Via nas kan man også have film/serier/billeder centralt som alle pc'er (og mobiler) i huset kan tilgå.

2.1
du kan selv rippe bluray skiver uden at lide kvalitetstab. der findes værktøjer på internettet der kan hjælpe med at rippe film. du skal regne med at de fylder 20gb og opefter pr film hvis du skal rippe uden kvalitetstab.

2.2
netflix app på tv er programmeret anderledes end på hjemmesider. når du afspiller fra hjemmesiden, har du sørget for at din pc har samme opløsning som tv'et og af du afspiller i samme kvalitet der passer til tv'et?

3.
se punkt 2.2
1.0) Det kommer an på rippet. Hvis du lavet et 1 : 1 rip er kvaliteten præcis den samme, men i så fald fylder film ~ 25 GB per styk. Derfor komprimeres de oftest. Efter min erfaring er det muligt at få filmene ned på ~ 10 GB per styk uden at der sker et synligt kvalitetstab.

2.1) NAS = Network Attached Storage. Altså er det i princippet bare en harddisk + et netkork således at du kan tilgå data over netværk. Fordelen ved at benytte en NAS er, at du kan placere dit filer/medier ét sted og tilgå frem fra alle enheder (medieafspiller, PC, ...). Du kan i princippet gøre det samme med en PC, men en NAS er oftest billigere både i anskaffelse (pris) og drift (strømforbrug).

2.2) Som nævnt i (1.0), ja.

2.3) Dette afhænger implementationen af de enkelte tjeneste. Så vidt jeg husker er Netflix 720p (eller ringe 1080p) i browser implementationen, ordentlig 1080p i nogle apps herunder PS3 og windows 8, mens 4K kun er tilgængeligt på smart TV apps.

3.0) Som nævn i (2.3), det afhænger af i implementationen af de enkelte tjeneste. Hvis du kan finde en enhed, der har en app, der understøtter den ønskede opløsning, og benytter denne til at chromecaste til TVet, så ja. Ellers nej.